Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skjermen går svart! Et langt og tre korte pip ved neste oppstart.

Anbefalte innlegg

Jeg har altså en et par måneder gammel PC.

Noen specs:

Asus P5Q-EM DO Hovedkort

Radeon HD4870 Skjermkort

4GB RAM

XP 32Bit

Intel Core 2 Duo E8400 Prosessor

550W Strømforsyning

Den har fungert helt bra, hadde et problem med overoppheting i starten, men dette ble løst ved at jeg må starte ATIs egen Fan management verktøy hver gang jeg starter PCen for at viftene skal nå opp i max-speed.

Men uansett, maskinen fungerer bra til de spillene jeg spiller mest, som er counterstrike og heroes of newerth. Nå nettopp har jeg fått tak i Batman - Arkham Asylum, et ganske mer ressurskrevende spill, og da går skjermen svart noen ganger mens jeg spiller. Dette kan ta 2 minutter eller 2 timer, skjer aldri på noen andre spill.

Da kommer det opp No Signal på skjermen, og jeg kan ikke gjøre noe annet enn å slå av eller restarte PC-en. Ved neste oppstart hører jeg da et langt pip fulgt av tre korte pip, som garantert har noe med denne feilen å gjøre, da den bare kommer etter at PCen har "klikket" slik, og aldri ellers.

Noen som har noen tips? PCen blir ikke for varm, jeg har speedfan oppe og har sjekket det ved å alt-tabbe ut fra spillet en del ganger.

Takknemmelig for alle svar! Også synsing!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Power On Self Test - Pipelydene du hører, et langt og tre korte signaliserer vanligvis feil på skjermkortet. Dog virker det ut som Asus P5Q-EM DO bruker AMI BIOS, og et langt og tre korte pip signaliserer da feil på Ram brikkene.

Var jeg deg, ville jeg først startet med å teste Ram med Memtest 86+

http://www.win-xp.no/index.php?name=Sectio...le&artid=60

Om ikke denne viser feil, så er det et eller annet galt med skjermkortet.

Lenke til kommentar

Da har jeg prøvd litt de siste dagene.

Kjørte først memtest86, og fant en feil. Prøvde deretter på en og en av de to 2gb RAM-brikkene jeg har og fant ut at bare en av de fikk opp feil i Memtest. Tok da ut den som ga feilen og prøvde kjøre Batman - Arkham Asylum igjen, men fikk akkurat samme feil.

Siden jeg ikke hadde satt på sidedøra i kabinettet etter tukling med RAM-brikkene så så jeg nå at det kom et lys på baksiden av skjermkortet når skjermen går svart. Dette har trolig vært hele tiden før jeg så hva det var.

Det lyset som lyser har merknaden d601 og betyr visstnok "critical Core power fault". (http://www.vgaforum.com/showthread.php?t=20492)

Jeg har lest at det er en del andre som har problemet, og de har prøvd mye forskjellig. Som å skifte ut PSU med en bedre, men dette har generelt ikke fungert. Selv har jeg prøvd å klokke ned skjermkortet med RivaTuner, men det har ikke hjulpet. Og jeg har brukt både speedfan, GPU-Z og RivaTuner til å logge temperatur på skjermkortet, men det har ikke vært noen utslag like før PCen går i svart. Temperaturene ligger på 50-70.

Fant en kar på et forum som sa:

I had the same problem with my card I did a bios update and chip set drivers and upgraded from ddr800 to ddr1066 format and 9.5 drivers and it runs.
(http://forums.whirlpool.net.au/forum-replies-archive.cfm/1168467.html)

Er det å anbefale å ta BIOS-update på skjermkortet (hvis det er det som menes)? Og hvis det ikke virker, kan jeg fortsatt levere det tilbake på garantien? Med å oppgradere fra ddr800 til ddr1066, mener han å kjøpe bedre RAM-brikker?

At en RAM-brikke ikke var helt top-notch tror jeg nå er bare en tilfeldighet, og ikke er årsaken til dette problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...