Nvidia-Thomas Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 (endret) Hei. Hatt min pc i snart 2-3 år tipper jeg å tenkte å oppgradere cpuen i allefall ettersom det er flaskehalsen til nå. Spiller GTA IV å da bruker den begge kjærnene fra 97-100% mens GPU'en ligger på 35% ca. Jeg har denne cpuen pr i dag Intel Core 2 Duo Processor E6850 * Sokkel: LGA 775 * Serie: Intel Core 2 * Frekvens: 3000 MHz * Antall kjerner: Dobbelkjerne * FSB / HT: 1333 MHz * Prosess: 65 nm * Familie: Conroe * L2-cache: 4096 KiB Jeg har sett på http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=344771 men vet ikke hvor stor oppgraderinga der blir i forhold til den jeg har nå. Så LGA 775 blir det forsatt intil jeg oppgraderer senere men bil er høyere prioritert akuratt nå en en helt splitter ny pc oppgradering. Enda jeg sikkler sikkelig etter Corsair Obsidian 800D http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=489882 Litt annen div info om min hardware CPU Manufacturer Intel Family Intel® Core2 Duo CPU E6850 @ 3.00GHz Architecture 64-bit Internal Clock 747.0 MHz Internal Clock Maximum 3.0 GHz External Clock 83.0 MHz Socket Designation Socket 775 Type Display device Description ATI Radeon HD 4800 Series Manufacturer ATI Technologies Inc. Total Local Video Memory 512 MB Total Local Texture Memory 512 MB AGP Aperture Size 1.75 GB Driver File atiumdag.dll Driver Version 8.650.0.0 Driver Details Driver Date 8-13-2009 Driver WHQL Certified true Max Texture Width 8192 px Max Texture Height 8192 px Max User Clipping Planes 6 Max Active Hardware Lights 8 Max Texture Blending Stages 8 Fixed Function Textures In Single Pass 8 Vertex Shader Version 4.0 Pixel Shader Version 4.0 Max Vertex Blend Matrices 0 Max Texture Coordinates 8 Min GPU Memory Clock 9.0 MHz Min GPU Core Clock 18.0 MHz Max GPU Memory Clock 9.0 MHz Max GPU Core Clock 18.0 MHz 4x Memory slot Installed Enabled Size 1.00 GB Form Factor DIMM Frequency 800.0 MHz Slot A0 [bank0/1] Manufacturer None Type DRAM Type Details - Enabled Size 1.00 GB Total Bit Width 128 b Data Bit Width 128 b Endret 27. oktober 2009 av Nvidia-Thomas Lenke til kommentar
wim Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 (endret) Ser du nevner GTA:IV, det fungerer klart best på en quadcore, kanskje en Q9550 hadde vært ett valg?. Det er ikke sikkert at den passer på hovedkortet ditt, ihvertfall ikke uten en BIOS oppdatering. Endret 27. oktober 2009 av wim Lenke til kommentar
Nvidia-Thomas Skrevet 27. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2009 Ser du nevner GTA:IV, det fungerer klart best på en quadcore, kanskje en Q9550 hadde vært ett valg?. Det er ikke sikkert at den passer på hovedkortet ditt, ihvertfall ikke uten en BIOS oppdatering. Hovedkortet er : Manufacturer NVIDIA Model NFORCE 680i SLI Version 2 BIOS Vendor Phoenix Technologies, LTD BIOS Version 6.00 PG BIOS Release Date 03/09/2007 BIOS Properties Plug and Play, Flash Hjelper deg kanskje mer. Aner ikke hvordan man oppdaterer bios x> Men er villig til å lære for jeg regner med at det er nifty ting å vite Lenke til kommentar
007CD Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Skal du ha noe annet enn 2 kjerners CPU så MÅ du ha nytt hovedkort også. 680i er ett råttent brikkesett, men mangler også støtte for 45nm Quad selv om esken hevder det. Det støtter dog 65nm Quads som Q6600 og QX6700 men disse må kjøpes brukt da alt av 65nm CPUer er utgått. Lenke til kommentar
Nvidia-Thomas Skrevet 27. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2009 Skal du ha noe annet enn 2 kjerners CPU så MÅ du ha nytt hovedkort også.680i er ett råttent brikkesett, men mangler også støtte for 45nm Quad selv om esken hevder det. Det støtter dog 65nm Quads som Q6600 og QX6700 men disse må kjøpes brukt da alt av 65nm CPUer er utgått. Råttent! :O Slemt sagt men det begynner å bli gammelt. Men blir da den andre cpuen på 3,16Ghz bedre ? med 6 MBCache-minne istedenfor mine istedenfor 4Mb ? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Joda... Faktumet er at nVidia aldri har fått til noe fullgodt brikkesett til LGA 775 som faktisk virket, de hadde for AMD i sin tid, men falt helt sønder og sammen etter at de prøvde å skifte spesialfelt fra AMD til Intel. Uansett, du vil se en forbedring ja, men personlig ville jeg ha hatt en 4'er, det vil si Quad. Fullgod mulighet for deg til å skaffe deg ett fullgodt Intel brikkesett basert hovedkort og slippe problemet med at 680i griller minnebrikker og dør etter kort tid som de ellers er plaget med. Og før du spør, jeg har ett 780i liggende her, og det er faktisk 680i + NF200 brikke, og jeg er glad det ikke var hoved maskinen min. Lenke til kommentar
Nvidia-Thomas Skrevet 27. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2009 Joda...Faktumet er at nVidia aldri har fått til noe fullgodt brikkesett til LGA 775 som faktisk virket, de hadde for AMD i sin tid, men falt helt sønder og sammen etter at de prøvde å skifte spesialfelt fra AMD til Intel. Uansett, du vil se en forbedring ja, men personlig ville jeg ha hatt en 4'er, det vil si Quad. Fullgod mulighet for deg til å skaffe deg ett fullgodt Intel brikkesett basert hovedkort og slippe problemet med at 680i griller minnebrikker og dør etter kort tid som de ellers er plaget med. Og før du spør, jeg har ett 780i liggende her, og det er faktisk 680i + NF200 brikke, og jeg er glad det ikke var hoved maskinen min. Nå har jeg aldrig hatt noe problem med min pc da. Hva ville vert bedre med et annet hovedkort? hvor mye bedre ville ytelsen bli hvis du ikke overklokker ? du må self utelokke ny cpu siden jeg da bare tenker på hovedkortet i seg selv. Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Kan du poste et bilde av CPU i CPU-Z, det ser ut som du kjører 83 MHz x 9 =747MHz, det skal normalt være 333.33 MHz x 9 =3000MHz ! Lenke til kommentar
Nvidia-Thomas Skrevet 27. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2009 Kan du poste et bilde av CPU i CPU-Z, det ser ut som du kjører 83 MHz x 9 =747MHz, det skal normalt være 333.33 MHz x 9 =3000MHz ! Der : ) Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Ok, da var det bare feil det som ble oppgitt i din første post, ser normalt ut det der, og jeg går ut i fra at Multiplier øker til 9 når cpu får last. Stemmer det at du bare har 1GB ram installert, eller er det også feil i første post? Du ser det i Memory i CPU-Z (Size). Lenke til kommentar
Nvidia-Thomas Skrevet 27. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2009 Ok, da var det bare feil det som ble oppgitt i din første post, ser normalt ut det der, og jeg går ut i fra at Multiplier øker til 9 når cpu får last. Stemmer det at du bare har 1GB ram installert, eller er det også feil i første post? Du ser det i Memory i CPU-Z (Size). Ja den står på 9 nå som gta ligger i bakgrunn. Tokk noen målinger av gta IV når jeg kjørte spillet også så får du se hva det er som sliter. Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Ja det ser ut som cpu sliter litt, så lenge cpu forbruk er ca 0%, når du ikke kjører GTA. Du får følge rådene som er gitt tidligere i tråden, brukt 4 kjerners cpu, eller nytt hk og ny 4 kjerners. Du kan jo også lese noen overklokkings guider, og klokke din cpu opp litt, men pass på å holde core temp under 72'C, når cpu er under full last. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Vell Intel sine brikkesett er generelt overlegne på alt Nvidia har utenom SLi hvor du nå må ty til hackede drivere om du vil ha det på P45, X38/X48 for 775 plattformen. I tilegg er Intel også bedre på minne kompatabilitet og takler generelt sett bedre det å kjøre med fulle minneslots, her begynner Nvidia å hoste og harke om de prøver seg som oftest og blir direkte kranglefanter. Levetiden på brikkesettene over 2 år er også betydelig bedre hos Intel, Nvidia sine har en tendens til å gå kaputtski rundt 2 år med enkelte unntak. Lenke til kommentar
Komadyret Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Jeg bør ikke si noe her men... Jeg kjøpte en 680i... Og den kjørte med 4 minnebrikker med littegranne overvolt. (+0.05V) Fikk noe sinsykt kondensator-hyling etter 10-12 måneder. Fikk en 780i på garantien da 680i ikke var å få tak i lenger. Denne måtte også ha litt overspenning på minnet for å klare kjøre 4 brikker. Brukte dette i ca 8 mndr før jeg ble dritlei hele hovedkortet og slakta det. Men det ga meg 4770MHz på en E8400 før det døde en pinefull død. Men etter hva jeg har lest rundt omkring har jeg vært ganske heldig med mine 680/780i. P35/45 eller X38/48 er nok veien å gå for et mest mulig problemfritt PC-hold med 775 sokkelen. Lenke til kommentar
Nvidia-Thomas Skrevet 27. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2009 Jeg bør ikke si noe her men... Jeg kjøpte en 680i... Og den kjørte med 4 minnebrikker med littegranne overvolt. (+0.05V)Fikk noe sinsykt kondensator-hyling etter 10-12 måneder. Fikk en 780i på garantien da 680i ikke var å få tak i lenger. Denne måtte også ha litt overspenning på minnet for å klare kjøre 4 brikker. Brukte dette i ca 8 mndr før jeg ble dritlei hele hovedkortet og slakta det. Men det ga meg 4770MHz på en E8400 før det døde en pinefull død. Men etter hva jeg har lest rundt omkring har jeg vært ganske heldig med mine 680/780i. P35/45 eller X38/48 er nok veien å gå for et mest mulig problemfritt PC-hold med 775 sokkelen. Du har vert heldig ? har ikke hatt et eneste problem jeg ene ram brikka fungerte ikke for en tid tilbake så jeg tokk den ut en mnd å prøvde å fixe problemet senere via å bytte litt på plasser osv så nå fungere alle 4 igjen Lenke til kommentar
Komadyret Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Haha! Joda, ganske heldig. (Har et par kjenninger over dammen som sitter på telefonsupport for EVGA, og det var nok å henge fingrene i et par år De er ganske fornøyde nå når de "bare" har P55 og X58 å "plages" med ) Og det er sant som det ble sagt over her, 680i har liten support for 45nm prosessorer på 680i. Det var ikke mange som fikk E8x00 prosessorene til å virke med AR-versjonen av det hovedkortet (Jeg fikk det, men holdt jo ikke lenge før ting skar seg). A1 versjonen ga betydelig høyere mulighet for at bios oppgraderingen ga god støtte for disse prosessorene. 45nm quad er egentlig bare å glemme. Jeg har foresten 780i kortet mitt liggende enda. Det har vært flere som har raportert at de mirakuløst har begynt å virke igjen etter noen uker/måneder i boksen sin. Men jeg tviler. Jeg kjørte på max volt på omtrent alt som var her i vinter i et anfall av frustrasjon. God benching, men hverken hovedkortet eller cpuen kan sies å ha overlevd Det er hvertfall godt å se at du har kommet godt ut av det med ditt hovedkort. Har førstehånds kjennskap til en som returnerte 7 hovedkort på knappe 3 måneder, og han overklokket ikke en gang. (Jeg lå stort sett på moderate 3.6GHz på min E8400) Men nok skrekkhistorier. Konklusjonen er at 680i er utdatert og den beste cpu'en du kan kjøre er egentlig Q6600 (G0 stepping), om du klarer å slå kloa i en slik Lenke til kommentar
Nvidia-Thomas Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2009 Haha! Joda, ganske heldig. (Har et par kjenninger over dammen som sitter på telefonsupport for EVGA, og det var nok å henge fingrene i et par år De er ganske fornøyde nå når de "bare" har P55 og X58 å "plages" med ) Og det er sant som det ble sagt over her, 680i har liten support for 45nm prosessorer på 680i. Det var ikke mange som fikk E8x00 prosessorene til å virke med AR-versjonen av det hovedkortet (Jeg fikk det, men holdt jo ikke lenge før ting skar seg). A1 versjonen ga betydelig høyere mulighet for at bios oppgraderingen ga god støtte for disse prosessorene. 45nm quad er egentlig bare å glemme. Jeg har foresten 780i kortet mitt liggende enda. Det har vært flere som har raportert at de mirakuløst har begynt å virke igjen etter noen uker/måneder i boksen sin. Men jeg tviler. Jeg kjørte på max volt på omtrent alt som var her i vinter i et anfall av frustrasjon. God benching, men hverken hovedkortet eller cpuen kan sies å ha overlevd Det er hvertfall godt å se at du har kommet godt ut av det med ditt hovedkort. Har førstehånds kjennskap til en som returnerte 7 hovedkort på knappe 3 måneder, og han overklokket ikke en gang. (Jeg lå stort sett på moderate 3.6GHz på min E8400) Men nok skrekkhistorier. Konklusjonen er at 680i er utdatert og den beste cpu'en du kan kjøre er egentlig Q6600 (G0 stepping), om du klarer å slå kloa i en slik Men hvis du nå skulle annbefalt nytt hovedkort å cpu hvilke ville det bli ? ikke for dyr cpu men rundt en 2500kr eller mindre kanskje Lenke til kommentar
Komadyret Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Core i7 920 Men regner med du egentlig mente prosessor/hovedkort pakke til rundt 2500. Flere nettbutikker har salg på Q9550 til rundt 1500 nå og Q9400 til rundt 1400. Jeg er veldig fristet til å hoppe på de tilbudene, men jeg har som vanlig egentlig ikke råd til å bruke penger på hardware for tida. Da er det rundt tusenlappen igjen til et greit P45 hovedkort. ASUS P5Q pro er vel rundt den prisen. Jeg er litt svak for Gigabyte for tida pga gode skussmål fra det jeg mener er pålitelige kilder, men har liten erfaring med de selv. UD3-serien skal være bra, men er kansje litt dyr? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Skal man klokke Quad, er det Gigabyte sin topp modell med P45 som er det beste valget egentlig. For klokking av 2 kjerner er det litt ukjente Biostar som er kongen av haugen. Lenke til kommentar
Komadyret Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Biostar er skjøre greier. Og litt vanskelig å få tak i her på haugen... Men her er det vel mest snakk om en god rimelig oppgradering av en spill maskin, ikke en overklokkings-maskin. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå