Archeron Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Jeg har en plan om å lage en hjemmelaget lampe av LED-dioder, da jeg mangler både lys-kilder og generell innredning på soverommet mitt. Jeg har et par gode idéer til hvordan jeg kan få stilige effekter med farget lys, speil og glass. Problemet mitt er bare at jeg ikke har noe som helst peiling på elektronikk jeg har nok guider til hvordan jeg skal koble/lodde LED-dioder, ledninger og evt motstand og den slags, og ser for meg det kan bli litt eksperimentering. Det jeg lurer på er følgende: finnes det en trygg måte å koble noe slikt hjemmelaget til 220-volten i veggen? Jeg mener, denne lampa mi får jo neppe en CE-merking. Det er jo ikke så skummelt å koble til batterier, men jeg blir litt skeptisk med det samme det blir snakk om 220v. Går det ann å bruke en slags strømforsyning med en slags sikring som kutter strømmen om hele dritten skulle finne på å kortslutte en dag? Eller er det eneste fornuftige å basere seg på batteridrift? Lenke til kommentar
War Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Sjekk denne tråden. Det letteste er om du gjør om strømmen til for eks 9-12v og likespenning dvs + - Lenke til kommentar
Archeron Skrevet 27. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2009 se der ja! han lurte jo på omtrent akkurat det samme som meg takk! Lenke til kommentar
War Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Billig = Kjøpe en trafo som er ment til led-lamper. Dyr = Kjøpe omformer,trafo,motstander,kondensatorer osv koster en del og man må ha loddebolt , kretskort som man lager selv. Listen er lang, skal du bare ha lys vil jeg anbefale en ferdig "trafo" fra butikk. Lenke til kommentar
Archeron Skrevet 27. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2009 fordi, sånn enkelt sagt, så omformer trafoen strømmen til å passe led-lampene? isteden for å tilpasse den selv? Lenke til kommentar
War Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 (endret) Trafoen tar ned volten og (amperen fra 16 til lavere) fra 230 til for eks 9-12-24 osv likeretteren gjør om vekselspenningen i veggen til pluss og minus-strøm (likespenning) I veggen er det ikke noen +- Alt dette er innebygget i en slik Du kan kjøpe en som er ment til led fra en butikk som sleger led. Eller kjøpe en su kan justere på /universal om du vet hvilken styrke du skal bruke. Endret 27. oktober 2009 av War Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå