trondgtrond Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Hei, har tenkt å oppgradere PCen min ved å sette inn noen SSD i raid0. Så lurer jeg på: -Hvilke SSD bør jeg kjøpe? -Hvor mange SSD bør jeg koble i raid0 for å få mest for pengene? Planen er å bruke SSD til OS og mest brukte program/spill, så trenger ikke all verden med plass. Har tenkt å bruke fra ca 2 000 - 4 000 kr på dette. Kom med forslag vær så snill! =) Her er spesifikasjonene til PCen min hvis dette er nødvendig å vite for å komme med anbefalinger: GAMING RIG Manufacturer: Komplett.no Processor: Intel® Core i7 CPU 950 @ 3.07GHz (8 CPUs), ~3.1GHz Memory: Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB CL9 Hard Drive: Western Digital Caviar® GreenPower? 1TB Video Card: XFX GeForce GTX 295 576M 1792MB PhysX Monitor: SyncMaster 2233RZ GeForce 3D Vision Ready Sound Card: SoundMAX Integrated Digital HD Audio Speakers/Headphones: Proson 8" Speakers + 12" Active Subwoofer Keyboard: Microsoft SideWinder X6 Keyboard NO Mouse: Roccat Kone Gaming Mouse, 10 button, Mouse Surface: Unknown Operating System: Windows Vista™ Ultimate (6.0, Build 6002) Service Pack 2 (6002.lh_sp2rtm.090410-1830) Motherboard: ASUS P6T Deluxe V2, X58, Socket-1366 Computer Case: Cooler Master HAF 932 Sort Lenke til kommentar
Agrophel Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Bedre putte 1x Intel X25-M 160GB uten raid pga TRIM, Lenke til kommentar
trondgtrond Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2009 Hva er TRIM, og hvorfor anbefaler du ikke raid? Lenke til kommentar
Agrophel Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 The Trim attribute of the ATA Data Set Management Command, often referred to as Trim, synchs the operating system’s view of deleted files with those that are deleted, but not erased on the drive. Trim tells the SSD which data blocks are no longer in use. This helps stabilize the performance and health of the SSD over time. Lenke til kommentar
trondgtrond Skrevet 27. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2009 Så du mener at raid0 av SSD er unødvendig? Lenke til kommentar
Anv Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Så du mener at raid0 av SSD er unødvendig? Raid-0 er ikke unødvendig men ytelsen på en X25-M Gen2 er så bra at du i praksis merker lite til dette. (unntaket er sekvensiell skriving som dobbles) TRIM (i teorien) gjør at ytelsen på SSD'en skal holde seg som om den var ny, uten TRIM vil ytelsen degraderes noe over tid. Problemet i dag er at TRIM ikke støttes i raid, derfor vil du inntil videre antagelig ha bedre ytelse ved å kjøre 1 stk 160GB Gen2 vs 2 stk 80GB Gen2. Oppsummering. TRIM gjør SSD'en vedlikeholdsfri men virker ikke i raid. (støtte for raid kommer) RAID (uten TRIM støtte) krever vedlikehold for å holde ytelsen på topp. Vedlikehold betyr at SSD'en må ut av raid'et og man må kjøre HDDerase eller SSD Toolbox. (medfører backup/restore eller å installere på nytt) Personlig har jeg ikke opplevd at degraderingen på Intel har vært merkbar men den er klart synlig i benchmarks. Lenke til kommentar
trondgtrond Skrevet 27. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2009 Men når TRIM fungerer i RAID vill RAID lønne seg? Og, vet du når dette kommer? Lenke til kommentar
Spurs Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Jeg har bestemt meg for å kjøpe en 160GB nå, så kjøpe en til når TRIM er støttet i Raid0.... Lenke til kommentar
trondgtrond Skrevet 27. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2009 Ut i fra det jeg har lest i her trur jeg at jeg venter en liten stund til før jeg kjøper SSD. Så kjøper jeg lydkort og nytt grafikk kort med støtte for DX11 i samme slengen. Forresten, har noen noen anbefaling av lydkort? Lenke til kommentar
Tobruk Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Ut i fra det jeg har lest i her trur jeg at jeg venter en liten stund til før jeg kjøper SSD.Så kjøper jeg lydkort og nytt grafikk kort med støtte for DX11 i samme slengen. Forresten, har noen noen anbefaling av lydkort? Nettopp kjøpt dette:Asus Xonar Essence....Storfornøyd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå