Gå til innhold

Oprasjon Dagsverk - Et mer nyansert bilde ?

Anbefalte innlegg

Om man velger å møte opp på skolen i stedet, blir man sannsynligvis satt til å gjøre gørrkjedelige oppgaver, skrive en stil eller to, eller noe annet meningsløst tull om hvorfor man ikke deltok på OD.

OD skal jo handle så mye om solidaritet.. Er det av solidariske grunner at man velger å jobbe i stedet for å slite/kjede seg ihjel på skolen? Er det av solidariske grunner at man velger å jobbe i to-fire timer i stedet for å være på skolen i seks? Nei, man velger å delta på OD fordi dette er minste motstands vei, og denne veien fører "tilfeldigvis" til at man gir noen kroner til barn i Afrika også. Helt feil.

EDIT: For å oppsummere: Solidaritet er å ta i et tak for å hjelpe noen, uten å tenke på egen gevinst. Jeg tør å påstå at majoriteten av OD-deltakerne tenker på OD som en slags "fridag", og ikke på at de skal gjøre en innsats for et godt formål - det som kalles ekte solidaritet.

EDIT2: Jeg har et veldig konkret eksempel her, dette tikket nettopp inn fra en klassekamerats Facebook-bruker:

"10:00 til 10:20 (tok ned trampolinen til naboen)"

Solidaritet? Ofring av egne interesser og fortjeneste for å tjene en god sak? Absolutt ikke, her er det 100% egne interesser som har gått først, og sånn tror jeg det er for de fleste andre også.

Endret av Mokko
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra årets OD-hefte delt ut til elever ved ungdomsskolen:

Side 13 - 14

"Lær mer om:

Hvilke begrep som er greit å bruke om funksjonshemmede - Hva betyr ordene"

Og listen er så fin som dette:

"Invalid"

"Handikap"

"Åndssvak"

"Idiot"

"Krøpling"

Fantastisk, spør du meg :D

Lenke til kommentar

Må si jeg støtter formålet til hva pengene skal brukes til, og særlig i år mener jeg de går til noe meget positivt :)

Dog så synes jeg det blir feil at dette skal være tvangsforpliktet arbeid. Har slit med å skaffe arbeid disse årene på vidregående, vi for ikke en lapp fra OD-komiteen at vi faktisk skal jobbe for OD. Og siden jeg ikke for denne lappen for jeg heller ikke jobb + at jeg slutter på skolen når daglig leder slutter på hans/huns arbeid.

Jeg synes at det blir feil at vi skal føle oss "skitne" pga at vi bor i Norge, jeg vil faktisk tro at de som lever slik OD viser vil heller at vi skal vise medlidenhet, ikke skyldfølelse :(

Lenke til kommentar
Jeg tror interessen blant ungdom hadde vært større hvis pengene gikk til nordmenn i nød i stedet.

helt klart. til barn som ikke haddr råd til å få seg ny mobiltelefon foreksempel. men herregud da folkens, hvor ille er det å arbeide EN dag? enig i at det ikke skal være obligatorisk, så hvis det er det på din skole protester og gjør noe med det. men støtt en annen sak i stedet.

Lenke til kommentar
Hvis du faktisk tror problemet er at vi ikke "gidder å jobbe i én dag" er du en tåpe.

Og hvis du tror det kun er luksusproblemer i kongeriket jeg tenkte på, er du atter en tåpe.

Hvis du tror at vi faktisk har det dårlig i Norge, er du en tåpe.

All den tid nordmenn ikke er en homogen masse som har samme inntekt og forutsetninger, vil jeg påstå at ditt innlegg er meningsløst. Hvem er denne "vi" du henviser til? Det finnes flust av forhold i kongeriket som man heller burde fokusere på.

Lenke til kommentar
Hvis du faktisk tror problemet er at vi ikke "gidder å jobbe i én dag" er du en tåpe.

Og hvis du tror det kun er luksusproblemer i kongeriket jeg tenkte på, er du atter en tåpe.

Hvis du tror at vi faktisk har det dårlig i Norge, er du en tåpe.

All den tid nordmenn ikke er en homogen masse som har samme inntekt og forutsetninger, vil jeg påstå at ditt innlegg er meningsløst. Hvem er denne "vi" du henviser til? Det finnes flust av forhold i kongeriket som man heller burde fokusere på.

Vi har det ikke perfekt i Norge, men hvis vi sammenligner Norge med de fleste andre land i verden, er det et paradis. List gjerne opp noen av problemene du tenker på i Norge, men jeg tror man får mer ut av pengene der de blir brukt nå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Personelig så synes jeg at man burde kunne se tydeligere forskjeller en man ser nå man hører jo ikke noe nestn hva som skjer det kunne vært bedre gjennomført og kanskje til en bedre sak og sikre seg de som har muligheter og nå langt.

Som feks i år går det til funksjonshemma folk nede i vet ikke kor koffer ikke gi pengene til de som kan bli en ny einstein for så (etter vi har sikret restn av verden) ta de som ligger helt nede man kan jo ikke bare begynne med dem som kanskje skal dø om noen uker..

Har ikke noe i mot OD og hva de gjør, men måten de gjør det de gjør på...

Jeg synes at pengene helle skulle gått til til en god sak i Norge så vi kan se at pengene blir brukt på et godt vis.

Som feks og sikre bedre/rente-på lånn til de som skal ta utdanning og er under 20 år.

Det er jo solidaritet på en måte da. :)

Endret av Slettet-1nDPpQXNWW
Lenke til kommentar

Når vi først skal drive med bistand, skader det ikke å gi det til noen som trenger det mye mer enn oss.

Jeg vedder på at de fleste som sier at informasjonen, om hva pengene går til og hva resultatene har vært tidligere år, er elendig, ikke har vært inne på od.no en gang. Her står det for eksempel litt om hva OD har fått til tidligere.

Det virker nesten som om mange her inne er prinsippielle OD-hatere bare fordi skolene dems har gjennomført det hele dårlig.

Lenke til kommentar
Når vi først skal drive med bistand, skader det ikke å gi det til noen som trenger det mye mer enn oss.

Jeg vedder på at de fleste som sier at informasjonen, om hva pengene går til og hva resultatene har vært tidligere år, er elendig, ikke har vært inne på od.no en gang. Her står det for eksempel litt om hva OD har fått til tidligere.

Det virker nesten som om mange her inne er prinsippielle OD-hatere bare fordi skolene dems har gjennomført det hele dårlig.

Mange av de tingene jeg har mislikt har hatt lite med OD på skolen min.

- Filmen var ikke laget av skolen, men OD hadde svidd av noen millioner for å feilinformere elever om hvordan situasjonen er i andre land.

- Prosjektene er også lite fungerende. De er svært lite rettet mot å skape utvikling i landene eller hjelpe folk, og ønsker egentlig bare å være "snille".

Det er mange fungerende prosjekter rundt om i verden, hvorfor OD? Er OD hellig sånn at de skal få penger selv om de feilinformer elever og prosjektene deres fungerer, eller burde jeg ha rett til å velge noen andre? Jeg skal glededelig jobbe, men ikke for OD.

Lenke til kommentar
I hvilken grad feilinformerer OD om tilstanden i disse landene?

Bare se på filmen deres selv

Det de viser ser er overhodet ikke representativt for hvordan folk har det i Bangladesh. Verken husene, stedet, eller klærne. De har til og med smykker, men ja de er "fattige". Og vi må hjelpe dem fordi de har så mye husarbeid. Tragisk.

Her er det virkelige Bangladesh

unhygienic-latrines-of-slums.jpg

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...