Gå til innhold

Oprasjon Dagsverk - Et mer nyansert bilde ?

Anbefalte innlegg

OD er et av de beste utviklingsprosjektene i Norge. Lite av pengene går til saksbehandling (mesteparten av arbeidet er frivillig, med unntak av et par 100 stillinger sentralt som jeg tipper får møkkabetalt)

Faktisk sitter det ikke så mange som 100 sentralt en gang. Det sitter 11 personer hovedkomiteen. Alle jobber gratis, foruten leder som jobber for typ 100000 i året. Det er utgiftene som går til lønn i OD.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg gikk på skolen var jeg ikke med på OD. Jeg studerte da jeg følte det var viktigere for meg.

Det skulle jeg aldri ha gjort. At jeg var den eneste i klassen som ikke møtte opp med 300,- viste seg å være et problem. At de i klassen reagerer er en ting, men at læreren truet meg med svindel ble plutselig alvorlig. De presset meg dagene etter at pengene skulle leveres med at hvis jeg ikke kom med pengene så skulle de anmelde det.

Dette kom da fra læreren og ikke fra OD.

Dette husker jeg var skummelt.

Lenke til kommentar
Denne såkalte tvangen kan i ingen tilfeller skyldes på OD. I utgangspunktet er OD-dagen en helt vanlig dag, men du har muligheten til å jobbe hvis du vil. Lærerne har derfor plikt til å gi deg undervisning om du ønsker det. Slik fungerer det iallefall på min skole.

Håpløst å kritisere OD fordi skolene ikke følger reglene.

Det er vel ingen her som har kritisert selve initiativet aksjonsdagen. Jeg (og det virker som at de andre er det også) er 100% for aksjonsdagen i prinsippet og de gode formålene. Men det er som nevnt gjennomføringen og total mangel på informasjon som gjør utslaget. Det er kun propaganda fra ende til annen som KUN spiller på patos i retorikken sin. Overhodet ikke noe som helst annet. Det er noen få tall om voldsstatistikk o.l. riktignok, men disse blir det ikke gitt noen kilde til, noe som svekker troverdigheten enda mer. Og hvor pengene faktisk havner eller om de har gjort den nytta de skal gjøre får vi aldri vite. Har enda til gode etter 13 års skolegang å få vite om aksjonsdagen faktisk har gjort ting bedre for de vi har gitt penger til.

Edit: Der kom milt med enda et skrekkeksempel.

Til thlom: Ja, vi er skikkelige usolidariske og elsker å gjøre opprør mot absolutt alt. Akkurat som han karen her: http://www.youtube.com/watch?v=m1zAOJCdPDo

Endret av Goldshoten
Lenke til kommentar

Ideen er knallgod.

Det som mangler er nøytral informasjon om prosjektene, og klare, sentrale føringer på hvordan selve OD-dagen skal gjennomføres på de enkelte skolene.

Noen punkt jeg savner:

-Likhet for alle, selv de i OD-komiteene.

Det er krittikverdig at de som er med å organisere det på hver skole klarer å lure seg unna. Kansje var det et enkelttilfelle på min skole, men det virker ikke slik.

-At det er snakk om ekte solidaritet, at man har et valg - og at man ofrer en reell skoledag på å ikke bidra.

Når det man ofrer på å bidra er en meningsløs dag der man blir bombardert av OD-propaganda så går man ikke glipp av undervisning selv om man deltar.

Jeg er ikke imot solidaritet; jeg forlanger at det gjennomføres på en prinsippfast måte. OD har definert frivillighet som et av sine prinsipp, og det å ofre en skoledag som en grunnide.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar
OD er et av de beste utviklingsprosjektene i Norge. Lite av pengene går til saksbehandling (mesteparten av arbeidet er frivillig, med unntak av et par 100 stillinger sentralt som jeg tipper får møkkabetalt)

Faktisk sitter det ikke så mange som 100 sentralt en gang. Det sitter 11 personer hovedkomiteen. Alle jobber gratis, foruten leder som jobber for typ 100000 i året. Det er utgiftene som går til lønn i OD.

Hehe, jeg mente et par 100% stillinger. :p

Lenke til kommentar
Tja, tvunget blir man på et vis. Det vanket fravær dersom man helst ville sitte med skolearbeid under OD (alternativet var enten å arbeide, eller å rake løv på skolens eiendom). Jeg tok fraværet.

Det er altså en tvang ved at det ikke finnes gode alternativer til OD (bortsett fra å konformere). Ser du har låst deg på at vi som ikke vil gi penger tar feil.

Altså var det ikke noe tvang. Og dere som ikke vil gjøre en innsats tar ikke feil, dere er bare lite solidariske. Eventuelt fulle av konservativt(!) ungdomsopprør.

Har du tungt for det? Vi vil heller bedrive skolearbeid på skolen enn å beskjeftige oss med dette. OD burde være for spesielt interesserte i helgen.

Lenke til kommentar
Har du tungt for det? Vi vil heller bedrive skolearbeid på skolen enn å beskjeftige oss med dette. OD burde være for spesielt interesserte i helgen.

Det er ikke problem å kalle OD for skolearbeid ihht til skolens formålsparagraf.

Største problemet med å kalle det skolearbeid er det at det blir store forskjeller i kva elevane lærer.

Enkelte elevar får ein OD jobb der dei faktisk må jobbe hardt for dei 300 kronene dei skal tjene inn, andre får ein veldig lett jobb der ingen forventer at du skal prestere eller produsere noke, og andre igjen lærer at ved å betale 300 kroner så får dei ein fridag.

OD som organisasjon burde skaffe ein jobb til kvar enkelt elev som dei deretter trekker ut kven som skal jobbe kvar, ingen burde ha lov til å være sin eigen arbeidsgivar.

Lenke til kommentar
Håpløst å kritisere OD fordi skolene ikke følger reglene.

Må nesten si meg litt uenig der.

OD som organisasjon burde i såfall være klarere på hvordan det skal fungere, istedet for å la skolene selv finne på regler. Kanskje de burde informere elevene bedre om hvilke regler som faktisk gjelder?.

Jeg kan kun snakke for meg, og min skole, og her er jeg nødt til å si at det har fungert greit. Alle klasser får en liste hvor de skriver om de vil jobbe (evt hvor) eller om de ikke vi jobbe. Vil du ikke jobbe er det ikke noe mer mas om det, da krysser du av i riktig boks og møter opp på skolen.

Kort oppsummert baserer OD seg alltid på de følgende stikkordene:

- OD baserer seg solidaritetsprinsippet, der likeverd mellom alle parter er sentralt

- Det er frivillig å jobbe på OD-dagen

- OD støtter alltid utdanning- og opplæringsprosjekter i Afrika, Asia eller Latin-Amerika

- OD går alltid til marginaliserte grupper, og jobber for at jenter og gutter skal ha lik rett til utdanning

- OD samarbeider alltid med lokale partnere i sør

- Alle ODs prosjekter er langsiktige

- OD er alltid av og med ungdom

Endret av -MK-
Lenke til kommentar

Ja jeg har det selv i morgen, og jeg skal jobbe hjemme, men jeg ville ikke akkurat kalt det å "jobbe".

OD er jo fint siden man får samlet inn penger.. Men elevene får ikke så mye ut av det, hvis man har tenkt å lære ungdommer til å arbeide er arbeidsuka mye bedre, da man faktisk ikke får lov til å jobbe hjemme og man får mye erfaringer med å skrive søknad og at man faktisk må jobbe for å få seg en jobb. Og man får kanskje oppleve noen ille yrker, og man får dermed motivasjon til å jobbe ordentlig på skolen :p Men Arbeidsuka er gratis arbeid.. og man får dermed ikke samlet inn noe penger for et bra formål.. Meeen hvis formålet er å få ungdom ut i arbeid og faktisk læærre noe er arbeids uka mye bedre.

Lenke til kommentar
Neihei, så hvordan forklarer du at flere rapporterer om trusler om både fravær og anmerkning dersom de velger å ikke delta? Og det at lærerne samt flere andre viser en negativ holdning overfor de som ikke deltar er jo å presse folk i den retningen at de skal delta, eller så blir de sett på som egoister og slasker og det som verre er. Mange jeg vet om "deltar" på aksjonsdagen kun fordi de føler de blir uthengt hvis de ikke gjør det, samtidig som det er en bonus at de får en fridag. Jeg vet ikke hva du syns, men i min bok er dette frivillig tvang.

Heh, uthengt? Når du velger å ikke være med på noe så får det selvsagt sosiale reaksjoner. Det har ikke noe med tvang å gjøre. Deltar du ikke i dugnad så får det også sosiale reaksjoner, det er likevel ingen tvang.

Jeg vil si at OD-komitéen og skolen ikke akkurat forhindrer disse uthengingene. OD-komitéen på min skole ville nok ikke nølt med å kalle alle som ikke jobber for latsabber o.l.

De som ikke arbeider i år må koste utearealene på skolen vår fri for småstein. Lurer på hvor i pensum det står..

Lenke til kommentar

OD er organisert og laget av ungdom. Det er grunnen til at prosjektene ikke fungerer, fordi de som sitter i OD-organisasjonen har ingen peiling på hvordan man skal få nytte for pengene, eller hva som fører til bærekraftig utvikling.

Jeg var med på OD når jeg var yngre, men da fikk vi bare informasjon om hva pengene skulle brukes til. Siste året hadde vi OD-dag, noe som var det mest latterlige jeg har sett. Først var det en film som hadde ingen relevanse til hvordan folk har det i Bangladesh. Vanligvis bor fattige i Bangladesh i favelas, de bruker enkle vestlige klær. Istedenfor gikk de rundt i tradisjonelle Thailandske klær, bodde i fine hus som fattige mennesker ikke har, i et idyllisk skog og sang om hvor mye husarbeid de må gjøre og hvor fantastisk shonglap er. Det verste er at den filmen sannsynligvis har kostet en del også.

Etter den tragisk fordummende filmen, hadde noen spilt inn et skuespill. Som lignet på dette

- Jente går hjem lykkelig fra skolen ...

- Far sier "du får ikke gå på skolen lenger, fordi jeg har giftet deg bort" (husker ikke helt)

- NEI!

- Så kommer inn en eller annen jente, SHONGLAP!

- Moren synes det er en fantastisk ide,

- Driter i faren, og de lever lykkelig ...

Etter det dro jeg fra resten av opplegget i protest og gjorde lekser. Jeg valgte også å boikotte OD-dagen, fordi jeg betaler ikke inn til noe så tåpelig.

PS: Tok en titt på filmen. De har til og med øredobber og smykker. Hvorfor selger de ikke bare smykkene sine hvis de er så fattige? Se her på hva de laget.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Camlon jeg skjønner at du synes filmen er litt "teit" og merkelig, men den har forsatt et viktig budskap? Og selv om ikke all faktaene er riktige så får den jo fram dette budskapet, at det er massiv kvinneundertrykkelse der?

Det er mye urretferdighet i verden, jeg trenger ingen film til å fortelle meg det, og hvis det skal skje vil jeg ha ordentlig kunnskap. Det er nok av folk som prøver å gjøre forholdene bedre for andre. Hvorfor skal jeg støtte et program som lager tåplige filmer, som feilinformerer elever? Hvorfor skal jeg støtte et prsojekt som sannsynligvis ikke fungerer, når det er andre som gjør en langt bedre jobb.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Bra tråd, jeg er enig i svært mange av argumentene her.

Jeg synes gjennomføringen av dagen på min skole har vært litt tvilsom. På skolen min er det en OD komite som tror de er så jævla viktige, og tvert noen ytrer en negativ påstand om OD, saklig eller ikke, så er hysteriet i gang. De har brukt maaange muligheter og superlativer til å fremme sin sak, så mye at jeg syntes det ble sendt litt ut av proporsjoner. De viste oss en og en halv time med filmer, som i seg selv var informativt om saken. Allikevel stilte jeg spørsmål ved folkene som drev det, da noen av filmene best var egnet til å forklare barneskoleelever o.l. hva apartheid er og hvem Nelson Mandela og Desmond Tutu er. Er jeg for kravstor hvis jeg forventer at videregående elever vet dette fra før?

OD komiteen har også spredt usanne budskap om fravær og bøssebæring til de som ikke jobber. Det minner meg om Amnesty på ungdomsskolen. En gjeng fjortiser som tror de redder verden ved å sitte i møter, disse Kina og late som de boikotter OL, og at deres holdninger gjør dem bedre enn alle andre.

edit: Må legge til at jeg deltok på OD. Delvis fordi jeg plutselig fikk slengt opp i trynet at jeg måtte skrive meg på et ark om hvor jeg skulle jobbe, en avgjørelse jeg måtte ta der og da, og fordi det faktisk er en god sak, uavhengig av dårlig arrangement.

Endret av Attityd
Lenke til kommentar
Det var Strømmestiftelsen som kanaliserte pengene i fjor. Gjør Strømmestiftelsen en dårlig jobb?

edit: Nektet du virkelig å delta fordi du synes en eller annen film var dårlig?

Kan du fortelle noe OD har fått til? F.eks. årets prosjekt er enda dårligere, da skal man gi utviklingshemmede skole i sørlige delen av afrika. I mange av de landene får ikke barn gått på skole, de har ingen fremtid og landet trenger absolutt industri for å bygge seg videre opp. Da velger de å sløse bort penger på barn som aldri kan drive samfunnet videre sånn at forholdene blir akseptable en gang i fremtiden.

Den filmen ble vist til alle elever som drev med OD. En film OD har brukt store deler av inntektene sine på å lage. Når de sitter å feilinformer elever, gjør dem fullstendig ignorante om verden fungerer, samt at disse pengene ikke vil hjelpe og er delt ut av OD-representanter som heller har ingen forståelse for hvordan verden fungerer. Hvorfor i all verden skulle jeg gi penger til et slikt formål? Hvorfor kan jeg ikke gi penger til et godt prosjekt? Hvorfor akkuratt OD?

OD klart å samle inn 30 millioner kroner, det er mindre enn 10 kroner per person. De pengene kunne staten ha enkelt gitt ut, og til mye bedre formål. Hvis vi ønsker OD, må det være fordi at de bidrar positivt til dagens ungdom, men når de sitter å feilinformerer elevene, og prosjektene går rett i dass. Synes jeg ikke OD bør leve. Derfor boikotter jeg dem.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...