Gå til innhold

Oprasjon Dagsverk - Et mer nyansert bilde ?

Anbefalte innlegg

Føler dere dere "tvunget"?
Vi ble/blir tvunget, hva vi føler er irrelevant vs. fakta.
Har dere noe imot å hjelpe andre mennesker?
Ikke i det hele tatt, så lenge det er frivillig, og det har en sjans i helvete på å oppnå noe
Er det et ungdomsopprør mot solidaritet?
Man skal ikke bli presset til å "donere" penger for å være solidarisk. Jeg anbefaler en titt på Ordnett før du blander solidaritet inn her.

Penger løser ingenting.

Endret av Tordenflesk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
OD er et av de beste utviklingsprosjektene i Norge. Lite av pengene går til saksbehandling (mesteparten av arbeidet er frivillig, med unntak av et par 100 stillinger sentralt som jeg tipper får møkkabetalt) og prosjektene er så og si alltid hjelp til selvhjelp. Hva er problemet til dere som nekter å delta? Føler dere dere "tvunget"? Har dere noe imot å hjelpe andre mennesker? Er det et ungdomsopprør mot solidaritet?

Nå kan bare jeg snakke for min egen situasjonen, men mye av grunnen til at jeg valgte å gi pengene til en annen sak (Leger uten grenser forøvrig) var at informasjonen vi fikk i all hovedsak var slike typiske manipulerende historier som man får levert på skolen. Det var sikkert en god sak, men jeg blir automatisk negativt innstilt når man kommer med slike historier som er ment å skape følelser. Jeg ville gjerne fått litt informasjon om hvordan hele prosjektet fungerte ikke bare om 'Maria 12 år som ble sprengt av 19 miner, mens hun ble mishandlet og voldtatt av sin far som solgte henne til vestlige menn for heroin'. Slike historier kan godt være en del av opplegget, men når det kun er slikt, føler jeg at jeg ikke har nok informasjon til å donere til dette opplegget.

Samtidig hadde vi et par lærere (spesielt ei lærerinne som var helt fanatisk) som var veldig bastante på at dette var noe vi skulle gjøre, og det å donere til en annen sak ville være helt moralsk forkastelig og det kom til å få store konsekvenser (vi fikk vel faktisk anmerkninger + fravær for dette, men det får så være). Et slikt press gjør selvfølgelig at det blir enda litt mer fristende å støtte en annen sak.

Lenke til kommentar

Har også valgt å ikke delta på OD i år. Jeg har overhodet ikke noe problem, og jeg er veldig for veldedighet og støtter det jeg kan. Jeg ønsker selvfølgelig å hjelpe folk som ikke har det bra, MEN det er ikke bare å delta sånn uten videre fordi du har hørt av skolen din at det er en bra ting å gjøre. Dette har jeg aldri fått noen som helst garantier for. Aldri.

Ideen bak aksjonsdagen er fin den, men som andre har poengtert tidligere er det veldig mange som betaler 300 kr og går og daffer hjemme denne dagen. Hva får man ut av det da? Riktignok er det de som er engasjerte også, men jeg er også engasjert i hjelp til gode formål. Men hele poenget med veldedighet er at det skal være 100% frivillig. Du skal aldri bli kunne tvunget til veldedighet, da slutter det nemlig å være det. Det er nettopp det skolene gjør med aksjonsdagen. De tvinger deg.

Helt siden barneskolen har vi fått prenta det inn i hodet vårt om hvor fælt disse menneskene har det og hvordan det er vår plikt å hjelpe de. Aldri har det vært en ordentlig framstilling av noe som helst. Kun en gruppe mennesker som bruker patos i retorikken sin for alt det er verdt. Og jeg har aldri fått en eneste garanti for at pengene går dit de skal, eller at pengene faktisk har bidratt til noe. Det er liksom bra på aksjonsdagen, også hører vi ikke noe mer fra de. Er jo litt rart at på skolen vår, så er det 3. året på rad nå at vi gir til de to samme yrkesskolene.

Så nei, thlom. Jeg har inntrykk av at faktisk alle vi som velger å ikke delta på aksjonsdagen er veldig positive til veldedighet, og støtter dette mer enn gjerne. Men ja, vi føler oss tvunget. Så absolutt. Vi blir diktert til å gjøre ditt og datt, og vi føler at vi blir sett ned på av lærerne og den usle dobbeltmoralske OD-komiteen dersom vi ikke deltar.

I tillegg er aksjonsdagen ekstremt dårlig lagt opp. De fleste får seg ikke et type arbeid de kan gjøre for å tjene inn 300 kr, og blir nødt til å betale fra egen lomme. Dette er synd, for veldedighet burde ikke handle om noe minstebeløp i det hele tatt. Da mister det mye av hensikten.

Det er også lovlig å ha et kritisk syn på ting, og det er nettopp det vi har. U-hjelpen Norge gir årlig blir også mye kritisert, til og med av folk som har jobbet i u-land og sett hva som foregår med egne øyne. Skal du hjelpe noen, så hjelp de skikkelig. Ikke bare gi penger i blind tro på at det skal fungere sånn uten videre. For problemet er nettopp det at vi ikke finner noen objektiv statistikk eller tall på hvordan aksjonsdagen har virket og virker. Aldri har jeg fått noe som helst av dette fra skolen eller komiteen, og det er rett og slett dritdårlig.

Lenke til kommentar

På skolen vår ble jeg med i OD-komitéen på grunn av at noen andre anbefalte meg, uten at jeg hadde et spesielt ønske om å sitte der. Dette er på en videregående skole.

Det vi i denne komitéen først og fremst skal sørge for er å arrangere internasjonal dag, kjøre et opplegg på skolen på selve OD-dagen for de som ikke jobber, og i tillegg skaffe jobber til de som vil jobbe på OD-dagen, men som ikke har skaffet seg jobb på egenhånd.

Jeg synes at tanken bak OD er bra. At vi jobber en dag uten å tjene noe på det selv, og gir pengene til et godt formål. Alle som jobber må gi minst 300 kr, og hvis de tjener mer må de gi dette også. I år går pengene til funksjonshemmede barn i Afrika, via Atlas-alliansen. Men som med den meste annen bistand, er det lite informasjon om hvor mye dette faktisk hjelper.

Det er et sterkt press for å delta på OD, og de som ikke gjør det blir sett på som slasker av mange. På OD-dagen har jeg, sammen med kun en annen person fra komitéen fått i oppdrag å være på skolen og kjøre et opplegg for de som ikke jobber. For de som ikke jobber er det obligatorisk oppmøte, og vi må føre opp fravær på de som ikke møter opp. Hadde det vært opp til meg, hadde de som ikke jobbet fått fri denne dagen. Nå må vi bare finne på et eller annet meningsløst som vi kan drive med en hel dag.

Slik jeg har forstått det behøver man ikke betale noe hvis man ikke har vært i arbeid. Hvis dette ikke stemmer, skal jeg gjøre alt i min makt for å hindre dette, for dette hadde vært helt feil. Isåfall må jeg også betale av egen lomme, fordi jeg var på skolen for OD-komitéen i steden for å jobbe.

Lenke til kommentar
Har også valgt å ikke delta på OD i år.

[...]

Du skal aldri bli kunne tvunget til veldedighet, da slutter det nemlig å være det. Det er nettopp det skolene gjør med aksjonsdagen. De tvinger deg.

Ærlig talt, det er ingen som blir tvunget til noe som helst.

Lenke til kommentar

Neihei, så hvordan forklarer du at flere rapporterer om trusler om både fravær og anmerkning dersom de velger å ikke delta? Og det at lærerne samt flere andre viser en negativ holdning overfor de som ikke deltar er jo å presse folk i den retningen at de skal delta, eller så blir de sett på som egoister og slasker og det som verre er. Mange jeg vet om "deltar" på aksjonsdagen kun fordi de føler de blir uthengt hvis de ikke gjør det, samtidig som det er en bonus at de får en fridag. Jeg vet ikke hva du syns, men i min bok er dette frivillig tvang.

Lenke til kommentar
Ærlig talt, det er ingen som blir tvunget til noe som helst.

Skolen truer med represalier hvis du ikke donerer disse pengene, noe som for mange er uaktuelt. Jeg vet at 'hensikten' er at de som ikke deltar skal få et opplegg på skolen, men det har ikke skjedd noen av de gangene klassen min skulle delta på OD. Enten gav du dem penger, ellers fikk du en dags fravær + anmerkning for skulk.

Lenke til kommentar
Neihei, så hvordan forklarer du at flere rapporterer om trusler om både fravær og anmerkning dersom de velger å ikke delta? Og det at lærerne samt flere andre viser en negativ holdning overfor de som ikke deltar er jo å presse folk i den retningen at de skal delta, eller så blir de sett på som egoister og slasker og det som verre er. Mange jeg vet om "deltar" på aksjonsdagen kun fordi de føler de blir uthengt hvis de ikke gjør det, samtidig som det er en bonus at de får en fridag. Jeg vet ikke hva du syns, men i min bok er dette frivillig tvang.

Heh, uthengt? Når du velger å ikke være med på noe så får det selvsagt sosiale reaksjoner. Det har ikke noe med tvang å gjøre. Deltar du ikke i dugnad så får det også sosiale reaksjoner, det er likevel ingen tvang.

Lenke til kommentar

Tja, tvunget blir man på et vis. Det vanket fravær dersom man helst ville sitte med skolearbeid under OD (alternativet var enten å arbeide, eller å rake løv på skolens eiendom). Jeg tok fraværet.

Det er altså en tvang ved at det ikke finnes gode alternativer til OD (bortsett fra å konformere). Ser du har låst deg på at vi som ikke vil gi penger tar feil.

Endret av Raudridder
Lenke til kommentar
Tja, tvunget blir man på et vis. Det vanket fravær dersom man helst ville sitte med skolearbeid under OD (alternativet var enten å arbeide, eller å rake løv på skolens eiendom). Jeg tok fraværet.

Det er altså en tvang ved at det ikke finnes gode alternativer til OD (bortsett fra å konformere). Ser du har låst deg på at vi som ikke vil gi penger tar feil.

Altså var det ikke noe tvang. Og dere som ikke vil gjøre en innsats tar ikke feil, dere er bare lite solidariske. Eventuelt fulle av konservativt(!) ungdomsopprør.

Lenke til kommentar

Denne såkalte tvangen kan i ingen tilfeller skyldes på OD. I utgangspunktet er OD-dagen en helt vanlig dag, men du har muligheten til å jobbe hvis du vil. Lærerne har derfor plikt til å gi deg undervisning om du ønsker det. Slik fungerer det iallefall på min skole.

Håpløst å kritisere OD fordi skolene ikke følger reglene.

Lenke til kommentar

Min skole har brutt med den såkalte OD organisasjonen og steller i stand sin egen OD dag. Vi skal samle inn penger som gå uavkortet til en internatskole for jenter i Sierra Leone, altså ingen administrsjonsgebyrer e.l.

Vi kan velge om vi vil delta eller ikke. (alle blir selvfølgelig oppfordret til å delta). Vi kan velge om vi vil gi 300kr til fattige barn i Sierra Leone eller om vi vil sitta fra 8.00-16.00 og skrive en avhandling om landet (sosiale forhold, økonomi etc etc).

De som hverken leverer penger eller skriver stil får 1 dags fravært OG en anmerkning.

Endret av Mchansern
Lenke til kommentar
Håpløst å kritisere OD fordi skolene ikke følger reglene.

Må nesten si meg litt uenig der.

OD som organisasjon burde i såfall være klarere på hvordan det skal fungere, istedet for å la skolene selv finne på regler. Kanskje de burde informere elevene bedre om hvilke regler som faktisk gjelder?.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar
Og dere som ikke vil gjøre en innsats tar ikke feil, dere er bare lite solidariske.

Nei, nå får du gi deg. Så treig er du virkelig ikke, det vet jeg. Det finnes mange grunner for å la være å donere til OD sine prosjekter og manglende solidaritet er nok kun problemet blant et fåtall.

Lenke til kommentar
Min skole har brutt med den såkalte OD organisasjonen og steller i stand sin egen OD dag. Vi skal samle inn penger som gå uavkortet til en internatskole for jenter i Sierra Leone, altså ingen administrsjonsgebyrer e.l.

Det morsomme er at det gjør elevene enda mindre motiverte. Jeg opplevde aldri OD på videregående, men de tre årene jeg gikk der, var jeg med på gjennomførelsen av et lignende prosjekt, og det var utrolig lite entusiasme å spore blant elevene, noe som garantert hadde noe med at veldedighetsorganisasjonen vi samarbeidet direkte med ikke ga mye lyd fra seg uten at vi spesifikt maste.

De fleste foretrakk en dag fravær og anmerkning, evt. å sitte på skolen og gjøre ingenting til de fikk gå hjem.

Lenke til kommentar

OD er et godt konsept i bunn og grunn, men hele gjennomføringa er på trynet, de som har vært i OD komiteene på de skolene jeg har gått på har vært hjernedøde sosialister som har blitt fora idiotisk propaganda fra miljøet sitt.

jeg tok selv totalt 4 dager fravær isteden for OD men fikk det fjerna pga det jeg sa var politisk grunnlag og at dette ikke er frivillig på noen måte, de som velger å ikke støtte OD med 300spenn sitter på skolen og får tvangsfora propaganda som har en helt annen politisk vinkling enn min egen. var i krangel med rektor om dette det første året på VGS angående dette, de neste 2 årene gikk det mye glattere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...