Gå til innhold

Oprasjon Dagsverk - Et mer nyansert bilde ?

Anbefalte innlegg

Hei !

jeg er ikke ute etter og flagge ut mine personlige meninger om OD, uten at jeg har dokumentasjon på at påstandene mine er sanne. Problemet mitt er at jeg finner veldig lite objektiv informasjon om OD.

Enten er det en hyllest uten like om hvor flott OD er eller så er det sutring fra tenåringer om hvor hardt det er å måtte jobbe en hel dag. Det blir også feil og lete etter informasjon om OD på OD sine nettsider.

Det jeg gjerne vil fram til er hva er egentlig OD på godt og vondt. Føler meg nesten litt kvalm der vi sitter i to dager og får inn propaganda om hvor fint OD er. Og ja, jeg kaller det propaganda fordi den viser kun saken fra en side.

Nei, dette er ikke en skoleoppgave men heller et rop fra en fortvilt elev.

Under har jeg skrevet hva jeg mener om OD, men vil nødig benytte meg av dette før jeg faktisk kan henvise til kilder eller noen som vet mer om dette enn meg.

-----------------------------------------------------------------------

Operasjon Dagsverk (fra nå av forkortet OD) er en dag i året hvor Ungdom går ut i arbeid for å drive med solidarisk Arbeid.

Her støtter de forskjellige prosjekter i uland der de fremmer utvikling i Landet.

Dette gjøres ved å bygge opp infrastrukturen og faktisk se til at pengene går til de som trenger de, og ikke til rike narkotikabaroner.

Jeg er ikke imot prinsippene bak OD, samle sammen penger flott. Første problemet er i lovverket til OD står det

OD er frivillig å være med på, det betyr at om jeg som elev heller ønsker å bruke tiden til fag burde jeg få lov til dette. Dette er ikke sant, og elever som velger å bli på skolen, blir ofte sett ned på, og det hele grenser til mobbing. Lærere ser på denne dagen som en planleggingsdag og det er derfor ikke mulig å ha vanlig undervisning.

Dagen blir derfor drevet av elever fra nettopp OD komiteen på skolen, her blir det også påtvunget manuelt arbeid mens de såkalte "lærerne" messer om hvor arrogant, lat og lite interessert du er i å hjelpe fattige barn i Afrika. Nåde deg om du prøver å ta opp skolebøker og faktisk få gjort noe, da blir det anmerking ellers så setter de fravær på deg.På skolen burde man faktisk få lov til å jobbe med skolearbeid ikke bli tvunget til å vaske toalett, male elevrommet, rake løv eller gjøre annet sisyfosarbeid. Enten burde OD være tvang, eller så burde det være helt frivillig.

Annet problem er at i media og gjennom foredrag, så fremhever de den stolte flotte ungdommen som ofrer en hel DAG til å drive solidarisk arbeid og hjelpe fattige. Dette blir for min del dobbelmoralsk, mesteparten av elevene vet ikke hva OD går til, selv etter og ha hørt på foredrag og fått informasjonsedler. Av personlig erfaring og etter å ha snakket med elever fra andre skoler, ser mesteparten av elevene på OD som en fridag. Her får man penger av foreldrene og man sitter hjemme på rumpen hele dagen. Nå sier jeg ikke at alle gjør det, men flertallet gjør dette.

Noen ser også på denne dagen som å betale 300 kroner for å slippe å gå på skolen.

Saken er den at personer som faktisk velger å "arbeide" på denne dagen er like eller mindre interessert i å hjelpe barn i Afrika, enn de som faktisk er på skolen og har tatt et aktivt standpunkt i debatten.

Om OD hadde vært tvang så hadde det ikke lengre vært solidarisk arbeid, her er det ikke lengre eleven selv som velger å hjelpe fattige men staten. Slik systemet fungerer i dag har elevene bare frihet på overflaten, og man trenger egentlig ikke å jobbe heller så lenge tanken er god.

Jeg har også blitt fortalt at en god del av pengene som går til OD, blir brukt på administrasjonskostnader og få pengene ut og til der de skal. Har sjekket dette opp på OD siden, og her sies det at ca 15% av pengene fra OD blir

brukt til kostnader. Trenger kilder på hvor mye som faktisk går til kostnader. Dette tallet er også feil, da OD får støtte av staten til driftskostnader, slik at kostnadene er mye høyere.

Vært år samler OD inn ca 30 millioner, til sammenligning fikk Tv-aksjonen ( der jeg var frivillig bøssebærer ) inn nærmere 191 millioner kroner.

Oppsummering

Om OD er til for å samle inn penger så viser det seg, at norske ungdommer ikke er den beste måten å gjøre dette på.

Om OD er til for å skape moral, og innsikt hos unge mennesker. Få den norske ungdom virkelig til å bry seg og drive med solidarisk arbeid. Så er heller ikke OD den beste måten å gjøre dette på.

Om OD er til for å samle inn penger fra frivillige så er heller ikke dette den beste måten å gjøre ting på.

-----------------------------------------------------------------------

Er ikke imot tanken bak OD, bare gjennomføringen :)

Så er det noen som har noen gode kilder, eller er inne i systemet som kan opplyse meg om positive og negative sider ved OD? Orker ikke ta opp en diskusjon med OD personalet på skolen, uten at jeg vet litt mer om hva som faktisk foregår. Og ikke bare er farget av mine egne personlige erfaringer som sålangt har vørt langt fra positive ( do vasking, noen ? )

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den gangen jeg gikk på skolen for ørten år siden, boikottet jeg OD helt konsekvent. Mange grunner til dette, men først og fremst at jeg ikke støttet de saker pengene skulle gå til, samt den samme følelsen som trådstarter har, nemlig propaganda indoktrinering. Mange så nok på meg som arrogant og lat, det stemmer ikke.

4549441574d.gif

Lenke til kommentar

Må stort sett sei meg enig med deg.

Sisite året eg gjekk på VGS, fekk vi vite at pengane skulle gå til "skuddsikre skular i (eit land i asia trur eg det var, irrelevant)". Men, kva er ein skuddsikker skule? Det nekta dei plent å svare på, det var kuk umulig å få vite kva pengane konkret skulle gå til.

Som resultat blei eg værande på skulen den dagen. Vi som blei værande fekk beskjed om å gjere nokre oppgåver basert på det aktuelle landet, eg ga faen og gjorde matteleksene mine. Dei av oss som gjorde skulearbeid fekk truslar om anmerkning frå OD-komiteen, som forventa var det bare bullshit.

Veka etter fekk eg endeleg vite at pengane gjekk til å bygge skular i FN-sikra områder, "skuddsikre" fordi dei var under FN styrkenes beskyttelse.

Eit anna poeng med OD-dagen er at elevane får 300kr for ein 8-timars arbeidsdag der dei som oftast gjer ein drøss med drittjobbar, "søppeltømmingsdag" for bedriftene.

Beklagar hvis eg høyrast litt arg ut :p, men eg tåler verkeleg ikkje OD-konseptet, det er bare så elendig gjennomført.

Lenke til kommentar

Har hatt samme oppfatning, og er glad jeg egentlig er ferdig med det styret. Altså, å gjøre solidarisk arbeid har jeg ingenting i mot, men det er hele måten dette gjøres på. En gjeng idealister peiser ned til et u-land, noen få heldige unger får være med i filmen og det hele koster sikkert fantastisk mye.

Joda, for alt vi vet var dette verdt det, og de få heldige ungene som fikk være med på filmen som viser hvor jævla bra dette funker (med masse "humor" og fancy redigering) levde lykkelig resten livet. Men, som sagt, for alt vi vet. Som trådstarter sier, så finner man lite objektive fakta, lite statistikk over hva som faktisk funket og hva som ikke funket. Men statistikk over hvor mye penger som til en hver tid tikker inn til OD er det stort fokus på.

Så, om vi sier at Operasjon Dagsverk faktisk funker skikkelig bra og det hele er godt dokumentert, hva med de som faktisk ikke bryr seg? De som faktisk ikke vil, av den enkle grunn at de ikke bryr seg, og heller vil tenke på sin egen utdanning. De har ikke noe annet alternativ enn å møte opp på skolen, hvor de typisk blir "tvunget" til å skrive en tekst om hvorfor de ikke deltar, må se en eller annen film også videre. Selvfølgelig er det jo bare å daffe gjennom hele dagen, men hvilket utbytte får man av det? Personlig ville jeg nok ikke brukt en slik "fridag" på studier når jeg gikk på ungdomsskolen eller videregående, men de som vil bør ha den muligheten, og den muligheten skal ikke ødelegges fordi lærere som oftest delegerer makten sin "legitimt" til en gjeng OD-hipstere som ikke kan håndtere fraværslister for fem flate øre.

Noe annet, som igjen gjenspeiles i at kontroll og styring gis ungdommer, er grove underslag og mangelfulle lister over hvem som har jobbet, og hvem som ikke. For jobber du, og ikke leverer pengene blir du truet med politianmeldelse. Personlig havnet jeg flere ganger på lister over de som ikke hadde betalt, både når jeg har arbeidet, og når jeg har møtt på skolen. Når det er såpass store summer penger som går gjennom hendene på ungdommer, så kan det ikke forventes annet.

Lenke til kommentar

Frivilligheten i prosjektet grenser mot ren løgn. Det er ikke solidaritet om man blir tvunget til å delta, og det blir man i praksis.

Jeg har boikottet aksjonen, og påberopt meg retten til å la være å være med. Man blir sett ned på, man er liksom et problem - og når man faktisk kan begrunne hvorfor man ikke vil være med så blir alt værre.

Siden jeg har en liten kvervulant i meg så fikk de ansvarlige på skolen gjennomgå på den dagen vi ble påtvunget å møte opp for propagandabombardering av OD-komiteen på skolen. Ja, de som er aller ivrigst og vil være med i komiteen osv - de bidro ikke med en eneste krone. De var på skolen og tok seg av de som ikke ville være med.

Gjennomføringen av jobbingen blandt elevene som den er idag er avskyelig. Deltar man ikke så blir man stemplet som lat og/eller strevsom, og straffet. Det er ikke frivillig før det stilles konkret krav om at alle som skal delta faktisk jobber, og alternativet for de som står over er en normal skoledag, fritt for OD-propaganda. Hyklerne som er med å arrangerer hele kalaset på skolene slipper ofte å jobbe selv, og når man har dobbeltmoral allerede i første ledd, hva kan man forvente videre?

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar
Har skolen lov til å be oss gjøre manuelt arbeid istedenfor skolearbeid.

Skolens formålsparagraf:

Opplæringa i skole og lærebedrift skal, i samarbeid og forståing med heimen, opne dører mot verda og framtida og gi elevane og lærlingane historisk og kulturell innsikt og forankring.

Opplæringa skal byggje på grunnleggjande verdiar i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfridom, nestekjærleik, tilgjeving, likeverd og solidaritet, verdiar som óg kjem til uttrykk i ulike religionar og livssyn og som er forankra i menneskerettane.

Opplæringa skal bidra til å utvide kjennskapen til og forståinga av den nasjonale kulturarven og vår felles internasjonale kulturtradisjon.

Opplæringa skal gi innsikt i kulturelt mangfald og vise respekt for den einskilde si overtyding.

Ho skal fremje demokrati, likestilling og vitskapleg tenkjemåte.

Elevane og lærlingane skal utvikle kunnskap, dugleik og holdningar for å kunne meistre liva sine og for å kunne delta i arbeid og fellesskap i samfunnet. Dei skal få utfalde skaparglede, engasjement og utforskartrong.

Elevane og lærlingane skal lære å tenkje kritisk og handle etisk og miljøbevisst. Dei skal ha medansvar og rett til medverknad.

Skolen og lærebedrifta skal møte elevane og lærlingane med tillit, respekt og krav og gi dei utfordringar som fremjar danning og lærelyst. Alle former for diskriminering skal motarbeidast.

Strengt tatt er det ingenting som tilsier at dette skal skje med "tradisjonelt" skolearbeid.

Jeg leverte ikke inn penger til OD- dagen, noe som førte til at jeg fikk en hel dag fravær og en anmerkning for skulk..

Vi hadde ikke fått noe skriftlig ifra OD, om at vi skulle samle inn penger.

Var du fullstendig ukjent med OD?

Lenke til kommentar

Man kan nok diskutere verdien av at det er kun en dag, og at man mer eller mindre blir tvunget. Dog. At ungdommen har godt av å faktisk jobbe for et felles mål i en skoleundervisning der det alltid er et indivudelt mål er nok undervurdert. I utopien ville jeg nok heller sett at skoleverket la til rette for mer kontinuerlig arbeid for samarbeid.

Lenke til kommentar

OD er basert på det prinsippet at det skal være frivillig. Hvis det ikke finnes noe alternativ så er det den aktuelle skolen som ikke har ordnet med dette som er problemet, ikke OD. Uansett hvilke valg du gjør i livet vil folk dømme deg på bakgrunn av dem. Dette gjelder også valget om å ikke delta på OD. Hvis du tar det valget aktivt, så lev med det. Ikke klag på at alle andre dømmer deg, slik er livet og slik kommer det alltid til å være. Og hvis du er imot saken OD støtter, så foreslår jeg at du jobber for en annen sak. Så vet du selv at du ikke er egoistisk, og kan si at du har støttet en god sak med 300 kr i hvert fall en gang i ditt liv.

Når det kommer til kritisk informasjon om OD kan jeg desverre ikke bidra. Jeg vil tro at kildetørken skyldes at de som klager på OD faktisk bare klager, og at det aldri er noen som har gjort en ordentlig, kritisk undersøkelse av hva midlene faktisk har blitt brukt til i tidligere år.

Lenke til kommentar

Er også enig i at gjennomføringen av OD ofte er problematisk. Spesielt vanskelig er dette for dei som har svakast økonomi eller liten omgangskrets. Desse har ofte ikkje råd til å betale 300 kroner av eiga lomme og dei med liten omganskrets har ofte vanskeligheiter med å finne ein jobb.

Dette med å finne ein jobb er strengt tatt noke som administrasjonen i OD skulle ha skaffa.

Synest også at dette med minimumsbeløp i ei slik innsamling slår dårlig ut, om du f.eks bestemmer deg for å gjere noke litt anna som f.eks å selge vaffler så risikerer du å måtte betale ut av eiga lomme om du ikkje får 300 kroner i profit. Dette gjer også at mange synest dei har gjort seg fortjent til å putte det dei tjener over 300 kroner i eiga lomme sidan dei har tatt ein risiko ved innsamlinga. Dette er regelrett svindel.

Under TV aksjonen så ser du ikkje at bøssebærerane må garantere for at dei sammlar inn eit minimumsbeløp når dei går runda si, så kvifor må elvane ha ein eigenkapital på 300 kroner som dei må betale om dei ikkje samlar inn nok pengar?

Innsamlinga burde foregå slik at heile klassa går sammen i eit forsøk på å samle inn så mykje pengar som mogleg, dette er noke som alle ville vært tjent med, OD ville fått inn meir pengar, ingen i klassa ville kunne kjøpe seg ein fridag og dette ville sikkre at alle i klassen deltar slik at lærerane kan ta planleggingsdagen sin.

Om nokon i klassa er fundamentalt ueinige i saka som OD står for det året så kan saka løysast med at dei elevane får gi "sin del" av pengane til ein anna veledigheitsorganisasjon.

Lenke til kommentar

Synes OD er dårlig! For det første kjører alle skoler OD dagen samtidig (noe som gjør det vanskelig å finne en jobb) også er det bare formål som jeg ikke bryr meg særlig om, i år er det til funksjonshemmede i Afrika, hva vil noen usle kroner fra Norge hjelpe med? De vil da fortsatt bli sett ned på! Samtidig sender de en med cereberal parese, som så helt frisk ut, fikk ikke mye sympati. Hadde de sendt en med ordentelig cereberal parese som han her Jesper-Odelberg_298668a.jpg Så hadde jeg kanskje brydd meg mer. Nei, får heller bli på skolen på Torsdag å gjøre kjedelige oppgaver.

En annen ting er at folk som har jobb, og avtaler med jobben at penger fra den dagen (minstebeløp 300 spenn) skal gå til OD, får trusler om svindel om de ikke gir alle pengene de tjente den dagen.

Det siste er disse som er med i OD-komiteen i et helt år og er borte ofte! De har en dag i året (som er utrolig dårlig organisert) å gjøre ting for OD, bortkastet, da hadde det holdt med en kurskveld kvelden før!

Lenke til kommentar

Siden jeg gikk på skolen har det faktisk blitt værre.

Når jeg gikk på ungdomskolen fikk vi som ikke ville delta en liten mengde skole-arbeid, og fikk gå hjem når vi var ferdig med det.

På videregående fikk vi ikke noe alternativ, noe som førte til at jeg fikk fravær. første året tok faktisk elverådsrepresentanten vår og betalte for meg, uten at jeg ba om det, og drev "utpressing" resten av året.

Nå, når søstra mi går på videregående sier lærerene rett ut at "betaler du ikke får du anmerkning" ren utpressing med andre ord. Dette er til å spy av. Det skulle ikke forundre meg om mesteparten av barnearbeids-profitten går med til "saksbehandling"

Endret av Tordenflesk
Lenke til kommentar

OD er et av de beste utviklingsprosjektene i Norge. Lite av pengene går til saksbehandling (mesteparten av arbeidet er frivillig, med unntak av et par 100 stillinger sentralt som jeg tipper får møkkabetalt) og prosjektene er så og si alltid hjelp til selvhjelp. Hva er problemet til dere som nekter å delta? Føler dere dere "tvunget"? Har dere noe imot å hjelpe andre mennesker? Er det et ungdomsopprør mot solidaritet?

Lenke til kommentar

Faktisk så er ikke prosjektene så bra som du prøver å fremstille, kjenner som var på utveksling som sykepleierstudent i Afrika og fikk sett på noen av prosjektene som har vært i regi av OD. Hun fikk ett inntrykk av at pengene ikke gikk der de skulle, korrupsjon, dårlig organiseringen.

Altså som resten av vårt uhjelpsbudsjett så var nytteverdien lik 0.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...