ATWindsor Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 (endret) Jeg har et par 220-volt-lamper av standard type, som henger fra taket etter en ledning, disse henger over et bort som ikke alltid står på samme sted, så jeg lurte på om det finnes et slags skinnesystem man kan feste lampene i, slik at man kan skyve de fram og tilbake, jeg ser for meg en et slags sak som holder ledningen, og glir på en skinne festet i taket, hvorpå ledningen får derfra og bort til en koblingsboks. Vedlagt er en stygg tegning av det jeg tenker meg. Er det noen som vet om noe slikt finnes? AtW Endret 26. oktober 2009 av ATWindsor Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 (endret) Det finnes i allefall såkalte spotskinner, som er spenningsførende skinne. Disse finnes i utgaver hvor du kan flytte lysene etter behov ved hjelp av et enkelt låsesystem (trenger ikke elektriker for å flytte på selve spotten). Har montert noen slike i butikkutstillinger. Men om det finnes et skinnesystem som har hengende lamper kan jeg ikke uttale meg om, det eneste jeg kan si er at jeg aldri har hørt om det før. Hvis ingen andre her kan svare deg, så annbefaler jeg deg å finne tak i noen belysningskataloger hos en el-entrepenør. De har som regel tilgang på en god del forskjellige belysningsløsninger. p.s. 220 volt ble det slutt med for en del år siden. Nå er det 230V som er "in". Endret 27. oktober 2009 av Dj_eLmO Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Det finnes i allefall såkalte spotskinner, som er spenningsførende skinne. Disse finnes i utgaver hvor du kan flytte lysene etter behov ved hjelp av et enkelt låsesystem (trenger ikke elektriker for å flytte på selve spotten). Har montert noen slike i butikkutstillinger. Men om det finnes et skinnesystem som har hengende lamper kan jeg ikke uttale meg om, det eneste jeg kan si er at jeg aldri har hørt om det før. Hvis ingen andre her kan svare deg, så annbefaler jeg deg å finne tak i noen belysningskataloger hos en el-entrepenør. De har som regel tilgang på en god del forskjellige belysningsløsninger. p.s. 220 volt ble det slutt med for en del år siden. Nå er det 230V som er "in". utstyr er som regel merket med 22oV eller 440V eller 400V. du sier at 230V er inn. for meg er 24V, 220-240V og 440-450V som er inn for meg. det er deg jeg har på den kjemikalieskipet jeg lager. Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 du har her et produktkonsept. ring Elko eller elko.no. di lager systemer for sånne ting og mye til bolighus. brytere og mye mer. trur ikke noe sånt finnes. du kan delta på neste program "Skaperen". men du kan lage noe sånt selv og. bruk ei lang plate. kryssfiner eller to brede limte planker. fres ut to spor i plata med en fres. der du har tilførdselen til lampene setter du en komblingsboks med IP grad til forholdene (i vanligt hus holder IP23). kabelene mellom lampene må vere en mangeleder kabel. det finnes gummikabel som er svart. husker ikke navnet på den, men den må vere fleksibel. kablene må vere så lange at de rekker enden av plata. i det fresa sporet må du har en brikke som stopper lampa der den skal stå. gjerne to stk. en på hver side av lampa. på hver sin side eller i midten mellom sporene må du ha noe som henger opp kablene som regulerer seg til avstanden til og fra koblingskobes og lampa. kanskje et eller to spor til? i sporene til lampene og festene til kablene må du ha noen hjul så de kan rulle på her må du kanskje legge noen plater litt over kantene på sporet så hjulene har noe å rulle på. lampene kan og stå på 2 rekker med tenner sånn som tannhjul fungerer, bare du bretter ut hjulet. da må lampa ha et lite tannhjul på seg og. for kablene så har panduit finnet opp en flat rund boks som trekker ut og inn kabelen alt etter lengden du trenkger. med panduit får du mange løsninger til mange ting. har veldig lyst til å lage dette selv nå. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 (endret) sånne Globalpro 230v skinner har vi i kantinen på skolen for eksamener så vi kan henge opp stikkontakter til laptoppene med hver pult. standard festene som vi henger kontakter ned fra kan du nok feste en taklampe i, festes en vanlig strømledning i festet som du kan ha maks 10kg belastning på. med mindre du skal flytte på en lysekrone vil en sånn skinne med løst feste funke utmerket, hvor billig det er derimot vet ikke jeg Global Pro er et universellt strømskinne system for spotlights og armaturer. Belysningsutstyr med med MULTI-adapter passer i tillegg til GLOBAL pro også til Erco, Staff, Hoffmeister og flere andre 3-tennings strømskinner.Skinnene leveres i lengder av 1, 2, 3 og 4 meter for montasje direkte i tak eller for nedhengning. Skinne for innfelt montering, XTSF, kan bestilles. Til Global pro systemet finnes en rekke detaljer for å tilpasse systemet til ulike formål. Endret 31. oktober 2009 av cruzader Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå