X-Periment Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Vel, som tittelen sier er vi litt usikre på hva som står i leiekontrakten vår. Blir for mange sære vendinger for min del... Lurte på om noen kunne gjøre det klart om vi har forstått riktig. Utdrag fra kontrakten vår, scanner ville ikke fungere: En leietaker som ønsker å flytte før utløptet av leieavtalen, eller med kortere frist enn den oppsigelsesfristen som eventuelt er avtalt, må med minimum (hvis utleier/fremleier akepterer fraflytting/avtalebrudd) betale halvannen måneds husleie, nedad begrenset til kr 6.500, som kompensasjon for tidlig fraflytting samt utleiers/fremleiers merarbeide i forbindelse med leiertakskiftet. Dersom utleier/fremleier ikke kan enes om en minnelig ordning, er leietaker ansvarlig leietap og kostnader som ved utkastelse/mislighold (ovenstående avsnitt) Altså... Det vi lurer litt på her; er det mulig for oss å si opp denne leiligheten før "bindingstiden" vår på et år er utløpt, så sant vi betaler halvannen måneds leie? Det som mest får meg til å lure er at dette står under underavsnittet; Leietakers avtalebrudd - Utkastelsesklausul. Lenke til kommentar
Star Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Så sant han tror aksepterer og tror han klarer finne ny leietaker innen rimelig tid, er det vel bare å betale husleie som angitt ( begrenset ned til 6500,- ) for å tre ut av leieforholdet. Virker noe suspekt, men har du lest og godtatt kontrakten - blir det desverre slik Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Vel, som tittelen sier er vi litt usikre på hva som står i leiekontrakten vår. Blir for mange sære vendinger for min del... Lurte på om noen kunne gjøre det klart om vi har forstått riktig. Utdrag fra kontrakten vår, scanner ville ikke fungere: En leietaker som ønsker å flytte før utløptet av leieavtalen, eller med kortere frist enn den oppsigelsesfristen som eventuelt er avtalt, må med minimum (hvis utleier/fremleier akepterer fraflytting/avtalebrudd) betale halvannen måneds husleie, nedad begrenset til kr 6.500, som kompensasjon for tidlig fraflytting samt utleiers/fremleiers merarbeide i forbindelse med leiertakskiftet. Dersom utleier/fremleier ikke kan enes om en minnelig ordning, er leietaker ansvarlig leietap og kostnader som ved utkastelse/mislighold (ovenstående avsnitt) Altså... Det vi lurer litt på her; er det mulig for oss å si opp denne leiligheten før "bindingstiden" vår på et år er utløpt, så sant vi betaler halvannen måneds leie? Det som mest får meg til å lure er at dette står under underavsnittet; Leietakers avtalebrudd - Utkastelsesklausul. Det er jo en litt spesiell klausul, men slik jeg leser det er den til fordel for dere. Det står jo at dere kan bryte avtalen mot å betale et "gebyr". Det er jo mer gunstig enn å måtte betale hele perioden. Nå forutsetter det aksept fra utleier da, så hvor gunstig det egentlig er kan man jo diskutere. Leier dere en type husrom som det er adgang til å tegne ett års kontrakt på? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Dessuten så tolker jeg det dithen at dette gebyret må betales selv om ny leier overtar dagen etter at du sier opp. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Dessuten så tolker jeg det dithen at dette gebyret må betales selv om ny leier overtar dagen etter at du sier opp.Dette stusset jeg og på -minimumsbeløpet på 6500 er altfor drøyt som en kompensasjon for at uteleier må "styre" med leietakerskifte. I tillegg kommer det som killeng nevnte: Hva slags leilighet leier dere, X-Periment? I utgangspunktet er det nemlig ikke lov å leie ut leiligheter for en tidbestemt periode som er kortere enn 3 år. Unntakene er dersem det er sokkelleilighet eller loftsleilighet i hus der utleier bor, dere har tilgang til hans bolig når dere leier (vaskerom, kjøkken e.l.) eller det er avtalt en grunn skriftlig i kontrakten, som sier hvorfor avtaleperioden er så kort. Da er det snakk om salg, oppussing, at huseier skal bruke leiligheten selv o.l. At han har lyst er ikke en god nok grunn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå