Horge Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Har en kollega som skal ha ny boks. Dette blir en ren jobb-maskin for en systemutvikler. I hovedsak går det i database og utvikling (sql og VS2010). Fokus er fart, men stabilitet er langt viktigere enn å tyne ut noen siste hz i overklokking. Pris er sekundært, men samtidig så er det ikke vits i å kaste penger ut av vinduet. Må kunne drive minst to, helst tre, skjermer med høy oppløsning. Vi har plukket ut en del komponenter, se handlevogn her: https://prisguiden.no/vis_handlevog...aggon_id=106946. Setter pris på alle kommentarer. Noen stikkord som kommentarene gjerne må gripe fatt i: - Er alle biter kompatible, eller er det noen av komponentene som er kjent for å være vriene? - Finnes det bedre alternativer til komponentene som er satt opp, enten hva gjelder pris eller stabilitet? - Er det overkill med 2 x X25-M 160GB (skal stå i RAID0)? Hvor mye bedre er 2x160GB enn 2x80GB? Klarer kontrolleren på hovedkortet å ta unna 2 x X25-M, eller bør man ha separat kontroller? - Overkill med 12GB ram? Kan man forvente ustabilitet når hovedkortet lastes med så mange brikker? - Bør det hankes inn kraftigere PSU – husk at man skal sitte og jobbe ved siden av maskinen, så lite støy er å foretrekke? Er det en annen PSU som heller kan anbefales, enten pga pris eller støy? - Noe vi har glemt? Lenke til kommentar
MrJavalava Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 (endret) I motsetning til din økonomiske situasjon, så må jeg tenke litt mer økonomisk :O 1. Er ikke hovedkortet noe drøyt? 2. Er det ikke bedre å starte med 6GB RAM istedet for 12GB? Windows 7 er ålreit iforhold til minnebruk, iallefall etter det jeg har sett. 3. 1000W PSU er kanskje litt overkill, men jeg har ikke akkurat sjekket med en eller annen PSU test for å få en sånn omtrentlig oversikt. (http://extreme.outervision.com/PSUEngine) Endret 28. oktober 2009 av MrJavalava Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 Støykrav? Antec 900 er på mange måter et "gamingabinett", både når det kommer til støy, kjøling og ikke minst design. I denne typen maskin er HK veldig viktig, så jeg tror personlig jeg ville valgt et noe bedre HK. Imo beholder du de 12gb ram. SSD = Dog er ytelsen meget god med "bare" 1 disk også, du kan evt kjøpe en til om det blir for treigt. Du trenger ikke 1000W, sats på feks Corsair HX850 eller HX750- alt etter antall disker og senere oppgraderinger. Lenke til kommentar
MrJavalava Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 Støykrav? Det må det være, litt teit å ha en maskin som bråker, særlig når man jobber. Lenke til kommentar
Horge Skrevet 30. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2009 Støykrav? Ja, bør definitivt være så stillegående som mulig. Antec 900 er på mange måter et "gamingabinett", både når det kommer til støy, kjøling og ikke minst design. Et gammelt jungelord sier at kabinetter ikke støyer, i hvert fall så lenge du ikke slår på dem med en hammer. Ligger for øvrig an til at det blir 900 two. Det er nok også i overkant harry, men for oss er god lufting viktig - da kan man nemlig klare seg med mindre vifter. Er heller ikke fremmed for å bytte ut kabinettviftene med noen som bråker mindre. I denne typen maskin er HK veldig viktig, så jeg tror personlig jeg ville valgt et noe bedre HK. Ja, den tanken slo oss også, så vi går for P6T deluxe v2. Imo beholder du de 12gb ram. Ja, ram-kostnadene her er en dråpe i havet. Vi gidder heller ikke putte inn mer ram til påske, da er det bedre å fylle opp litt ekstra nå. SSD = Dog er ytelsen meget god med "bare" 1 disk også, du kan evt kjøpe en til om det blir for treigt. Vår plan var å gjøre det eventuelle med en gang. Du trenger ikke 1000W, sats på feks Corsair HX850 eller HX750- alt etter antall disker og senere oppgraderinger. Trenger er jo et relativt begrep, men moralen vår er at det er bedre å ha litt for mye enn litt for lite, for da slipper vi å kaste bort tid på stadige oppgraderinger og annet dill underveis. All den tid dette ikke er en maskin som skal stå på gutterommet, hvor det å skru litt er å regne som lørdagskos, så må man heller se på TCO. Noen tusenlapper fra eller til nå er langt billigere enn å måtte ofre en arbeidsdag neste høst på oppgradering. Lenke til kommentar
paalrh Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 I din pris kalsse burde du kanskje ta en titt på lian li kabinetter det er kvalitets kabinetter men om ikke det er din stil så skal coolmaster HAF ha bedre airflow enn antec nine hundred two https://prisguiden.no/product.php?productId=103266 http://www.bestcovery.com/best-computer-case-for-airflow Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå