Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

skilles, oppgjør på leilighet


rivasavi

Anbefalte innlegg

Nå har det seg sånn at jeg skal flytte fra kjerringa og hu gnager om hvor mye/lite penger jeg har krav på i forhold til salg av leiligheten. Hun gikk inn med 600 000 og resten lånte vi sammen, og leiligheten står oppført 50% på hver av oss. Er det da sånn at hvis vi f.eks får takst på leilighete for 2 mill at 600 000 blir trukket fra det beløpet (som hun gikk inn med før lånet), og resten blir delt 50-50?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer litt ann på om hun har tatt særeie på det eller ikke vil jeg tro.

 

 

Men om det blir trekt av 600.000 så 50-50 eller 50-50 så trekt 600.000 skiller 300.000 for din del.

Men når det er sagt så må dere også se ann på hvem som har skutt mest inn når dere har betalt ned på lånet.

Dette er alltid en stygg og kjedelig sak. Men siden dere står oppført 50-50 så kan du jo kjøre på og si at du vil ha 50%.

 

Annen ting, hvor mye lån har dere igjen, og hva vil dere sitter igjen med ved et evt salg på 2 mill?

Lenke til kommentar

Det er definitivt som påpekt greiest å gjøre dette via en advokat.

Hovedregelen er at man ved en skilsmisse skal ta ut det man hadde med inn før man deler. For øvrig spiller det ingen rolle hvilken prosentsats som står i skjøtet/adkomstdokumentet ved en skilsmisse, om det ikke dreier seg om særeie. Etter uttak av midler fra før ekteskapet skal det deles på to uansett.

 

Dog mener jeg å ha lest at man etter en skjevdelt økonomisk start etterhvert spiser seg inn i den største andelen, men kan ikke dokumentere dette.

 

Uansett kommer dette til å bli en av de dyreste opplevelsene du kan være med på....

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
takk for svar. Er foresten ikke snakk om ekteskap, men samboerskap.

 

Det kunne du med fordel ha presisert tidligere. Reglene om fordelingen ved ekteskap og samboerskap er temmelig forskjellige.

 

Dere eier leiligheten sammen med 1/2 hver med mindre noen av dere klarer å godtgjøre at en annen brøk må legges til grunn. Hvis samboeren din kan bevise at hun har bidratt mer til ervervet enn du, typisk fordi hun skjøt inn 600K og dere ellers bidrog like mye ved nedbetaling av lånet, får hun mer og du mindre. Det blir imidlertid IKKE slik at man trekker fra 600K og deler resten likt. Man må ta hensyn til en evt. verdistigning.

Lenke til kommentar
Nå har det seg sånn at jeg skal flytte fra kjerringa og hu gnager om hvor mye/lite penger jeg har krav på i forhold til salg av leiligheten. Hun gikk inn med 600 000 og resten lånte vi sammen, og leiligheten står oppført 50% på hver av oss. Er det da sånn at hvis vi f.eks får takst på leilighete for 2 mill at 600 000 blir trukket fra det beløpet (som hun gikk inn med før lånet), og resten blir delt 50-50?

Du bør nok vurdere eksperthjelp når beløpene er såpass store.

 

Likevel tror jeg dette regnestykket vil kunne være til veiledning:

 

Du nevner ikke hva dere kjøpte leiligheten for. Jeg antar at det var 1,5 millioner.

Det vil si at du i praksis gikk inn med 450.000 ((1,5 - 0,6) / 2), som gir en eierandel på 30% (0,45 / 1,5). 30% av 2 mill er 600.000, som da vil være nåværende verdi av din eierandel.

 

(Det er etter min mening naturlig at din ex får større del av verdistigningen, i og med at hun gikk inn med større beløp enn deg. Et beløp hun ellers f.eks. kunne hatt i banken og høstet renter av. Derfor ikke 2 mill - 600.000 delt på 2.)

 

Men som sagt: Profesjonell hjelp her kan være praktisk. Det vil også være relevant om dere har betalt like mye på lånet hver, eller om du f.eks. har betalt begges lån, osv osv.

 

Hva leiligheten formelt er "oppført som" (her 50-50) er av mindre betydning.

 

Edit: rettet skrivefeil.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Nå har det seg sånn at jeg skal flytte fra kjerringa og hu gnager om hvor mye/lite penger jeg har krav på i forhold til salg av leiligheten. Hun gikk inn med 600 000 og resten lånte vi sammen, og leiligheten står oppført 50% på hver av oss. Er det da sånn at hvis vi f.eks får takst på leilighete for 2 mill at 600 000 blir trukket fra det beløpet (som hun gikk inn med før lånet), og resten blir delt 50-50?

 

Den generelle hovedregel er at (samfunnsskapt) verdistigning skal tilfalle eieren. Hvis man skulle ta utgangspunkt slik du hentyder ville du fått en større andel av verdistigningen i forhold til din eierandel enn hun ville fått.

 

Den riktige måten å kalkulere dette på, som klilleng sier, er å fastsette eierbrøk ved kjøpstidspunktet og regne ut derfra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...