Tapetfjes Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 (endret) Hei! Jeg har en relativt gammel pc (2 år) som har begynt å forårsake en del problemer for meg. Når jeg spiller spill fryser den bildet etter en liten stund. Dette kan variere fra 1-20 min og skjer gjerne flere ganger på rad. Dersom jeg skrur ned på oppløsning og effekter begrenser det seg til stygge artifacts og grafikkfeil. Det er gjerne lange streker og bjelker/vegger som stikker ut av ting. Dette har irritert meg over lengre tid og gjelder alle spill jeg har prøvd som krever litt av pcen. Hva er det som kan forårsake denne feilen? Har lastet ned alt av drivers, formatert og hatt den inn en tur til komplett. (De formaterte den og sendte den tilbake med samme feil) Frysingen oppstår når jeg skrur opp resolution og effects, å skru opp kravene fører også til mer forstyrrelser og streker. Speccs: Strømforsyning - 460W (Er en av de hovedmistenkte for feilen) Skjermkort - PowerColor Radeon X1950PRO 256mb GDDR3 Extreme edition Hovekort - MSI K9N SLI Platinum, nForce 570 SLI Prosessor - AMD Athlon 64 X2 4600+ 2.4GHz SOcket Am2 Minne - Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB (2x1024mb.) Screenshot: http://bildr.no/view/514117 Hadde vert fabelaktig visst noen her på forumet kunne ha hjulpet en stakkar som ikke har bestilt Modern Warfare2 enda på grunn av sviktende pc... Endret 26. oktober 2009 av Tapetfjes Lenke til kommentar
War Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Det kan være mange ting. 420W 20ampere er minimum PSU for dette kortet. Om denne leverer nok kan du finne ut av ved å sette et wattmeter på kontakten. Koster ca 100kr. Det kan også være varme, rens kortet for støv, får det nok luft? Har du en vifte inn til kabinettet? En ut også? Legg inn software for å sjekke temp, for eks RivaTuner. Skjer det i andre spill? 3Dmark06? Sjekk dette samt sjekk temp (for eks i bakgrunnen) Er det ikke temprelatert kan det være PSU. Forlite watt kan ende med frysing, lagg, dårlig fps, bluescreens osv. Lenke til kommentar
Tapetfjes Skrevet 27. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2009 (endret) Har sett litt på det du nevner og jeg hadde en topp på 52°C (Core temp) Dette skjedde akkurat før skjermen frøs. En ting som jeg ser at jeg har glemt å nevne er at jeg av og til får opp en beskjed etter en frys som sier at skjermdriveren har hatt en feil. Ja, det skjer i alle spill jeg prøver (f.eks Cod4 http://bildr.no/view/514443 ) Har 3Dmark06 på nedlastning nå og skal se hvilket resultat jeg får der. Har ingen vifter i kabinettet, men hvis jeg kjøper det vil det vel trekke en del strøm, og vil det føre til at en oppgradering av PSU er nødvendig? Hvilken av disse er det som fungerer til mitt formål? http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=134856440 http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=141492083 (Regner med at det er den nederste, men er det en ting jeg aldri har forstått skikkelig så er det strømkretser, watt, volt, resistans osv...) Endret 27. oktober 2009 av Tapetfjes Lenke til kommentar
War Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Den nederste er den du burde ha i huset. Sett den på ledningen og trykk deg til du ser watt. Trekker pcen bort i mot det PSU leverer så er den iallefall for svak. Skader ikke ha en sånn uansett, til å måle andre ting. Fikk du testet 3dmark06? Det er en patch til den også. Resultatet er ikke så viktig, sjekk temå mens den kjører ikke på cpu men gpu. Med for eks RivaTuner Der kan du også sette Fan til 100% Ha tempgrafen oppe under 3dmark06, så ser du til slutt. 89-90C er varmt, ikke 50. Lenke til kommentar
Tapetfjes Skrevet 29. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2009 (endret) Har et lite problem med RivaTuner; får ikke opp GPU temp i hardware monitoring. Har lett litt rundt, men det står at den skal være supported. Trengs det noe aktivering i BIOS eller lignende? Endret 29. oktober 2009 av Tapetfjes Lenke til kommentar
War Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 (endret) Sikker på at den ikke er der? Dvs kryss bort MhZ og fanspeed osv og se om den kommer opp når det er plass? Endret 29. oktober 2009 av War Lenke til kommentar
Tapetfjes Skrevet 29. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2009 100% sikker. Har prøvd å justere/fjerne det meste, men den er ikke et alternativ på setup engang. Lenke til kommentar
Tapetfjes Skrevet 11. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2009 Har fått sjekka tempen nå med OCCT og GPU-Z, og den er ikke spesielt høy; ca 50 grader under load, men jeg får ikke testet dette skikkelig siden skjermen blir svart (med untak av noen rosa og grønne piksler) før jeg får komt ordentlig i gang. Får tak i et Wattmeter i kveld, og lurer på hvor mye som er for mye? Er det for høyt dersom den trekker 80-90%? Lenke til kommentar
War Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Det kommer an på kvaliteten, peaks må den også tåle samt ha nok ampere på 12v linjene totalt. Og på toppen av det hele må den kunne levere over tid. Lenke til kommentar
Tapetfjes Skrevet 11. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2009 Det kommer an på kvaliteten, peaks må den også tåle samt ha nok ampere på 12v linjene totalt. Og på toppen av det hele må den kunne levere over tid. Hvordan finner jeg ut om den strekker til på disse områdene? Budre kanskje nevne at den fulgte med kabinettet, så jeg kan vel ikke forvente så mye av den. Det var et billig kabinett... Lenke til kommentar
Tapetfjes Skrevet 11. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2009 Har fått testa wattmeteret nå, hadde en max på 190W, men jeg fikk ikke belastet den skikkelig fordi pcen klikka. Hadde også en max load på 0.80A (ampere?) Dette vil vel si at det mest sannsynlig ikke er PSU som er problemet? Lenke til kommentar
War Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 (endret) Du må teste i OCCT PSU test eller 3dmark 06. Den kan også levere ræva spenninger eller ha forlite ampere på 12v-linjene. Kan du ta et bilde av hovedkortet og laste opp? Se oppsettet. Endret 12. desember 2009 av War Lenke til kommentar
Tapetfjes Skrevet 12. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2009 Kjører OCCT PSU testen nå og har ca 50 min igjen. Hovedkort og PSU-speccs. Blei litt rævva kvalitet, men kan ta med et bedre kamera visst du trenger det. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Det systemet vil ikke trekke i nærheten av 400 watt, kanskje 250 watt. Du har grafiske bugs, og grafikkdriveren krasjer... jeg ser en mistenkt her. Prøv å bytte skjermkort. Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Høres ut som skjermkortet blir for varmt eller er litt fucka spør du meg. Har du et gammelt kort du kan teste ville jeg begynt der. Lenke til kommentar
Tapetfjes Skrevet 12. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2009 (endret) Skal se om jeg ikke får tak i et gammelt skjermkort som jeg kan teste... Kan jo poste resultatene etter OCCT-testen jeg nettop kjørte: GPU CPU Edit: Det trakk i snitt 210W med en topp på 212W i løpet av testen Endret 12. desember 2009 av Tapetfjes Lenke til kommentar
Tapetfjes Skrevet 14. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2009 Lånte et gammelt X600 og har spilt Cod4 uten noen som helst problemer. Da er det bare å bestille meg et HD5750 eller HD5770 så skulle Pcen være i tipp topp form! (Er 5770 verdt de ekstra 300,- ? ) Problem Solved Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå