Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Når kan jeg få bilen jeg vil?

dance

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er 25 år med fast jobb og 5.000kr til overs hver måned. Jeg lurer på om det er lurt at jeg nå går inn for kjøp av min første skikkelig bil. Jeg skal si sannheten. Jeg er lei av den gammel bilen min, som det er alltid 'noe' med, og vil kjøpe en skikkelig bil! Tenke å ta opp lån og kjøpe bil til 300.000kr. Høres dette dumt eller ok ut?

Når kjøpte dere deres første ordentlig bil og hvordan ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann! Høres greit ut det. Jeg ville kanskje gått for en rundt 200k isteden,

så slipper du å ta opp så voldsomt stort lån - og litt startkapital er jo greit da..

Jeg er 19 år og har allerede kjøpt en ordentlig bil. Tok opp lån på 125000 spenn

Det går helt fint det om du får gunstig finans. Jeg har igjen nå "bare" 85000 kroner :)

Lenke til kommentar

Kva har du utbetalt netto?

300 000 er ganske mykje, du får bilar til langt under det som er like driftssikre. Ein ny bil er økonomisk sett eit dårleg kjøp. Ein bruktbil som er gått opp til 50 000 km kan du ha lenge og treng ikkje koste så mykje. Med lang nok nedbetalingstid kan du alltids ta opp lån på 300 000, men jo lengre nedbetalingsplan, jo meir blir det i renter.

Dersom du har fast inntekt og kan bruke nokre tusen på billån så er det ditt valg. Bil "må" dei fleste ha, så må ein vurdere det opp mot andre utgifter og om det er forsvarleg. Ein gammal bil kan fort bli mykje utgifter.

Min første (og foreløpig einaste) bil kjøpte eg for snart 5 år sidan for 100 000 der eg hadde 50 000 i egenkapital. Til reparasjon av defekte delar har eg kanskje brukt mellom 5 og 10 000 kroner samt litt på service, men så langt har det vore lite problem. Har kjørt den 50 000 km så langt, totalt er den gått 150 000.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Syns 5000 til overs i måneden nesten er et minimum av hva man bør ha som buffer i tilfelle uforutsette utgifter skulle dukke opp. Hadde ikke turt å ta opp et billån for å kjøpe bil til 300 000 i ditt tilfelle. Med mindre du har spart opp greit med egenkapital allerede, da. Alternativt får du finne deg en billigere drømmebil inntil videre :)

Lenke til kommentar

Tror nok ikke jeg ville tatt lån på 300 000 kr for bil, spesielt ikke med din inntekt.

Finn heller en bil som er 1-2 år gammel. De har tapt seg brutalt i pris og det er liten forskjell mot ny.

F.eks denne. Bruker lite drivstoff så du sparer litt der.

Hadde vært fint om du kunne ta sikkerhet i hus da man får endel lavere rente.

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=518314

Sjekke denne kalkulatoren da forstår du at 300 000 kr blir for mye for din økonomi.

Den tid du kan kjøpe bilen du vil kommer nok, men du er ikke helt der enda :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Kjøp en litt eldre bil, som er litt mer futt i enn den nye til 300.000, så kan du ha det litt moro, men samtidig ha noe som funker til å dra vogn å dra ifra andre med ;)

Lenke til kommentar

5K til overs og bilkjøp til 300K blir balansering på kniveggen ganske fort.

Eg sjølv kjøpte nettopp bil til 350 inkl omregistering då med 150K i egenkapital.

Lånet gitt på gunstige rentevilkår er ca 4K i månaden nedbetaling over 5 år.

Til samanlikning sitter eg og kona med grovt sett 800K brutto i året (rundt 500K netto)

Bil koster å ha også så desse utgiftene må også reknast inn i beløpet:

1: Drivstoff (minimum 50øre pr km)

2: Forsikring (5000-12000 i året alt etter type, bosted og bonusgrunnlag)

3: Veiavgift og bompenger

4: Diverse vedlikehold o.l

Vil virkeleg ikkje anbefale ein så dyr bil utan at ein har ein større økonomisk buffer enn 5K i månaden. Rentene vil gå opp og då vil avdraga gå opp.

Lenke til kommentar

I stede for å "låne" penger til bil... så har man noe som heter privatleasing. Folk kan si hva dem vil om leasing, men det er ikke så "farlig" som det høres ut som.

Jeg leaser selv bil. Jeg har en Touran 2.0TDI 170HK'er med skinn/DSG/votex styling +++++ (varebil)

Denne kostet i utgangspunktet 380.000,- ferdig registrert.

Slik renta er nå, så betaler jeg 3.100,- pr.mnd. (ved 75.000,- i innskudd) Dette betaler man i 3 år. Etter 3 år MÅ bilen enten leveres tilbake og evt. byttes i en ny bil, eller så må du kjøpe den ut for summen som står igjen. Normalt så er det maks 60.000km. i kjøregrense på 3 år. Overstiger du dette blir det dyyyre km.

Så i praksis, kan du etter 3 år levere tilbake bilen og ta bussen hjem, uten noe som helst utlegg. (så fremt det ikke finnes noe å trekke av skader etc.)

Dette er jo ikke lønnsomt dog.. men muligheten er der.

Skal man låne 300.000 (noe jeg gjorde med min andre splitter nye bil) og ta lånet på 5 år gjennom elcon bilfinnans (noe jeg gjorde den gangen) så kostet det meg ca. 5.500kr. pr.mnd med datidens rente.

Jeg synes vertfall i det minste du kan sjekke ut litt hva leasing angår... kan hende det passer deg fin! :) Lykke til :)

Lenke til kommentar

Skal ikke si så mye negativt om leasing, men en ting å tenke på er når det blir påført skader på en leasingbil. Enkelte plasser går de over bilen med lupe. Liten rift i setetrekket og du blir trukket vanvittig mye.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Dette skjer jo uansett om man låner til en bil eller ikke. Tar man en bil i innbytte, så blir denne også gått over med lupe.

Dessuten så har man jo muligheten til å kjøpe ut bilen når 3 år er gått. Og da blir du sef. ikke trukket for noe som helst.

Man kan e3vt. kjøpe den ut... selge den og legge 75.000,- (eller evt. mindre) i ny leasingbil...

Enkelt og greit.

Snakket med på Møller i Fredrikstad, og han mener at nesten halvparten av bilene som forsvinner fra butikken er leasingbiler...

Det positive med leasing, er at du slipper og binde deg til store lån...

Lenke til kommentar

Når man leaser, så leier man på en måte bilen. Innskuddet du velger og betale velger man selv. Jo høyere sum man betaler, jo lavere mnd. avdrag får man.

Man betaler ned bilen med pengene man betaler hver måned. Minus renter etc. sef.

Har man formue nok til å låne på hus, samt at man har litt egenkapital, så kan det nok tenkes at dette vil lønne seg... men når man leaser, så får man vesentlig lavere mnd. utgifter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...