Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Er han gjerrig?

Gjest Guest_carro_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_carro_*

Saken er at jeg har vært utrolig mye sammen med en gutt de siste månendene, og jeg tror vi begge betrakter hverandre som kjærester. Problemet er at jeg syns han er litt gjerrig på en måte. Jeg har aldri vært vant med å bli vartet opp og blitt spandert på av gutter, så jeg er ikke bortskjemt.

Hvis vi skal noe sted så bruker vi alltid min bil, og ofte spør han meg om jeg kan kjøre han steder, og da sier jeg jo ikke nei. Bilen hans mangler noen deler så den fungerer ikke helt 100%. Han sier noen ganger takk hvis jeg har kjørt han. Hver gang vi skal kjøpe noe sammen, så ender jeg nesten alltid opp med å betale mesteparten, fordi han kanskje bare har kort. Han spiser ofte mat hos meg. Jeg ber han noen ganger på middag, og han spiser ofte her ellers også. Noen ganger så har han fått mat med en gang han har kommet. Da har han altså kommet sulten til meg. Med mat så mener jeg alt fra brødskiver til pølser og hamburgere.

Jeg lider ingen nød selv om jeg er student. Han er også student, og har nok med penger. Jeg har selvfølgelig ikke verdens beste råd, men det går greit.

Har jeg grunn til og synes han er gjerrig? Noen ganger føler jeg nesten at han snylter litt på meg. Det eneste jeg har fått av han gjennom tidende er en karbonade på en brødskive. Det er faktisk sant! Jeg føler at jeg legger ut til ting hele tiden, spesielt dette med mat. Han har spist mye mat hos meg.

Han var hos meg tidligere i dag. Jeg orket nesten ikke å se han. Det er noen andre ting som irriterer meg litt også, og den småligheten han viser er ikke akkurat turn-on.

Eller er det sånn det skal være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen mennesker er ikke vant til å dele på utgiftene, og tenker ikke over hva ting faktisk koster. Hvis han for eksempel er vokst opp i et hjem for det aldri ble snakket om penger, og han aldri fikk bryne seg på økonomien, er det ikke rart om han ikke tenker over det når han er med deg heller.

Det er bare én type mennesker, altså, han her kan godt være en gjerrig snik for alt jeg vet. Det høres i hvert fall litt skjevt fordelt ut.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_carro_*

Jo, han vet hva ting koster. Han unner seg masse godt selv, som bare er til han på en måte. Han er kanskje bare litt egoistisk. Neste gang han kommer og jeg skal lage meg mat, så lager jeg bare til meg selv, og sier at han får dra hjem hvis han er sulten.

Han er veldig snill gutt da, og jeg vet han setter pris på meg. Han er ingen slask. Han er en litt sånn sjenert type.

Lenke til kommentar
Hva om han er fattig men ikke vil innrømme det?
Jeg lider ingen nød selv om jeg er student. Han er også student, og har nok med penger. Jeg har selvfølgelig ikke verdens beste råd, men det går greit.

Uansett er det smålig å drive på sånn utan å diskutere saken med den andre parten.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_carro_*
Hva om han er fattig men ikke vil innrømme det?

Han er veldig åpen om økonomien, så jeg har sett tallene svart på hvitt. Han er en helt gjennomsnittlig student hva penger angår.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_carro_*
Det er ikke alle som er like klar over sine vaner og uvaner.

Snakk med ham!

Ole

Jeg han sier ofte at jeg skal få tilbake penger, hvis har vært ute og handlet eller slike ting, men det skjer aldri. Så han vet tydeligvis veldig godt at jeg bruker penger på han. Jeg tror det bare sitter langt inne og faktisk gi noe igjen. Ikke det at jeg bryr meg om de pengene. Det jeg bryr meg om er selve prinsippet.

Lenke til kommentar

Gylden mulighet til å finne ut om han liker deg det her. Kutt ut mat suppliet ditt. Si at han ikke kan få mat fordi du du har litt lite penger for tiden eller noe i den duren. Vist han fortsette å besøke deg så liker han DEG. Vist han kommer sjeldent vist det ikke er mat å få så liker han ikke deg.

Simpelt det

Lenke til kommentar
Gjest Guest_carro_*

Det er ikke så ille som at jeg legger ut for han hele tiden, og at han spiser meg ut av huset. Jeg vet at han liker meg, og ikke maten. Det er det ingen tvil om. Jeg ville bare høre om det er vanlig å ha det sånn. Men fra nå av er det helt slutt på å gi han noe som helst på en stund.

Lenke til kommentar

Du har for eksempel to måtar å gjere det på:

1: Slutte å gje han mat, være gjerrig du og, setje hardt mot hardt og satse på at han tar hintet.

2: Konfrontere han med saken og kome med forslag til endringar der utgiftene blir betre fordelt.

Lenke til kommentar

Mål stemningen ved å f.eks. få han til å kjøpe med ting og tang når han kommer på besøk. Hvis du vet han er på vei, så ringer du han og spør om han kan gå innom butikken og kjøpe mat eller hva som helst.

Se hvordan reaksjonen blir, og om han er veldig bestemt på å få tilbake de pengene når han kommer. Det kan hende han ikke tenker over hvordan han oppfører seg, så vi skal være litt forsiktig med å angripe han som utnytter.

Men hvis du prøver dette et par ganger, så vil det gi deg en pekepin på hva hans intensjoner er.

Men dette er jo en prosess som tar litt tid da, så det enkleste vil egentlig være å bare ta en prat med han. Fortelle hva du tenker på, og hvordan han fremstiller seg selv.

Kommunikasjon er undervurdert. ;)

Lenke til kommentar

Jeg tror dette lett kan ligge igjen fra foreldrene.. Det er ikke det at han IKKE vil at det skal være likt, men han sier bare ikke nei takk til mat. Jeg har en kompis som sjeldent sier nei hvis resten spandere noe på han (øl på byen, mat o.l) og så langt ikke har bydd seg neste gang sjangsen har komt eller betalt tilbake.

I alle forhold (venner, familie eller kjæreste) så skal det være en uskreven og udokumentert balanse mellom hvem som betaler hva. Med x'en min ville som regel begge betale og vi delte felles utgiftene våre. I venne gjengen (minus untaket) så går det også opp i opp. En gang har en lite penger, da legger noen andre ut, så rettes balansen opp senere.

Gjør som min overmann, be han om å plukke opp noen ting når han er på vei til deg. Ikke kjør han overalt, evt kjør innom en bensin stasjon (hvis du har lite drivstoff) og "glem penger". Den kan selvfølgelig få en baksmell hvis han virkelig er gjerrig... Men tar det litt rolig, det er godt mulig at dette ligger i hans natur, ikke at han er gjerrig..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...