Zlatan92 Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Jeg har fått i oppgave å presentere en historisk person og diskuter hvordan samtidige samfunnsrammer påvirket denne personens handlinger. Jeg har valgt Leonardo da Vinci, og det jeg lurte på er om noen kunne hjelpe meg å komme med ideèr? Evt. noen andre interessante personer? Tusen takk! Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Han var jo en fantastisk kunstner. Så han har nok motivert mange kunstnere frem til nå (og videre for den saks skyld). Ellers var han jo interessert i anatomi, innovasjon og ingeniørkunsten. Står mye mer på f.eks wikipedia. Lenke til kommentar
Jeunesse Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 DaVinci er et interessant valg, hans kunstverk fascinerer fram til den dag i dag, men han var ogsaa (bl.a.) vitenskapsmann og oppfinner, men det er jo kunsten som har blitt hans arv til verden, saa sikkert enklest aa fokusere paa den. Det du da soeker etter er mer eller mindre inspirasjon til kunsten. Hva fikk ham til aa skape saa mye religioes kunst? ... Mye aa ta av der. Andre aktuelle figurer kan vaere Hitler, Mao, Napoleon... Alle menn som reagerte paa datidens samfunn og skapte en form for revolusjon, massiv endring i samfunnet! Lenke til kommentar
Zlatan92 Skrevet 27. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2009 (endret) Jeg har valgt Napoleon, fordi det var ikke så mye å skrive om Leonardo. Stilen skal være 3 sider vettu. Men spørsmålet er jo hva samfunnet påvirket personen, og ikke hva personen påvirket samfunnet? Eller har jeg misforstått her? Endret 27. oktober 2009 av Zlatan92 Lenke til kommentar
Jeunesse Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Jeg har valgt Napoleon, fordi det var ikke så mye å skrive om Leonardo. Stilen skal være 3 sider vettu. Men spørsmålet er jo hva samfunnet påvirket personen, og ikke hva personen påvirket samfunnet? Eller har jeg misforstått her? Vel du kjenner vel din egen oppdavetekst best selv, men slik du formulerte det virker det som om du skal skrive om hvordan samfunnet påvirket personen og fikk ham til å ta de valgene han gjorde. Det foerste du boer se på er vel hvordan var samfunnet på den tiden? Samfunnssituasjonen vil alltid vaere viktig for aa forstaa hvorfor folk handlet som de gjorde. Saa hva var "galt" med samfunnet som Naopleon ville bedre? DEtte er et viktig spoersmal som boer besvares i oppgaven. Lykke til :!: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå