Gå til innhold

Trening om kvelden... hva er best tidspunkt?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg liker å trene om kvelden. Jogging. Jeg spiser 1800, legger meg 23-24:00! Hva tidspunkt er best å jogge da tro :/ ? Og syntes kanskje folk det er jævli rart hvis man er ute å jogger 2230!? Og.. jeg spiser fryktelig mye til middag så jeg føler rimelig stappfull hvis jeg går ut tja.. 1930 enda :/

Hva tenker dere :D ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig liker jeg å dra på treningssentere i 23-tida, rett og slett fordi da har jeg senteret for meg selv :) Jeg hater å måtte vente på apparater/manualer, og spesielt at folk jeg ikke kjenner, ser på meg trene styrke :blush:

Om det er spesielt bra, vet jeg dog ikke.. :roll:

Endret av Mads7
Lenke til kommentar

All aktivitet må tilpassast resten av døgnrytmen din, personleg foretrekker eg å trene før middag, slik får eg i meg eit skikkeleg måltid med mykje næring rett etter trening.

Det er ikkje spesielt smart å f.eks. ta seg ein joggetur kl 22.30, ta seg eit par skiver med leverpostei og hoppe til køys.

Lenke til kommentar

Du har lov å tenke sjølv også da, sei seg sjølv at kroppen har behov for næring etter at du har trent. I eit gjennomsnittskosthald er det stor sett middagen som er det best balanserte måltidet mtp. fordeling av kcal over protein, karbs og fett.

Siden du spør går eg ut i frå at du ikkje kan spesielt mykje om emnet og at kosthaldet ditt er tilsvarande.

Du tar ikkje nokon skade av å jogge og gå rett til køys, men utbyttet er også minimalt.

Lenke til kommentar
Så du påstår jeg får minimalt med oppbygging av kondisjon hvis jeg trener på kvelden!?

Et gjennomsnittelig menneske med en bra døgnrytme vil tjene best på å trene cardio mellom 5-7 om morgenen. Dette er bevisst fordi da har men best forbrenning, og da aller helst hvis man får i seg koffeein like før for å forbrenne mest mulig. Hvis du skal trene utholdenhet på kvelden ville jeg ha brukt samme prinsippet. Få i deg litt koffeein, vent 15 minutter eller no slikt. dra så ut for å trene. Når du kommer heim lager du deg en orntlig middag eller kveldsmat der du får i deg viktige næringsstoffer. Det får du ikke i en stor grad hvis du spiser et par brødskvier leverpostei som han overnfor nevnte.

Det er derfor de aller fleste trener før middag slik at de kan fylle opp lagrene i kroppen etter trening slik at man får best mulig utnytte av treningsøkten og får en god restitusjon.

Lenke til kommentar

Det som er dumt med å trene sent er at etter treningen bør du fylle opp glykogenlagrene ved å innta et karbohydrat måltid raskt etter trening. Om du spiser karbohydrater om kvelden vil ikke kroppen forbrenne disse like bra som i våken tilstand, i og i tillegg vil ikke magen kunne slappe av fordi den må fokusere på å fordøye og trekke ut næringsstoffer fra kveldsmaten din. Dette kan føre til nedsatt søvnkvalitet og noen ekstra kilo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...