Gå til innhold

Selvbygg gaming 7000kr, trenger hjelp til komponentvalg


Anbefalte innlegg

Skal sjekke digitalimpuls.no litt senere da.

 

Hva er egentlig crossfire? Jeg googlet det, men det virket som det kun var støtte for flere skjermkort samtidig. Betyr det at jeg ikke kan putte mitt gamle GeForce 6600, som sannsynligvis ikke har crossfire, i samme hovedkort som et annet skjermkort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Crossfire er ATI sitt system for å kjøre flere skjermkort samtidig..

 

for å kjøre CF må man ha 2 identiske skjermkort av typen ATI, et hovedkort som støtter CF og en CF bro (følger med kortene)

 

 

Nvidia har også sitt system for flere skjermkort, men dette heter SLI. fungerer på samme måte som CF men på SLI må man ha 2 eller flere identiske Nvidia kort..

 

 

å kjøre flere skjermkort samtidig kan gi en ytelsesøkning fra 5-over 50% avhengig av resten av systemet og hva man kjører av spill/applikasjoner

Lenke til kommentar

Fikk litt lyst til å vise deg hvordan en meget god gamerigg til kr 7000,- bør se ut.

 

Ocz 600 w modular psu

Antech 300 kabinett

Sony DVD brenner

samsung 750 gb hdd 32 mb chache

2 x 2 gb DDR2 800 mhz minne

Asus 780 g chipset hk

Amd Phenon 955, 3,2 ghz, black edition

Radeon 5870 grafikkort

 

Totalt kr 7068,-

 

Dette er omtrenet dobbelt så bra i spill som et hvilket som helst oppsett med radeon 5770. Dog er cpu i de flest applikasjoner ca 5% tregere en i5 750, do i noen tilfeller er den også faktisk raskere.

Lenke til kommentar

Det er meget meget liten gevinst å gå for DDR3 vs DDR2, gevinsten er ikke i nærheten av den ytelseøknignen en får ved å gå for bedre skjermkort og bedre cpu. Det er vel heller ingenting som tyder på at DDR2 fases ut. Dog ved fremtidig minneoppgradering vil nok DDR2 være like dyrt som DDR3.

 

Snakker vi om å bygge mest mulig ytelse for en gitt sum må en vite hva som gir mest for penga, neste oppgradering over det jeg satte opp vil være til DDR3, noe som vil gi en ytelseøkning fra 0-3% avhenging av applikasjon.

 

Hadde vi handla fra flere webshopper ville vi nok kunne spart inn ca 200-300, blant annet på psu, og muligines et litt dåreligere kabinett. Men PHII 955 er en ok god klokker, og det å ha god lufting i kabinetet som antech 300 er meget vanskelig å forsvare byttet ut, må i såfall være mot point of view sitt kabinett med 25cm vifte i døra. Hardisk må vi ned på mindre hdd med 16mb chache, at det er større chache på en hardisk bidrar til bedre swapping, redusere framedrops, så heller der det ikke mulig å gå ned på.

 

PSU, vi greier oss godt med 500w psu, men der hadde ikke mulicom noe godt alternativ, bortsett fra point of view 500w. Et bytte jeg heller ikke ville gjort.

 

Gå ned på skjermkort, jo ikke dumt å gå ned til f.eks radeon 5850, se om en her får rom for hk med cf støtte og psu som er kraftig nok til cf av 5850. OCZ 600 w skal holde, men vi er litt på grensa.

 

Ellers vil jeg gjerne see noe som bortsett fra løse anntagelser skulle tilsi at det er et dårlig valg for kr 7000 for en gamerigg, det å prioritere GPU maks og kraftig nok cpu til å drive skjermkortet.

Lenke til kommentar

Men det er mulig å få med DDR3 uten å gå ned på grafikkort eller cpu. Så et alternativ er handle hos datakjeden, gå for

msi 770 AM3, DDR3

Kingston DDR3 - 1333mhz

Antech 200

Radeon 5870

Seagate 750 gb 32 mb chache

Phenom II 955

chieftech 550w

sony DVD brenner

 

kr 7053,-

 

Tradeoff her er dårligere kabinett og litt svakere psu.. Ytelseforskjell mellom dette og det forriege er omtrent lik 0, teoretisk skal dette i minneintesnive applikasjoner gi litt bedre ytelse, i spill skal det være under 1 fps i forskjell.

 

@veslengen, utfordrer deg gjerne til å sett opp et gameroppsett som kan slå dette out of the box.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Men det er mulig å få med DDR3 uten å gå ned på grafikkort eller cpu. Så et alternativ er handle hos datakjeden, gå for

msi 770 AM3, DDR3

Kingston DDR3 - 1333mhz

Antech 200

Radeon 5870

Seagate 750 gb 32 mb chache

Phenom II 955

chieftech 550w

sony DVD brenner

 

kr 7053,-

 

Tradeoff her er dårligere kabinett og litt svakere psu.. Ytelseforskjell mellom dette og det forriege er omtrent lik 0, teoretisk skal dette i minneintesnive applikasjoner gi litt bedre ytelse, i spill skal det være under 1 fps i forskjell.

 

@veslengen, utfordrer deg gjerne til å sett opp et gameroppsett som kan slå dette out of the box.

 

tror ikke jeg trenger de... for 7 lapper er dette meget bra...

 

men tenkte på kabinettet...

 

er det stort nok innvendig til å montere HD5870? ser mange har nok med GTX260 uten å bruke vinkelsliper...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...