Ben =) Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Hallo folkens Jeg har ett spørsmål hær som jeg lurer på.. Jeg har hatt bil i over ett år no, men er ikke særlig fornøyd med fargen. selve bilen bryr jeg meg ikke mye om siden den er en førstegangs bil og brukes bare for å komme til å fra jobb og træning osv. Uansett! selve bilen er registeret rød, men er litt mere rosarød til tider x) Jeg har ikke giddet å byttet bilen siden den fungerer helt greit uten om at moren min klarte å bulke og knuse speilet..noe problem med luftanlegget å foresten Det jeg lurte på er hvormye koster det å lakkere bilen? er det egentlig vært det?..kan man male den sort?..bengalakk eller spray male det? Håper noen er intresert nokk til å kunne svare Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 (endret) Hellakkering av en sedan på lakkverksted i vanlig, tett farge ligger på mellom 15 og 20 000 kr her i området. Hvordan du vil gå frem for å evt. lakkere bilen på egen hånd kommer ann på hva sluttresultet skal bli, men vær bevisst på at det å lakkere er et håndverk av en grunn; det er ikke lett, og det er ihvertfall ikke lett uten riktig verktøy og arbeidsforhold! Om det er verdt det må du nesten vurdere selv. Noen folk bruker masse, masse penger for å bygge om f.eks gamle VW Transportere til å bli russebiler, så det blir subjektivt. Endret 26. oktober 2009 av Fisk1 Lenke til kommentar
Golf'ern Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 nei, det er ikke lurt, vis du vil ha det ordentlig burde du ikke gjøre det selv. Lenke til kommentar
buvvije Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Hellakkering av en sedan på lakkverksted i vanlig, tett farge ligger på mellom 15 og 20 000 kr her i området.Hvordan du vil gå frem for å evt. lakkere bilen på egen hånd kommer ann på hva sluttresultet skal bli, men vær bevisst på at det å lakkere er et håndverk av en grunn; det er ikke lett, og det er ihvertfall ikke lett uten riktig verktøy og arbeidsforhold! Om det er verdt det må du nesten vurdere selv. Noen folk bruker masse, masse penger for å bygge om f.eks gamle VW Transportere til å bli russebiler, så det blir subjektivt. Veldig fint svar. Er enig i hva "Fisk1" sier. Vil ikke anbefale det om du ikke kan å lakkere. Husk, lakkeringen er egentlig en liten del av jobben, ettersom du må pusse ned bilen først, ha grunning osv. Det å lakkere med en vanlig sprayboks vil jeg egentlig ikke anbefale, da det kan bli så som så med resultatet. Jeg personlig ville valgt å lakkere hele bilen, såfremt jeg har råd til det. Men synes nesten 15-20k var litt mye, men jeg skal ikke si noe sikkert. Kommer helt ann på hvilken lakk du skal ha, om du skal ha metallic eller vanlig farge. Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Men synes nesten 15-20k var litt mye, men jeg skal ikke si noe sikkert. Kommer helt ann på hvilken lakk du skal ha, om du skal ha metallic eller vanlig farge. Dette er helt sant, prisen avhenger av verksted, farge, lakktype og bilmodell. Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 rødt blir ofte blass i fargen etter noen år. Hva med en lakkrens/rubbing etterfulgt av polering og voks. Da får du nok fargen tilbake. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 4. november 2009 Del Skrevet 4. november 2009 Rød lakk uten klarlakk blir alltid "rosa" om den ikke behandles. Det skal nesten ingenting til, selv ren kjemisk polering vil gjøre den helt rød igjen slik den skal være. En god lakkforsegling med tilhørende vedlikehold vil gjøre at den holder seg i den tilstandden. Lenke til kommentar
Ben =) Skrevet 8. november 2009 Forfatter Del Skrevet 8. november 2009 Jøss, takk for svar folkens Men jeg ønsket aldrig rød som farge på bilden, så lakering var liksom det jeg tenkte med det første. 15-20K er mye mer enn jeg kan bruke på lakering, da burde jeg heller bruke det på å få bort rust og annet smuss som sikker sjuler seg under panseret Jeg får heller bare late som inngen ting og kanskje heller polere den Tok den på en grunnvask en dag og den var rimlig rødere etter på! men det forsvant i jørma like etter.. Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Folk har jo rullemalt bilene sine i mange år, med resultater som overgår verkstedsjobber. Søk på google etter det, hadde en guide før som jeg fant på nettet, da jeg vurderte å gjøre det selv. Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 8. november 2009 Del Skrevet 8. november 2009 Folk har jo rullemalt bilene sine i mange år, med resultater som overgår verkstedsjobber. Søk på google etter det, hadde en guide før som jeg fant på nettet, da jeg vurderte å gjøre det selv. Da har man valgt feil verksted. Kort sagt er det en grunn til at lakkering koster mye og utføres av fagfolk. Jeg ville vertfall øvd litt før du går løs på din egen bil. Annenhåndsverdien kan også bli lavere om du en gang skal selge og opplyser at du lakkerte bilen din selv i garasjen. Lenke til kommentar
hakkannen Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Sjekk ut metoden "50 dollar paint job", sjekk også linkene i bunn av siden. Har vurdert å prøve meg på denne metoden selv. Bruk gjerne lastebillakk da Bengalakk er alt for myk for polering, flasser lett og tåler generelt lite. Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Sjekk ut metoden "50 dollar paint job", sjekk også linkene i bunn av siden. Har vurdert å prøve meg på denne metoden selv. Bruk gjerne lastebillakk da Bengalakk er alt for myk for polering, flasser lett og tåler generelt lite. Dette jeg tenker på. Det å bruke vanelig sprøytelakk som du tynner ut, skal også funke bra. Bare påfør så tynt lag som mulig, og puss ned etterpå, og gjennta ca 10 ganger. Lenke til kommentar
epifant Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Gjenta ca 10 ganger? Prøv først å polere hele bilen grundig for hånd éi gang. Forestill deg deretter at du skal gjenta samme prosessen ni ganger til. Alt sammen ETTER man har vært over hele bilen med lakksprøyte som også veier litt. Du blir bra gåen i armene... Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Gjenta ca 10 ganger? Prøv først å polere hele bilen grundig for hånd éi gang. Forestill deg deretter at du skal gjenta samme prosessen ni ganger til. Alt sammen ETTER man har vært over hele bilen med lakksprøyte som også veier litt. Du blir bra gåen i armene... Det er lov å bruke poleringsmaskin for å lette prosessen. Utifra det jeg kan se trenger man ikke ta alle strøkene på en dag heller, forutsatt at man har riktige forhold å jobbe under. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Det var vel snakk om dersom man rullelakkerer med uttynnet lakk, ikke dersom man lakkerer med lakksprøyte? Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Det var vel snakk om dersom man rullelakkerer med uttynnet lakk, ikke dersom man lakkerer med lakksprøyte? Det var det kanskje, er det ikke rullelakkering vi snakker om her da? O_o 50$-metoden går jo ut på å rullelakkere uttynna Rustoleum, og deretter polere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå