dan83 Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 (endret) hei har skaffet meg nytt hoya pro polariseringsfilter, siden det gamle var fult av små riper. Jeg rengjorde filtere for første gang i dag, ved først å skylle det i vann, så rense det med linse papir, men allikevel så kommer det bitte små riper i filtere? Fatter ikke åssen det skal være mulig å rengjøre disse filterene uten å få disse små ripene? Det var garantert ikke noe som helst partikler på filteret som kunne laget ripene; da måtte det i så fall vært støv korn som hadde skylden. Gjør jeg noe feil eller? Er det mulig at de ikke tåler vann? Skulle jo tro at de tåler vann lissom....men vannet gjør det derimot enda vanskligere å rengjøre dem,siden det blir et sånn lag som sitter ganske greit.Må bare si at disse filteren er noe herk å rengjøre(kanskje jeg burde kjøpe et annet merke en hoya?) Endret 26. oktober 2009 av dan83 Lenke til kommentar
Cax Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Blåse rent først, så bruke mikrofiberklut? Mikrofiber har fungert fint for meg iallefall. Det er mange her som mener det er tilnærmet umulig å ripe opp coating på glass når man rengjør, kanskje de har noen tips. Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Bruker en microfiberklut som jeg betalte 49,- for på JP og synes den fungerer fint, jeg. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Husker at jeg svarte i en annen tråd om det samme for en stund siden. Måtte smile litt når jeg lette den opp og så at den også var din.. uten at det er vondt ment. Når linsepapir ikke fungerer, slik som det stod at man forsiktig kunne bruke i den linken jeg la ut til Hoya, så gjenstår vel bare å prøve en myk bomullsklut eller en sånn high-tech microfiberklut som de nevner? Eller å kjøpe de HD-filtrene.. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Noreco "Optikerens Brillerens" er utrolig fin til å få bort skitt på alle multicoatede glassoverflater, deriblant filtre. Spray på, skyll med rennede vann, og tørk bort med mikrofiberklut. Ingenting av løsemidler jeg har prøvd har klart å slå denne på det å rengjøre godt, ripefritt og fort. Skal du bruke bare vann så er det en fordel om vannet er rent; destilert vann renser bedre i kombinasjon med mikrofiberklut enn vann fra springen, og man får mindre etterlatenskaper. Billigste kilde til slik vann er flaskene med batterivann man får kjøpt på nærmeste bensinstasjon. Ellers fungerer også kombinasjonen 50/50 destilert vann og alkohol, f.eks isopropanol. (Kondensfjærner du får kjøpt på bensinstasjoner er ren isopropanol.) Merke har ingenting med hvor lett det er å rengjøre filtre, typen coating har mer og så. Avansert multicoating er gjerne lettere å rengjøre enn enkel multicoating, siden de mer avanserte formene for multicoating også prioriterer beskyttelseseffekt. Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 27. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2009 takk for svarene, men jeg fatter fortsatt ikke hvorfor vann og linse papir lager riper....linse papir skal funke like greit som en fiberklut. Har hørt at man ikke skal bruke for mye sånne rense midler på polariserings filtere, men mulig det er feil derimot? Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Bruk et rensemiddel som ikke spiser opp multicoatingen og det er 0 problem. Enkelte rensemidler inneholder abrasiver, altså slipemidler. Slike vil gå utover multicoatingen fort. Tenk f.eks Ajax og lignende som man kan finne på å bruke på vanlige glassruter. Lenke til kommentar
jxxxixxx Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Jeg tror ikke problemet kommer av feil rengjøringsmetode, det er rett og slett et problem med en del Hoya filter at coatingen er lite holdbar. Jeg har samme problem med mitt (ganske dyre) Hoya CPL filter som jeg kjpte for et par år siden, ørsmå hårfine riper i coatingen. Dette kommer selv med de mest skånsomme rensgjøringsmetoder, som ikke etterlater noe i nærheten av noe lignende på noen andre optikkoverflater. Jeg mener å huske å ha lest et sted at en del av Hoya sine filter har et konkret problem med at overflaten er unormalt følsom for rengjøring, og at en del andre merker som var testet var mer hardføre mot dette, men jeg finner ikke igjen den testen. Jeg er imidlertid usikker på om ripene har noen effekt på bildekvaliteten. Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 27. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2009 Jeg tror ikke problemet kommer av feil rengjøringsmetode, det er rett og slett et problem med en del Hoya filter at coatingen er lite holdbar.Jeg har samme problem med mitt (ganske dyre) Hoya CPL filter som jeg kjpte for et par år siden, ørsmå hårfine riper i coatingen. Dette kommer selv med de mest skånsomme rensgjøringsmetoder, som ikke etterlater noe i nærheten av noe lignende på noen andre optikkoverflater. Jeg mener å huske å ha lest et sted at en del av Hoya sine filter har et konkret problem med at overflaten er unormalt følsom for rengjøring, og at en del andre merker som var testet var mer hardføre mot dette, men jeg finner ikke igjen den testen. Jeg er imidlertid usikker på om ripene har noen effekt på bildekvaliteten. Tror jeg mi si meg enig her assa, den coatingen er EKSTREMT følsom. Når jeg vasket filtere, så hadde jeg ikke brukt det enda engang og årsaken til at jeg rengjorde det var for det at jeg klarte å lage et par finger merker som jeg vill ha bort.... Jeg skylt derfor filtere i vann, for å være 100% sikker på at det ikke var noen partikler som kunne ripe opp filteret, men allikevel så kom det bitte små riper på begge sidene av filteret. Men kan trøste meg med at det skal en ganske stor kraftig ripe til før det går utover bildekvaliteten Lenke til kommentar
Ghazaa Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 Hva i all verden er det folket bruker kameraene sine til når filteret må vaskes med såpevann? Jeg har aldri vasket mine filtre. Nå har jeg kun hatt de i 2-3 år da, men likevel.. Kjøp heller denne, og rengjør før og etter hver bruk! Klarer meg ikke uten! (Alle mine filter ser HELT ubrukt ut, og alle er fra hoya (pro)....) Lenke til kommentar
Spook Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Hva i all verden er det folket bruker kameraene sine til når filteret må vaskes med såpevann? Jeg har aldri vasket mine filtre. Nå har jeg kun hatt de i 2-3 år da, men likevel..Kjøp heller denne, og rengjør før og etter hver bruk! Klarer meg ikke uten! (Alle mine filter ser HELT ubrukt ut, og alle er fra hoya (pro)....) Hva var det du forsøkte å linke til? Linken din fungerer nemlig ikke... Lenke til kommentar
Gapatrosten Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Tar mine filtre i oppvaskmaskinen ja ja Lenke til kommentar
Ghazaa Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 (endret) Sånn! Endret 30. oktober 2009 av Ghazaa Lenke til kommentar
Spook Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 (endret) Sånn! Ja, bruker selv diverse "lenspens" og de fungerer utmerket til rengjøring av både frontelementer og filtre. men slikt kjøper man da "nesten gratis" på eBay - gjerne inklusive fri porto. Endret 30. oktober 2009 av Spook Lenke til kommentar
Ghazaa Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Sånn! Ja, bruker selv diverse "lenspens" og de fungerer utmerket til rengjøring av både frontelementer og filtre. men slikt kjøper man da "nesten gratis" på eBay - gjerne inklusive fri porto. Ja, selv får jeg innkjøpspris på Elkjøp... Blir ikke mange kronene da.. Men de varer lenge da. Ca 1/2 - 1 år hos meg, men det avhenger jo veldig i forhold til bruken til hver enkelt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå