Gå til innhold

Korleis skal ein best modere og styre fotball-kategoriane?

Hvordan gjøre fotballforumet bedre?  

92 stemmer

1. 1. Skal vi ha "klubbformenn" for de viktigste lagene, som bindeledd mellom brukere og moderatoteamet?

• Ja
      55
    • Nei
      25
    • Vet ikke
      12
  2. 2. Er korte utestengelser (ex. 2 timer) tilstrekkelig for overtramp "i kampens hete"?

• Ja
      56
    • Nei
      11
    • Ja, men opp til 12 timer
      25
  3. 3. Skal det være tillatt med kritiske og provoserende poster i andre lags tråder?

• Ja
      19
    • Nei
      20
    • Både ja og nei. Mods får avgjøre grensene.
      53
  4. 4. Vil et par(nye) dedikerte og nøytrale mods gjøre susen?

• Ja
      52
    • Nei
      20
    • Vet ikke
      20
  5. 5. Er såkalt "hårsårhet" et problem i fotballforumet?

• Ja
      45
    • Nei
      17
    • Av og til
      30

Anbefalte innlegg

Det er ikke veiledere eller mods vi trenger fler av, tvert i mot. Da blir det jo bare dobbelt så mange bans og slettede innlegg. Jeg mener å huske at dere på forumet innførte en brukergruppe som skulle representere brukerene og se til at moderatorene gjorde jobben sin? Det er en slik en vi trenger og jeg melder meg gjerne frivillig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klagemuligheten er reell. Det skjer hele tiden. Men fordi vi ikke annonserer det når folk slippes inn igjen, er det vanskelig for andre enn admins å ha noen formening om akurat det.

Det hjelper selvsagt ikke de som ikke slippes inn, men det betyr at klager tas alvorlig. I så måte tjener det neppe de utestengtes interesse om de får inntrykk av at det ikke hjelper å klage. Klager de ikke så slipper de jo heller ikke inn igjen. Interessant nok har vi parallellt med denne diskusjonen en intern en der det spørres om folk slippes for lett inn igjen... ;)

Jeg ser at brukere spekulerer i om vi legger lokk på slike diskusjoner i egen interesse. Det kan man selvsagt lure på, men den viktigste grunnen er at en utestengt bruker av naturlige årsaker ikke kan forsvare seg selv i slike diskusjoner. Dermed er han/hun prisgitt sine "advokater" på forumet, som ikke sitter på bevisene. (Som ofte er slettede poster, rapporteringer, PM'e fra ulike brukere med mere.) Det gjør vi, og det ville bli en unfair debatt dersom for eksempel jeg skulle bruke mine kilder til å korsfeste en bruker som ikke engang kan delta i diskusjonen. Ofte er det også tredjeparter involvert i en slik sak, og vi kan ikke uten videre bryte deres personvern for å ta en klagebehandling offentlig.

I denne situasjonen har vi valgt å opprette et brukerombud som har taushetsplikt om emner dere tar opp med ham, intern innsynsrett på linje med moderatorene og uttalerett i interne diskusjoner såvel som overfor admins i konkrete saker:

Brukerombudets viktigste oppgave er å bedre kontakten mellom forumets ledelse og moderatorteam og brukerne/leserne. Brukerombudet skal være fullstendig uavhengig og ikke på noen måte tilknyttet nettverket. Brukerombud vil gis mest mulig innsyn til interne prosesser og vil kunne uttale seg kritisk om avgjørelser og hendelser både internt og eksternt. Når påstander fremmes som går på forumets integritet vil brukerombudet etter beste evne undersøke saken og gi brukerne informasjon. Brukerombudet vil informeres om all klagebehandling og informeres før tiltak iverksettes.

Brukerombudets egen tråd.

Jeg tror dette er en langt bedre løsning enn å drive offentlig skittentøyvask, spesielt når den ene parten (vi) har nøkkelen til skittentøykurven.

Angående topic skal jeg være litt forsiktig. Ikke mine kategorier eller interessefelt dette, og det kan bli for mange kokker.

Geir :)

Lenke til kommentar
Det er ikke veiledere eller mods vi trenger fler av, tvert i mot. Da blir det jo bare dobbelt så mange bans og slettede innlegg.

Nei. Erfaringen fra Samfunnskategorien er den motsatte. Når vi får flere moderatorer og veiledere blir det bedre tid for den enkelte til å vurdere reaksjoner og gripe inn proaktivt. Når det er få mods, som i fotballkategorien, blir de alltid havnende litt på etterskudd, hvor sletting og utestengning er eneste måte å få orden i kaoset på.

Jeg mener å huske at dere på forumet innførte en brukergruppe som skulle representere brukerene og se til at moderatorene gjorde jobben sin? Det er en slik en vi trenger og jeg melder meg gjerne frivillig.

Se min post om brukerombudet over. :)

Lenke til kommentar
Og omtrent alle gangene jeg har blitt utestengt, så er det latterlige grunner.

Her er et godt eksempel på problemet jeg nevner over. Hvordan skal jeg møte et slikt argument?

På samme måte kan ikke utestengte brukere møte argumenter i en sak der admin gjerne har direkte kontakt med moderatorer, mens den utestengte brukeren sitter der og må skrive e-poster uten innsyn i hvilke argumenter han må forsvare seg mot. Moderatorene derimot kan se "alt" og med mindre man er lettere tilbakestående skal det ikke være noe problem å "vinne" en slik diskusjon eller sak.

Lenke til kommentar
På samme måte kan ikke utestengte brukere møte argumenter i en sak der admin gjerne har direkte kontakt med moderatorer, mens den utestengte brukeren sitter der og må skrive e-poster uten innsyn i hvilke argumenter han må forsvare seg mot. Moderatorene derimot kan se "alt" og med mindre man er lettere tilbakestående skal det ikke være noe problem å "vinne" en slik diskusjon eller sak

Alle brukere har tilgang til loggen sin og mottar en E-post hvor brudd på retningslinje er reg. og dokumentert ved utestenging. Skulle man ha mistet disse så kan vi sende hele historikken til vedkommende.

Så ja, deres rettssikkerhet er ivaretatt. :)

Lenke til kommentar
På samme måte kan ikke utestengte brukere møte argumenter i en sak der admin gjerne har direkte kontakt med moderatorer, mens den utestengte brukeren sitter der og må skrive e-poster uten innsyn i hvilke argumenter han må forsvare seg mot. Moderatorene derimot kan se "alt" og med mindre man er lettere tilbakestående skal det ikke være noe problem å "vinne" en slik diskusjon eller sak

Alle brukere har tilgang til loggen sin og mottar en E-post hvor brudd på retningslinje er reg. og dokumentert ved utestenging. Skulle man ha mistet disse så kan vi sende hele historikken til vedkommende.

Tja...Klager man så får man neppe svar før bannen er borte, så dere bør skjerpe dere på lesing av e-mails ;)

Endret av cyclo
Fjernet tilsvar på moderatorhandling
Lenke til kommentar
Verden står stille hvis vi bare fokuserer problemer :)

Jeg/vi er mer opptatt av løsninger nå. Hva bør gjøres for at fotballforumet blir et bedre sted?

Verbale casuals har vi medisin for, kvaliteten for diskusjoner er mye opp til dere.

Har et forslag, hva med en formann (som dere velger selv) for hver (større)klubb? Denne personen har kan gjerne ha direkte kontakt med en admin(meg)?

Mvh

:)

Dette er en av de bedre ideene jeg har sett så langt, Jarmo.

@Sameboe: Jeg er sikker på at det er en god del, inkludert meg selv har søkt om å få bli fotballmoderatorer.

Dalglish ble vel utnevnt som moderator etter tråden som nevnes i førstepost uten at jeg har merket noe særlig til det med unntak av de første to ukene, men jeg har selvsagt ikke innsikt til hva han driver med i det daglige. For å moderere i fotballdelen av forumet bør man ha god kjennskap til hvordan det faktisk foregår der og hvilken "følelse" de fleste sitter med og det savnes aktive moderatorer, de som tilbringer timesvis i fotballdelen av forumet på å diskutere fotball. Det er flere gode kandidater: Hegland, Hyrlen, tc47, Points og Superparanoid er noen navn på min blokk. Jeg bruker en god del tid på dette forumet og på fotball, det er synd hvis det ikke lenger går an å diskutere her og man må finne andre diskusjonsforaer. Jeg tror flere aktive fotballmoderatorer, veiledere, brukerombud kan ta oss videre.

Endret av Wisbatov
Lenke til kommentar
Tja...Klager man så får man neppe svar før bannen er borte, så dere bør skjerpe dere på lesing av e-mails ;)

Når det gjelder tidsbestemte utestengelser er det et reelt problem. Det er i hovedsak innholdsansvarlig som behandler slike saker, og han har mange andre oppgaver også. Og desverre har ikke forumet råd til å ansette ham på heltid ennå. (Vi andre admins har ikke betalt i det hele tatt, og må derfor prioritere våre daglig jobber og annet forumarbeid.)

Lenke til kommentar
Verden står stille hvis vi bare fokuserer problemer :)

Jeg/vi er mer opptatt av løsninger nå. Hva bør gjøres for at fotballforumet blir et bedre sted?

Verbale casuals har vi medisin for, kvaliteten for diskusjoner er mye opp til dere.

Har et forslag, hva med en formann (som dere velger selv) for hver (større)klubb? Denne personen har kan gjerne ha direkte kontakt med en admin(meg)?

Mvh

:)

Dette er en av de bedre ideene jeg har sett så langt, Jarmo.

@Sameboe: Jeg er sikker på at det er en god del, inkludert meg selv har søkt om å få bli fotballmoderatorer.

Dalglish ble vel utnevnt som moderator etter tråden som nevnes i førstepost uten at jeg har merket noe særlig til det med unntak av de første to ukene, men det jeg har selvsagt ikke innsikt til hva han driver med i det daglige. For å moderere i fotballdelen av forumet bør man ha god kjennskap til hvordan det faktisk foregår der og hvordan "følelse" de fleste sitter med og det savnes aktive moderatorer, de som tilbringer timesvis i fotballdelen av forumet på å diskutere fotball. Det er flere gode kandidater: Hegland, Hyrlen, tc47, Points og Superparanoid er noen navn på min blokk. Jeg bruker en god del tid på dette forumet og på fotball, det er synd hvis det ikke lenger går an å diskutere her og man må finne andre diskusjonsforaer. Jeg tror flere aktive fotballmoderatorer, veiledere, brukerombud kan ta oss videre.

Jeg er enig, men som jeg sa så er det vel slik at en god del av de som er på fotballdelen har noen prosent med warn, og blir dermed utelukket. Hadde søkt for lenge siden om veileder og moderatorjobb hvis jeg ikke hadde hatt så mye warn som jeg har!

Lenke til kommentar

Hvor i all verden har man tilgang på loggen sin når man er utestengt? Jeg fikk akkurat se mailen "mr. X" mottok i forbindelse med utestengelsen. Det ble ikke nevnt ett eneste konkret eksempel hvorfor han ble utestengt, bare at han hadde "trollet". Hvordan i all verden skal man kunne forsvare seg mot det? Man kan ikke tiltale noen for "drap" uten å ha en konkret sak å vise til. Slik fungerer det ikke.

Som sagt, skaff noen moderatorer, veiledere eller "brukerombud-folk" som faktisk er aktive i fotball-delen. De vi har nå er forsåvidt aktive, men da i form av moderering. At ban-kåte moderatorer som ikke har den minste peiling på fotball kommer inn og kun følger retningslinjer og ikke bruker sunn fornuft funker ikke. La dem moderere der dem faktisk hører hjemme og er aktive.

Eksempel: en kvinnelig moderator holder seg til Hus, hage og oppussing samt Mat og drikke-delen av forumet.

Eksempel 2: En god fotball-dommer ville ikke alltid gitt to gule kort og så et rødt for to forseélser, selv om regelboka sier det. Han ville brukt sunn fornuft.

Endret av Points
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...