Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matte: Forkortning av rasjonale uttrykk

Anbefalte innlegg

Sliter litt med noen oppgaver i matte, som jeg skulle ønske jeg fikk litt hjelp med. trenger bare utregning, så får jeg finne ut selv hva som er blitt gjort.

Oppgave1)

x^3+5x^2-4x-20/x-5

Oppgave2)

x-3/x^3+2x^2-11x-12

Oppgave3)

Hvorfor er ikke x=0 og x=-4 mulige å sette inn i uttrykket under?

x-8 ------- = brøkstrek

------------

3/2x^3-24x

Endret av 13375k1133z
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

post-118993-1256597208_thumb.jpg

Det du vil gjøre er å se om du kan få telleren (a) til å inkludere nevneren (b) og slik fjerne (b) både oppe og nede.

Dersom oppgaven var:

x^3 +5x^2 -4x-20/x+5 hadde du fått (x^2 -4) Det kunne du brukt slik:

x^3 +5x^2 -4x-20 = (5+x)(x^2 -4)

Da hadde du fått:

(5+x)(x^2 -4)/(5+x)=(x^2 -4)=(x-2)(x+2)

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Erstatter jeg 0 med X, får jeg svaret -5.333... x X^3

erstatter jeg det med -4 får jeg -8xX^3-24.X(-4)

Vil dere fram til, at den går ikk opp? verken P(-4) eller p(0) = 0... ?

I oppaven: x^3+5x^2-4x-20/x-5

Må jeg faktorisere x-5, og prøve hvilke faktor som gir p(x) = 0, deretter løser jeg resten av oppgaven ved polynomdivisjon?

Såfall jeg kan simpelten ikke faktorisering, har gjort tideligere regnestykker med kalkulatoren, kalkulatoren min sier at faktoren til x-2 er x-2 og samme gjelder med x-5. Så hva er faktoren til x-2 og x-5?

Endret av 13375k1133z
Lenke til kommentar

Det me vil fram til er kva som skjer med nemnaren. Når du set inn 0 og -4 i mimetex.cgi?\frac{3}{2}x^3-24x, kva får du då, og kvifor kan ikkje det gå an? Prøv ein gong til, og tenk deg om, før du kikker i spoileren under.

Det er so enkelt som at begge dei x-verdiane gjer at nemnaren vert 0. Å dele på null er ikkje lov.

Lenke til kommentar
Det me vil fram til er kva som skjer med nemnaren. Når du set inn 0 og -4 i mimetex.cgi?\frac{3}{2}x^3-24x, kva får du då, og kvifor kan ikkje det gå an? Prøv ein gong til, og tenk deg om, før du kikker i spoileren under.

Det er so enkelt som at begge dei x-verdiane gjer at nemnaren vert 0. Å dele på null er ikkje lov.

Hærregud, no ble jeg ... flau! Går det an?

Takker, bukker, nikker å neier. Vet ikke helt hvor jeg tenkte for å være ærlig. Polynomdivisjon og 3-grads ligninger har totalt tatt overhånd.

Uansett, tilbake til spørsørsmålet i mitt tideligereinlegg:

I oppaven: x^3+5x^2-4x-20/x-5

Må jeg faktorisere x-5, og prøve hvilke faktor som gir p(x) = 0, deretter løser jeg resten av oppgaven ved polynomdivisjon?

Såfall jeg kan simpelten ikke faktorisering, har gjort tideligere regnestykker med kalkulatoren, kalkulatoren min sier at faktoren til x-2 er x-2 og samme gjelder med x-5. Så hva er faktoren til x-2 og x-5?

Lenke til kommentar

Det går ikkje an å faktorisere x-5 noko meir, so den einaste faktoren i x-5 er x-5. Faktorisering er å skrive om eit tal eller ein sum av fleire ledd om til eit produkt. T.d. kan du faktorisere 2x-10 om til 2(x-5), og a2-2ab+b2 til (a-b)2, eller 4 om til 2*2. Noko slikt kan du ikkje gjere med x-5.

Det naturlege å tenke på ei slik oppgåve er å gjere polynomdivisjon slik uttrykket står. Om du ikkje får nokon rest har du då fått skrive om brøken til eit andregradspolynom, som du kan faktorisere vidare ved å finne nullpunkta. Problemet med den oppgåva der er at du får ein rest, jfr. innlegg nummer 5 i tråden, av Abigor.

Vidare:

Om tredjegradspolynomet p3(x) har tre (reelle) røtter, altso tre verdiar av x som gjer at p3(x)=0, kan du faktorisere det vidare: Viss røttene er a, b og c kan du skrive polynomet som p3(x)=(x-a)(x-b)(x-c).

Er oppgåva di å forkorte uttrykka, kan det vere nærliggjande å spørre om du har skrive av oppgåva rett. Med nemnaren x-5 kan du ikkje forkorte noko, men om nemnaren er x+5 gjev ikkje polynomdivisjonen ein rest. Igjen, sjå innlegg #5 av Abigor.

Redigert: La til ein og ein halv setning.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Takker og bukker for hjelp!

Jeg var helt sikker på at det var ett eller annet lurt i oppgaven som jeg måtte gjøre, men neida.

No som jeg er så godt i gang, stiller jeg enda et spørsmål, med en oppgave jeg holder på med.

Jeg skal finne ut hvilke av disse faktorene som passer i en likning: x+1/2 og x-1

Ligningen er : x^3+5/2x^2-7x-4

p(x)= p(-1/2) går opp,og gir svaret 0 - så denne kan forkortes.

Dette gjøres vel med polynomdivisjon i første omgang, sant?

x^3+5/2x^2-7x-4:x+1/2=x^2

x^3+1/2x^2

Lengre kom ikke jeg, brøk gjør meg forvirret.

Er det noen som forøvrig vet om smarte metoder for å holde seg kald i hode,under brøkregning?

Takker så mye for hjelpen, svarene i denne tråden har vært enormt til hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...