ManagHead Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Jeg trenger hjelp til en oppgave her. Den lyder: "A gas turbine power plant operating at steady state consisting of a compressor, a heat exhanger, and a turbine. Air enters the compressor with a mass flow rate of 3.9kg/s at 0.95bar, 22*C and exits the turbine at 0.95bar, 421*C. Heat transfer to the air as it flows through the heat exhanger occurs at an average temperature of 488*C. The compressor and turbine operate adiabatically. Using the ideal gas model for air, and neglecting kinetic and potensial energy effects, determine the maximum theoretical value for the net power that can be developed by the power plant, in MW." Ideell gass sier blant annet at h=h(t). Da tenkte jeg at: W=m*dh. h(761K)=780, h(694K)=705 (ikke helt nøyaktige verdier, men gode nok til å få en pekepinn). Så arbeidet som turbinen produserer blir 3.9*(780-705)kW=292.5kW. Men arbeidet som turbinen gir må jo være større enn netto arbeid siden kompressoren krever sitt. Svaret er maks netto arbeid = 1MW. Da datt jeg ut Tips? Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 27. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2009 Ser noen har vært inne og sett, men ingen svar Men jeg tror jeg har løst oppgaven. Om noen vil vite hva jeg gjorde: Siden det er et steady-state-system er akkumuleringsleddet for energi lik 0. Altså har vi W = Q - m(h2-h1) Vi vet ikke Q, så det finner jeg ut i fra en entropibalanse, og siden det er et reversibelt system, vet jeg at det ikke er noen entropiproduksjon. Altså er Q = Tb(s2-s1). s2 og s1 er kjent utifra opplysningene i oppgaven, samme med h2 og h1. Da er det bare å sette inn og finne arbeidet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå