Gå til innhold

Ferdig på VGS og har studiekompetanse - vil begynne på ny linje

Minus

Anbefalte innlegg

Heisann!

Lang historie kort. Trives ikke som student, og ønsker meg tilbake til VGS der jeg kan gå noe jeg interesserer meg for og ønsker å jobbe som. Fra før har jeg gått:

• VG1: Medier og kommunikasjon
  • VG2: Medier og kommunikasjon
  • VG3: Påbygging til generell studiekompetanse

Nå studerer jeg statsvitenskap, men vil begynne på VG1 elektrofag. Har jeg noen rettigheter til det? Jeg er 19 år i år, er jeg da for gammel?

Håper på gode svar. Kommer også til å ta kontakt med den aktuelle skolen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ungdomsretten gir i utgangspunktet rett til videregående utdanning inntil 5 år etter påbegynt studie. Jeg vet ikke hvordan det er når du allerede har fullført en linje, men om det er plass nekter de deg ikke å begynne.

Men gjelder den etter at man er ferdig med VG3? Jeg fikk ihvertfall brev om at jeg ikke lenger hadde ungdomsrett.

Lenke til kommentar

Skjønner deg meget godt. Har tenkt samme tanken selv.

"Du kan ikke gjøre omvalg etter fullført treårig videregående opplæring i skole eller avlagt fag-/svenneprøve.

Når du har brukt opp din treårige opplæringsrett, får du ikke utvidet retten. Søker du da videregående opplæring på nytt, er du søker uten opplæringsrett."

http://www.vilbli.no/4daction/WA_Artikkel/...amp;TP=28-10-09

Det er fullt mulig å søke VGS på nytt, men du har ikke krav til plass.

Endret av tgnedal
Lenke til kommentar

Stemmer det dere sier. Fikk det som svar fra rådgiveren ved den aktuelle skolen. Gikk som du sier, tgnedal, an å søke, men kommer ikke inn om det er søkere med skolerett der. Om linjen derimot ikke fylles, kan jeg være aktuell, men det er opp til skolen. Venter telefon fra skolen i morgen, så da får vi se hva som skjer. Hadde vært kjempemoro å fått gå VGS om igjen og bli lærling som f.eks heismontør.

Lenke til kommentar

Jo, går nok an å ta fagene privat, men da må jeg uansett vente til neste år med å melde meg opp. Egentlig kunne jeg tenkt meg å begynne på VG1 nå med en gang. To og en halv måned er i grunn ikke så innmari mye, i hvert fall ikke slik jeg husker progresjonen på VG1 var.

Rådgiveren var syk, så hun skulle ringe meg opp igjen på mandag eller tirsdag. Da får vi se hva lurt hun har å si.

Endret av Minus
Lenke til kommentar
  • 7 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...