jardel Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 De første t månedene etter at en hvalunge er født, er vekten i kilogram gitt ved V(t) = 600*e^0,18t Når veier hvalungen 1475? Hvor raskt øker veksten etter 7 måneder? Når øker vekten med 318 kg pr måned? Håper noen kan forklare meg denne oppgaven, takk for hjelpen:) Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 1) V(t)=1475 1475=600*e^(0,18t) Løys for t. 2) Den deriverte gir vekstraten. Deriver funksjonen og set inn 7 for t. 3) Løys likninga V'(t)=318. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Du bruker kjerneregel: (e^ut)' = u*e^ut u er den deriverte av kjernen (u*t). Husk å ta vare på konstanten fremfor (de 600) Oppgave a: Deriver ikke, sett inn for V(t) løs for t vha naturlig logaritme ln. b: Deriver og sett inn for t. c: Sett inn for V(t)' og løs for t på samme måte som i a, bare at du nå setter for den deriverte. Lenke til kommentar
jardel Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2009 Du bruker kjerneregel: (e^ut)' = u*e^ut u er den deriverte av kjernen (u*t). Husk å ta vare på konstanten fremfor (de 600) Oppgave a: Deriver ikke, sett inn for V(t) løs for t vha naturlig logaritme ln. b: Deriver og sett inn for t. c: Sett inn for V(t)' og løs for t på samme måte som i a, bare at du nå setter for den deriverte. okei, det var på denne måten jeg tenkte selv, bare at jeg deriverte feil, holdt ikke 600 utenfor derivasjonen:/ Men jeg fikk rett svar nå. Utrolig bra og kjapp hjelp:) Tusen takk!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå