Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

[Løst]Jeg slutter å knekke ledd. Blir du med?

MjusicForLife

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hm,, hvorfor må man da vente en god stund før man kan knekke igjen?

eller, er noen ledd som er konstant-knekkbare, men ikke de fleste

Det kan hende noen har svart på dette allerede, da jeg ikke gadd lese hele tråden ferdig. Som det er beskrevet tidligere er det riktig at lyden man hører når man knekker ledd, er at gass som i utganspunktet er oppløsti i ledd-væsken - under det undertrykket som oppstår når man knekker leddet - omdannes til gassbobler. Denne mekanismen skaper lyden. Grunnen til at det blir undertrykk er at nå du drar fingeren i lengderetningen (feks), blir ledd-hulrommet større, og den eneste måten å øke volumet på ledd-hulen, med mindre man kan tilføye noe, er å senke trykket.

Grunnen til at det tar litt tid før man kan knekke igjen, er rett og slett fordi det tar tid (typisk 15-20 min) før disse gassboblene løses opp i leddvæska igjen. Først når gassen er løst opp, vil man kunne skape lyd ved undertrykk -> gass blir til gassbobler.

EDIT1:

Mekanismen er foresten relativt lik når det gjelder dykkesyke: Nå man dykker dypt ned i vannet ,er trykket utenfor, og dermed inne i kroppen, høyt. Man puster inn en luftløsning som inneholder mye nitrogen (slik som man gjør på jorda også) under høyt trykk, og denne nitrogenen havner deretter i blodet (når man puster..). Om man svømmer for raskt opp til havoverflaten, vil denne nitrogenen omdannes til nitrogenbobler (pga. overgang fra høyttrykk til lavtrykk). For mye presipitert nitrogen i blodet -> dykkesyke. Behandling: trykkammer for å "trykke" gassboblene tilbake inn i blodet, slik at det kan bli ventilert ut.

Det kan hende det er små feil her, ettersom jeg tok dette fra bakhodet ett sted. Det skal være relativt korrekt allikevel.

EDIT2:

Dette må dog ikke forveskles med "knekking" av ledd hvor det er sener som sklir over beinprosesser. Dette er en type knekking som kan gjøre om og om igjen, uten den typiske "rekonvaleseringen", da mekanismen er annerledes.

Endret av w3p
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tror ikke noen mener å si at det ikke er skadelig på noen måte (som jeg kan huske, i might be wrong tho..), men heller at man ikke _vet_ om det er skadelig. Å gjøre denne knekkingen (som jeg beskrev under "Edit1" i posten over) av og til er nok ikke skadelig, men for mye (uansett hva handlingen er) kan jo tenkes at kan føre til slitasjer ol., men igjen, jeg vet ikke om noen vet dette med sikkerhet enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...