Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

[Løst]Jeg slutter å knekke ledd. Blir du med?

MjusicForLife

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Evt hvis det er veldig vanskelig å la fingrene være i ro i lengre perioder så kan man heller begynne å småhamre i bordplaten med fingrene. Så holder man seg i det minste i bevegelse.

Om det faktisk er skadelig å "knekke ledd" er jeg ikke så sikker på (om du da ikke irriterer naboen grenseløst). Har du en pålitelig kilde?

Lenke til kommentar

Det at det er farlig å "knekke" dem er sannsynligvis fra gammel av, med mindre du har noen nyere referanser til det, så gjelder fremdeles de siste opplysningene om at det er så godt som harmløst.

Hva er konsekvensen av å ikke "knekke" leddene ? Skal det bli bedre da ?

Lenke til kommentar

Det er ikke "farlig" å knekke leddene. Man kan ikke få stive ledd, leddgikt eller noe slikt av det.

Man kan, derimot, i ekstreme tilfeller oppleve at man over lengere tid blir litt svakere i det leddet man knekker. Dette har jeg fra en studie, som jeg ikke finner igjen i farta, der de fulgte folk som knekket ledd i flere år. Det spesielle er at de fulgte folk som knekket leddene på den ene handa, men ikke den andre, så de kunne verifisere veldig godt dataene de fikk. Resultatet var at noen ble littegranne svakere i det leddet de knakk.

Hva er konsekvensen av å ikke "knekke" leddene ? Skal det bli bedre da ?
Konsekvensen er at folk som ikke klarer lyden ikke blir plaget av det.
Lenke til kommentar

Leddgikt må en være genetisk predisponert for å få, så en kan i alle fall ikke pådra seg det ved å knekke ledd. Dette vet vi med stor sikkerhet. Det er kun en moderne myte, som mange fortsetter å tro den dag i dag. Hva denne lyden som kommer når man knekker er for noe, har jeg ikke helt fått bekreftet noe sted ennå, men jeg har hørt snakk om at det kun er leddvæske som gir lyd fra seg og luft og litt andre greier også. Vet ikke hva jeg skal tro her. Noen som vet?

Lenke til kommentar

Bruker å folde hendene sammen og knekke de ca hver dag. er veldig delig og jeg blir avslappet i fingrene etterpå. av og til får jeg knekkelyd i albuen hvis den låser seg litt slik at jeg ikke får strukket armen ordentlig ut. kan umulig være farlig men kan gjøre en morsom ting med fingrene.

post-101198-1256592032_thumb.jpg

ser værre ut i virkeligheten, fikk ikke tatt ordentlig bilde mens eg bevegde fingeren i den posisjon. Men tingen e at eg bevege den nederste deln av finger fram, den midterste delen bakover og den øverstedelen framover.

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar
Oi oi, sånn finger får jeg til også. Bare ringefingeren på høyrehånda, da. Og så kan jeg bøye det øverste leddet på fingeren samtidig. Partytriks? :fun:

hvis du kan bevege finger fram og tilbake så ser det ut som finger rocke fra seg litt :p får det til på ringfingern og langfinger på begge hender. trur det skjedde etter en armhevingsulykke på en fotbaltrening i 7ende eller 8ende klasse :hmm: skulle ta en armheving, ta et spensthopp og ned og ta en armheving igjen... skulle skje ekstremt fort. fikk ikke ondt eller noe. bare merka det når eg strekte fingrene.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...