itmand Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 (endret) Hei, Har i det siste slitt med at maskinen har fryst av seg selv helt tilfeldig. Når den fryser kommer det en merkelig skurrelyd ut av headsettet også. Har fått et par bluescreens (0x000000A) om jeg husker rett, som er hardwarerelatert + andre bluescreens. Har også opplevd problemer med booting. Tidsperioden dette kom i var ca. et par uker etter at jeg koblet på min gamle harddisk. Nå har den plutselig "forsvunnet" og datamaskinen fungerer fint, har i alle fall stått på i 1 time. Tviler også på at det er temperaturproblemer, siden jeg har sjekket tempsa i BIOS etter at pcn har kræsjet. Kan en korrupt HDD som ikke er systemdisk få maskinen til å fryse? Er det PSUen som er for svak? Specs (som jeg husker i farta): Gigabyte HK E6850 CPU 2 GB PC8500 RAM ATi 4890 GFXKORT 2 HDD + 1 Ekstern Windows 7 64-bit Har også søkt gjennom pc-en for spyware og virus, ingenting funnet. Takk på forhånd! Endret 26. oktober 2009 av itmand Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Kan en korrupt HDD som ikke er systemdisk få maskinen til å fryse?Ja, absolutt. Er det PSUen som er for svak?Det avhenger NÅR maskinen fryser. Hvis det er under spilling eller annen tunglast, så er det rimelig å tro at pcu kan være synderen. Har du testet rammen i maskinen med Memtest86+ og harddiskene med HD Tune? Lenke til kommentar
itmand Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2009 (endret) Kan en korrupt HDD som ikke er systemdisk få maskinen til å fryse?Ja, absolutt. Er det PSUen som er for svak?Det avhenger NÅR maskinen fryser. Hvis det er under spilling eller annen tunglast, så er det rimelig å tro at pcu kan være synderen. Har du testet rammen i maskinen med Memtest86+ og harddiskene med HD Tune? Nei, men kan ta å gjøre det. Maskinen frøs nettopp uten den ene disken tilkoblet, så da er den "feilen" eliminert. Når maskinen fryser er egentlig helt tilfeldig, har skjedd under spilling, men også ved vanlgie sessions i Windows. EDIT: har nå kjørt Hd Tune. Først kjørte jeg quick check og fikk ingen feil. Deretter kjørte jeg komplett scan og fikk 0x000000c2 bluescreen "BAD_POOL_CALLER" Endret 26. oktober 2009 av itmand Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Når maskinen fryser er egentlig helt tilfeldig, har skjedd under spilling, men også ved vanlgie sessions i Windows.Da er varmeproblem i praksis eliminert. EDIT: har nå kjørt Hd Tune. Først kjørte jeg quick check og fikk ingen feil. Deretter kjørte jeg komplett scan og fikk 0x000000c2 bluescreen "BAD_POOL_CALLER"Har du mulighet til å kjøre XP en stund for å se om problemet vedvarer. Kanskje det er driverproblemer som er årsaken. Lenke til kommentar
itmand Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2009 Når maskinen fryser er egentlig helt tilfeldig, har skjedd under spilling, men også ved vanlgie sessions i Windows.Da er varmeproblem i praksis eliminert. EDIT: har nå kjørt Hd Tune. Først kjørte jeg quick check og fikk ingen feil. Deretter kjørte jeg komplett scan og fikk 0x000000c2 bluescreen "BAD_POOL_CALLER"Har du mulighet til å kjøre XP en stund for å se om problemet vedvarer. Kanskje det er driverproblemer som er årsaken. XP? Win7 mener du? Får ta å prøve å oppdatere drivere da. Merkelig om det er det som kan være årsaken til alt. Lenke til kommentar
itmand Skrevet 27. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2009 (endret) Seneste bluescreen = 0x00000050 - driverrelatert? Har forøvrig nyeste driver til GFXkortet. Endret 27. oktober 2009 av itmand Lenke til kommentar
TriNitroToluen Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Min erfaring er at kræsj som skjer litt her og der ofte skyldes minnefeil, kjør memtest86+ som første feilsøking. Lenke til kommentar
itmand Skrevet 27. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2009 Liten oppdatering: - Feilsøkte med Win7, fant en hardwarerelatert feil - Fått bluescreen 0x0000003B eller noe i den dur - Kjørte Perestroika for å feilsøke (pc-en frøs selvsagt) - Prøvde å reinstallere Win7, men installasjonen stopper. Ser ut som jeg får noen artifacts helt oppe i skjermen. Føler meg ganske hjelpesløs for å være helt ærlig. Skal åpne opp pc-en etterpå og kontrollere for løse ledninger etc, selv om jeg har gjort det før. Håper ikke at GFX-kortet er ødelagt. Lenke til kommentar
ask99 Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 (endret) Så i dine tidligere tråder hvilken ram du har, er det denne rammen du bruker? 2.2 Volt. Det er svært mange, meg selv inkludert, som har hatt trøbbel med de brikkene. Jeg trur du vil spare deg for mye feilsøking, ved å prøve noen andre brikker, PC2 5300-8500 brikker. Ta en test med memtest86+, hvis du ikke har tilgang til andre brikker. Endret 27. oktober 2009 av ask99 Lenke til kommentar
itmand Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2009 Så i dine tidligere tråder hvilken ram du har, er det denne rammen du bruker? 2.2 Volt. Det er svært mange, meg selv inkludert, som har hatt trøbbel med de brikkene. Jeg trur du vil spare deg for mye feilsøking, ved å prøve noen andre brikker, PC2 5300-8500 brikker. Ta en test med memtest86+, hvis du ikke har tilgang til andre brikker. Stemmer det sjef ;-) Har nå tatt ut ene RAM-brikken, og systemet virker stabilt, kommer med mer feedback senere. Ser ut som det blir ny RAM i alle fall Lenke til kommentar
auto82 Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 ... Eg har noe nyere system, men eg har hatt sinnsykt problem i det siste at maskinen får blue screen etc, kresj børn ... har lett høyt og lavt og testet saker og ting. mitt siste sprell var å kjøre en eldre versjon av catalyst. fra v9.01--> 8.612. forløbig ser dette ut som det kan funkere mot win7 x64 kresj. i vertfall for meg-->build 7100 ser du og kjører ATI + win 7 x64. kan være noe bugs, verdt å teste ut før du kjøper noe nytt. memtest86 tar en da, men verdt å prøve. Lenke til kommentar
itmand Skrevet 28. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2009 Takk for tipset auto82. Tror jeg har funnet løsningen nå. Fjernet en RAM-brikke, og systemet har kjørt stabilt nå i nesten et døgn, så det er nok the solution Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå