Gå til innhold

Ny stillegående Intel-maskin fra 7-8000kr.

Anbefalte innlegg

Har bygd en del PCer opp igjennom, men er en stund siden sist nå. Regner med at det skal gå greit å bygge den selv uansett. Men jeg trenger hjelp til valg av komponenter, har bare sånn passe greie på komponentene nå om dagen. Spesielt skjermkort er vanskelig å velge, er jo en jungel ute der.

Budsjett

Mellom 7000,- og 8000,-. Kan strekke meg om det gjør PCen merkbart bedre.

Helst en Intel maskin, har bare hatt AMD til nå (bortsett fra laptopen), og vil prøve noe nytt.

Skjerm, tastatur og mus har jeg fra før av.

Bruksområde

Spilling, hverdagslig bruk.

Skal også bruke den i forbindelse med studie, Photoshop, Adobe Flash, Dreamweaver, 3dsmax10.

Mao, en altmuligmaskin, den trenger likevel ikke være über.

Det viktigste kriteriet er at den er stillegående.

Overklokking

Har ingen planer om det akkurat nå, men ser ikke bort i fra at jeg kommer til å gjøre det om 6 måneder.

Først trodde jeg at alle 5*** kortene til AMD var bedre enn de gamle 4*** korte deres. Men det stemmer kanskje ikke, og det vil kanskje være smartere å kjøpe et av de bedre 4*** kortene i stedet?

Jeg er usikker på hovedkort (dette har jeg ikke snøring på). Samt PSU, aner ikke hvor kraftig den burde være, jeg vet bare at den ikke burde bråke for mye.

Har satt opp dette forslaget midlertidig.

Cooler Master Storm Scout : Kabinett, andre anbefalinger?

Gigabyte GA-P55-US3L : Hovedkort, er dette et greit valg?

Intel Core i5 750: Denne er vel grei?

Corsair TX 750W: For kraftig?

Corsair XMS3 TWIN3X DDR3-1600 6 GB (3x2GB)

D-Link DWA-547 : Trådløst nettverkskort

HIS Radeon HD 5770: Hjelp

Nec AD-7240S Sort: Brenner

Samsung Spinpoint F1 1 TB

Microsoft Windows 7 Home Premium 64-bit Norsk OEM: Her er jeg usikker. OEM er vel slik at OSet er låst til én PC? Nærmere bestemt hovedkortet? Vil det lønne seg å kjøpe en versjon som gir meg mulighet til å installere på flere PCer?

Alt dette kommer på rundt 8200kr alt ettersom hvilken butikk jeg velger.

Kan sikkert velge en svakere PSU? Samtidig er det jo greit å ha en som har litt å gå på.

Andre meninger? Har jeg valgt komponenter som støyer?

Har forøvrig en Acer Aspire 5930G laptop pr i dag.

3GB minne, GeForce 9600GT, Core 2 Duo på 2GHz.

Regner med at PCen jeg har satt opp over her er merkbart raskere enn laptopen.

Mvh Paladin Alt-Ctrl

Endret av Alt-Ctrl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville vel kanskje spandert på meg et annet HK - samme produsent, men UD3 eller UD4. PSU'en er også overkill. Har nettopp bygd noe tilsvarende drevet av en 430W Seasonic - hadde opprinnelig tenkt meg HX450, men var låst på leverandør. Opprinnelig oppsett var omtrent som dette:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=42524

Unntakene var 4GB ram og stock CPU-vifte. Vet ikke hvordan HD5770 er mhp effektbruk, men 430W er mer enn nok for min PC. Ved hard OC og et litt saftigere skjermkort, kan du vurdere OCZ Z650W. Den er i sortimentet til Amentio, men ennå ikke på lager.

Ram kan med fordel endres til 2x2 eller 2x4GB. P55 har to-kanals ram. Sjekk også at den er tilpasset i5/i7 CPU'er - maks 1.65V.

Lenke til kommentar

Takk for tips. Har oppdatert handlevognen.

Fulgte rådet ditt om hovedkort, valgte UD4. Er det merkbart bedre enn US3L?

Byttet ut rammen og gått ned til 2x2GB. Regner med at 4GB går greit i hvert fall inntil videre.

Byttet ut PSU med Corsair VX 550W

Skjermkortet har jeg oppgradert til 5850.

Vet ikke hvor mye det har å si, men så at 5750 kortet bare hadde 128bit minnebåndbredde, mens 5850 har det dobbelte. Også 4890 har 256bit minnebåndbredde. Men som sagt, vet ikke hvor mye dette egentlig har å si.

Lenke til kommentar

UD4 er vel noe bedre utstyrt enn US3L, dessuten har spenningsplanene 70 um Cu, mot 35 um på US3L. Det halverer R'en i R*I2 og gir mindre dropp på spenninger og et kjøligere HK.

HD5850 er sikkert et bra valg, hvilken minnebåndbredde dette har, har ingen betydning for resten av PC'en. All kommunikasjon mellom skjermkort og resten av PC'en skjer allikevel via PCIe-bussen.

VX550 er ikke noen dårlig PSU, men forslaget over vil jeg tro er bedre. Det koster ikke mer enn en drøy hundrelapp mer og er mer effektivt, dvs. at det avgir mindre varme, noe som kan gi mindre støy. Jeg har alt bestilt de fleste varene i handlevogna over, med unntak av noen deler jeg har fra før. Jeg hadde nok ventet på OCZ PSU'en om jeg ikke hadde hatt en HX620 liggende.

Jeg ville også vurdert en annen CPU-kjøler. Den som følger med er noe av det mest ynkelige jeg har sett og på min PC fungerer den heller ikke optimalt, selv etter bytte av kjølepasta. Hva den originale kjølepastaen inneholdt vet ikke jeg, men det så ut som kontaktflaten var behandlet med sandpapir etter at den var fjernet.

Lenke til kommentar
UD4 er vel noe bedre utstyrt enn US3L, dessuten har spenningsplanene 70 um Cu, mot 35 um på US3L. Det halverer R'en i R*I2 og gir mindre dropp på spenninger og et kjøligere HK.

Det der ble for teknisk for min del, men det siste hørtes bra ut ;)

HD5850 er sikkert et bra valg, hvilken minnebåndbredde dette har, har ingen betydning for resten av PC'en. All kommunikasjon mellom skjermkort og resten av PC'en skjer allikevel via PCIe-bussen.

Ok, trodde det ville være en forskjell jeg, men er fortsatt usikker på valg av skjermkort så det er mulig jeg faller tilbake på 5770. Får lese noen tester.

VX550 er ikke noen dårlig PSU, men forslaget over vil jeg tro er bedre. Det koster ikke mer enn en drøy hundrelapp mer og er mer effektivt, dvs. at det avgir mindre varme, noe som kan gi mindre støy. Jeg har alt bestilt de fleste varene i handlevogna over, med unntak av noen deler jeg har fra før. Jeg hadde nok ventet på OCZ PSU'en om jeg ikke hadde hatt en HX620 liggende.

Hadde lett kjøpt OCZ PSUen om den var tilgjengelig nå. Men om jeg skal ha PC må jeg ha den i løpet av uka. Laptopen er sendt på reparasjon og jeg må ha en PC som jeg kan bruke i forbindelse med studiene, tenkte da at reparasjonen på laptopen var en god unnskyldning for å gå til innkjøp av en stasjonær :p

Jeg ville også vurdert en annen CPU-kjøler. Den som følger med er noe av det mest ynkelige jeg har sett og på min PC fungerer den heller ikke optimalt, selv etter bytte av kjølepasta. Hva den originale kjølepastaen inneholdt vet ikke jeg, men det så ut som kontaktflaten var behandlet med sandpapir etter at den var fjernet.

Noterer det. Vil denne vifta være grei nok? Eller må jeg opp i pris?

Takk for hjelpen forresten :)

Edit:

Har sett litt på denne, Chieftec Super Series 750W Modulær.

Den koster 30,- mer enn Corsair sin og kan tilsynelatende tråkke til med 200W mer. Kanskje et bedre valg?

Endret av Alt-Ctrl
Lenke til kommentar

Beklager bumping.

Vil bare si at jeg har bestilt disse delene:

CPU Vifte: COOLERMASTER Hyper212 Plus (RR-B10-212P-GP)

CPU: Intel Core i5 750

Hovedkort: Gigabyte GA-P55-UD4

Skjermkort: HIS Radeon HD 5770

Kabinett: Antec Three Hundred

PSU: Chieftec Super Series 750W Modulær

Minne: Corsair Intel i5/i7 PC3-10600 8192 MB (4 x 2048 MB)

DVD-Brenner: Nec AD-7240S Sort

HD: Samsung Spinpoint F1 1 TB

Har også bestilt Win7 Home Premium OEM, samt litt annet småtteri.

Vil gjerne ha tilbakemeldinger, spesielt på CPU vifta jeg har bestilt.

Ble vel litt dyrere enn jeg håpte på, men håper jeg får igjen for det i form av bedre PC.

Endret av Alt-Ctrl
Lenke til kommentar

Nå har skjermkortet fra komplett ankommet. Varene fra NetShop er på tur, er usikker på hvor langt Amentio har kommet. Multicom var utsolgt for den ene varen viste det seg så de sender vel ikke før neste uke. Bittert, men skitt au.

Men er det noen som har en formening om PCen? Da spesielt CPU-vifta?

Lenke til kommentar
Snart har jeg venta 3 uker på PC delene fra Amentio og Netshop...

Isj, det hørtes ikke bra ut. Ringte Acer i dag og de sa at de ikke hadde starta på reparasjonen av laptopen engang, de fikk den inn for over to uker siden.

Får jeg ikke PC-delene til denne i løpet av onsdagen neste uke kommer jeg til å slite med tanke på studier. Får se om jeg tar en telefon dit på mandag, i verste fall må jeg bestille fra noen andre.

Netshop bestillingen ble levert til posten i går, du burde kanskje ta en telefon, eller sende en mail til de.

Lenke til kommentar

Det kan jeg gjøre.

Men du fikk med at den ble dyrere enn 8000,-? Bestilte fra forskjellige sider samt at jeg bestilte andre ting i samme slengen så jeg har ikke giddi å regne ut nøyaktig pris på delene til PCen. Men noe over 9000,- tror jeg i hvert fall det ble.

Lenke til kommentar
Det kan jeg gjøre.

Men du fikk med at den ble dyrere enn 8000,-? Bestilte fra forskjellige sider samt at jeg bestilte andre ting i samme slengen så jeg har ikke giddi å regne ut nøyaktig pris på delene til PCen. Men noe over 9000,- tror jeg i hvert fall det ble.

Så prisen ja, men har du sett denne testen av HIS-kortet?

http://www.techpowerup.com/reviews/HIS/HD_5770/1.html

Alt så helt OK ut, bortsett fra dette: "could be a lot quieter considering it idles at 49°C. Under load the card turns out to be way too noisy considering its performance class."

Lenke til kommentar

Har ikke sett den nei. Leste derimot dagen etter bestillingen at det kun e være relativt støyende.

Men i følge hardware sin test av Asus kortet så støyer det ikke så voldsomt mye (regner med at det ikke er store forskjellen på HIS og Asus kortet). Og en i tråden skrev at når han senket viftehastigheten så var det greit.

I tillegg er viften i følge testen til hardware i største laget for kortet, så kan i tilfelle feste en ny og mindre vifte om den viser seg å bråke for mye (alt er jo relativt).

Skal gi en liten rapport når jeg får den opp, håper Amentio og multicom sender varene på mandag i det minste. Skal ringe begge.

Edit: Tror jeg angrer litt på at jeg bestilte 8GB minne i stedet for 4. Er vel ikke så stor forskjell i forhold til prisforskjellen. Men men, each to his own.

Endret av Alt-Ctrl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...