ken8 Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Har en PC som ikke klarer å botte fra USB porten og DVD-romen er ødelagt. Jeg skal installere Win7, men er usikker på hvordan jeg skal få det til nå. Den har mulighet til å boote fra LAN, men det har jeg aldri gjort før så aner ikke hvordan dette funker. Jeg kan ta ut disken å sette den i et ekstern kabinett, men hvordan installerer man Win7 med riktige drivere osv på en ekstern disk? Er det mulig å installere Win7 på denne maskina? Lenke til kommentar
Kris Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Du kan bruke et program som feks daemon tools og installere derfra Lenke til kommentar
ken8 Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2009 Da blir det vel bare oppgradering, Jeg må ha en clean install og da kan jeg ikke kjøre windows. Eller mener du at jeg putter HD i en ekstern disk og installerer WIn7 på den eksterne disken? Dette har jeg aldri gjort før, så usikker på om det funker. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Du kan bruke et program som feks daemon tools og installere derfra Og når maskinen rebooter og skal kopiere flere filer fra "DVD'en", hva da? Daemon tools dukker jo ikke opp av seg selv i Win 7 ... Dette er ikke helt gjennomtenkt, men hva om du opprettet en DVD-size partisjon "øverst" på harddisken og kopierte alle filene fra DVD'en dit? (Enten via nettet, via ekstern DVD-drive, eller via USB-pinne.) På et eller annet vis får du satt denne nye partisjonen som bootbar (*), du restarter, booter fra den nye partisjonen, starter installasjonen, og installerer Win 7. (*) Det er vel her utfordingen ligger, kanskje ... Lenke til kommentar
ken8 Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2009 Det å opprette en ny partisjon som jeg kopierer innholdet i ISO fila til er kanskje ikke så dumt, men selv om om setter den partisjonen som bootbar så hvordan skal den starte setup.exe? Henter den info fra autorun.inf? Lenke til kommentar
Kris Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Du kan bruke et program som feks daemon tools og installere derfra Og når maskinen rebooter og skal kopiere flere filer fra "DVD'en", hva da? Daemon tools dukker jo ikke opp av seg selv i Win 7 ... Var sånn jeg installerte W7 på de 5 maskinene jeg har installert på. Har brukt ISO-fila og installert med den, aldri brent ut noen dvd-er. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Å boote installasjonen fra nettet er mulig, men jeg er temmelig usikker på hvordan dette gjøres i windows (mulig du trenger Windows Server eller en Linux maskin tilgjengelig) Jeg ville bare spandert 200 kroner på en DVD-brenner. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Du kan bruke et program som feks daemon tools og installere derfra Og når maskinen rebooter og skal kopiere flere filer fra "DVD'en", hva da? Daemon tools dukker jo ikke opp av seg selv i Win 7 ... Var sånn jeg installerte W7 på de 5 maskinene jeg har installert på. Har brukt ISO-fila og installert med den, aldri brent ut noen dvd-er. OK, jeg bøyer meg for den! Godt poeng som sikkert mange kan dra nytte av. Men da må du allerede ha Windows på maskinen, og plass nok på disken/partisjonen til å installere Win 7 i tillegg. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Det å opprette en ny partisjon som jeg kopierer innholdet i ISO fila til er kanskje ikke så dumt, men selv om om setter den partisjonen som bootbar så hvordan skal den starte setup.exe? Henter den info fra autorun.inf? Nei, det var det da .... Ettersom Windows ikke kjører når partisjonen blir lest, så kan den ikke bruke setup.exe osv. På en eller annen måte må maskinen boote fra denne nye partisjonen på samme måte som den booter fra DVD'en ... Men prøv heller metoden til Kris! Søk etter "Daemon Tools". Det er en virtuell DVD-drive. Du kan "mounte" et ISO-image med Daemon Tools og for Windows ser det ut som om du har en ny DVD-drive med en DVD-plate inni. Start installasjonen derfra. Lenke til kommentar
ken8 Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2009 Blir ikke det å installere fra Deamon Tools bare å upgrade fra winXP? Eller må man opprette ny partisjon som Win7 installeres på? Lenke til kommentar
TCi Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 To løsninger. 1. Kopier installasjonsfilene til en egen partisjon. Kjør installasjonen. Du får valget mellom oppgradering og clean install. 2. Koble til en ekstern disk og kopier installasjonsfilene dit og kjør installasjonen. Du får de samme valgene som det første alternativet. Lenke til kommentar
ken8 Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2009 To løsninger. 1. Kopier installasjonsfilene til en egen partisjon. Kjør installasjonen. Du får valget mellom oppgradering og clean install. 2. Koble til en ekstern disk og kopier installasjonsfilene dit og kjør installasjonen. Du får de samme valgene som det første alternativet. Kjører jeg da installasjonen fra winXP eller skal jeg boote fra den nye partisjonen, eller den eksterne disken? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Blir ikke det å installere fra Deamon Tools bare å upgrade fra winXP? Eller må man opprette ny partisjon som Win7 installeres på? Den eneste oppgraderingsveien fra XP er ved å foreta en "Custom Install". Dette medfører at alle filene fra XP-installasjonen blir flyttet inn i en mappe som heter Windows.old - det må derfor være plass til denne på systempartisjonen. Når Win 7 er oppe, kan du gjøre hva du vil med Windows.old. (Hente ut filer du glemte at du ville få bruk for, osv.) Lenke til kommentar
TCi Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 (endret) ken8: Du kjører installasjonen fra XP. Endret 26. oktober 2009 av TCi Lenke til kommentar
weebl Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 hjelper vel lite å installere fra ekstern disk om han ikke kan boote fra USB, om den ikke er eSata da Lenke til kommentar
TCi Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 (endret) En ekstern disk med USB har ingen problemer med en installasjon av Windows. Man booter ikke fra den. Den blir installasjonskilden automatisk. Endret 26. oktober 2009 av TCi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå