Lasse94 Skrevet 27. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2009 (endret) jepp funker den på 12-volt på hytta? edit: haha fulgte ikke helt med Endret 27. oktober 2009 av Lasse94 Lenke til kommentar
Joney Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Kortslutt en eller annen spenningskilde ved hjelp av stålull og et par ledninger. Sør for at forbindelsen mellom de to ledningene består av en tvinnet tråd av stålull med mye mindre tverrsnitt en selve ledningene du bruker.. Ved tilkobling av spenningkilden vil stålullen brenne fordi den ikke tåler strømmen. Lenke til kommentar
myrdan Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 (endret) Bra metode hvis du fyrer av sprengstoff, men veldig dårlig til potetkanon.. Da må du bytte tråd hele tiden og jeg tror ikke det er nok til å tenne gassen en gang... Endret 31. oktober 2009 av myrdan Lenke til kommentar
Joney Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 (endret) Bra metode hvis du fyrer av sprengstoff, men veldig dårlig til potetkanon..Da må du bytte tråd hele tiden og jeg tror ikke det er nok til å tenne gassen en gang... Ye mulig du har rett. Man kan jo lage en eller annen improvisert utskiftbar tenner eller noe. Jeg hadde sikkert klart det uten problemer, så da klarer vel de fleste det. Eventuelt kan man også lage en liten krets som viser om stålullen har brent, slik at du kan vite om gassen ble antent av den eller ikke: Dersom stålullen har brent men ikke antent gassen så vil dioden lyse. Dersom den ikke har brent, men fortsatt leder så vil vil dioden ikke lyse, evt lyse svakt. EDIT: dioden vil lyse etter detonasjon også, før noen "retter" på det. Endret 31. oktober 2009 av Joney Lenke til kommentar
JeanDietrich Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 hvordan man kan lage mange gnister på en avstand på 30 meter eller mer Kjærlighet ved første blikk skal vanskelig la seg gjøre på over 30 meters avstand, uansett hvor mye du tror på skjebnen. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Hvis du skal tenne gass i en potetkanon, bruk en tennplugg! Den er skapt for formålet, siden forholdene i en potetkanon og en bilmotor er ganske identiske. Det eneste du trenger i tillegg, er noe som kan transformere 12 volt opp til noen tusen, sånn at du får gnist. Jeg synes den kald-katode-greia høres fornuftig ut. Koble batteriet til kald-katode-tenneren gjennom et rele, slik at du bare får gnist når releet er aktivert. Koster en slikk og ingenting på Biltema, slike releer. Releet kobler du til en 30 meter lang ledning. Slike som brukes mellom ringeklokker og knappen utendørs burde funke fint, og selges på rull. Når du holder et 9V batteri borti den trygge enden av kabelen, vil releet tennes, og åpne for strøm fra det andre batteriet til tenneren. Grunnen til at jeg blander inn releer og to batterier, er ledningens motstand. Jeg vet ikke om nok strøm klarer å gå gjennom en 30 meter lang ledning, så det er mulig at du bør ha et batteri nærmest mulig tenneren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå