Lasse94 Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Hellu, lurte på hvordan man kan lage mange gnister på en avstand på 30 meter eller mer.. Skal brukes til forskjellige eksprimenter som MÅ utføres på trygg avstand... PS: har bare 12 volts uttak på hytta(der det skal brukes).. Lenke til kommentar
War Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Jeg har gjort noe lignende da jeg skulle sprenge et fat bensin Jeg senket en lyspære ned i tanken og satte i ledningen i veggen. Du kan jo gjøre det samme, legge en leding ut , billig 2trådet, og sette strøm på den. Ikke sikkert du får nok ampere til å lage noe gnist, ikke sikkert den varer lenge nok heller. Hva med en lunte? Lenke til kommentar
Lasse94 Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2009 Jeg har gjort noe lignende da jeg skulle sprenge et fat bensinJeg senket en lyspære ned i tanken og satte i ledningen i veggen. Du kan jo gjøre det samme, legge en leding ut , billig 2trådet, og sette strøm på den. Ikke sikkert du får nok ampere til å lage noe gnist, ikke sikkert den varer lenge nok heller. Hva med en lunte? hehe, nei funker nok ikke med en lunte, tenker på forskjellige ting, som å utløse potetkanoner (kjipe foreldre med sikkerehet brent inn i hjernen!!), og noen forskjellige bensin eksprimenter.. tror du at en data-transformator funker? i så fall hvordan kan man få samlet alle ledningene til èn? eller hvordan får man nok ampere? Lenke til kommentar
War Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Vet ikke hvor mye du kan om elektro, men hva med en kondensator? Du lader opp , plasserer og kortslutter med en ledning. Hva er brennkilden din? Krutt? Gass? Lenke til kommentar
Lasse94 Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2009 eller hva med en diger sånn "capacitor" husker ikke helt hva de heter men sånne som oppbevarer strøm og sender d ut i en stor mengde sånn som er i et engangskamera Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Hellu, lurte på hvordan man kan lage mange gnister på en avstand på 30 meter eller mer..Skal brukes til forskjellige eksprimenter som MÅ utføres på trygg avstand... PS: har bare 12 volts uttak på hytta(der det skal brukes).. Bil - 12V - coil - tennplugg - gnist ? Lenke til kommentar
weebl Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 om du skal tenne ting så skaffer du deg et 12v mopedbatteri, ledninger og så lager du en elektrisk tenner av en fyrstikke og stålull. kan forklare nærmere om du er intresert Lenke til kommentar
Lasse94 Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2009 Vet ikke hvor mye du kan om elektro, men hva med en kondensator? Du lader opp , plasserer og kortslutter med en ledning. Hva er brennkilden din? Krutt? Gass? JEPP, var akkurat en kondesator , må den være stor? hvor kan jeg få tak i en, hvordan lader jeg den opp, og kan jeg finne en sånn i en pc?brennkilden er gass tipper jeg, gjerne noe som funker på alt Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 En kondensator kan utlades med en meget høy strøm, men skal du få en gnist må du ha en høy spenning - det er det coilen i en bil gjør. Sjansen for å få noen karameller er stor dersom du prøver å bygge dette selv ... Make Magazine har flere "potato gun projects", bl.a. The Night Lighter som bruker en eller annen form for drivgass som antennes. De foreslår en liten "stun gun", men slike er vel ikke så enkle å få tak eller eller få importert til Norge. Grilltennere virker etter samme prinsipp, men har mindre gnist. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Du må ikke ha høy spenning for å få gnist nei, prøvd å kortslutte et bilbatteri?^^ Lenke til kommentar
weebl Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 om det ikke var for den store avstanden har du kunnet bruke innmaten i et engangskamera Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Du må ikke ha høy spenning for å få gnist nei, prøvd å kortslutte et bilbatteri?^^ Ikke med vilje .... Men her skyldes gnistene den "sveiseeffekten" man får når batteripolene kobles sammen (med en 24mm fastnøkkel ...), og ikke det at det hopper en gnist fra den ene polen til den andre. Jeg så for meg at batteriet sto 50m unna det stedet der man ønsket å produsere gnisten, og hvis man ikke bruker enormt grove ledninger vil man neppe få særlig mye til gnist ved å korslutte ledningsendene 50m fra batteriet. Lenke til kommentar
Lasse94 Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2009 om det ikke var for den store avstanden har du kunnet bruke innmaten i et engangskamera driver å lager en taser akkurat nå men hvordan er d man lader opp kondensatoren ? Lenke til kommentar
Lasse94 Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2009 Du må ikke ha høy spenning for å få gnist nei, prøvd å kortslutte et bilbatteri?^^ Ikke med vilje .... Men her skyldes gnistene den "sveiseeffekten" man får når batteripolene kobles sammen (med en 24mm fastnøkkel ...), og ikke det at det hopper en gnist fra den ene polen til den andre. Jeg så for meg at batteriet sto 50m unna det stedet der man ønsket å produsere gnisten, og hvis man ikke bruker enormt grove ledninger vil man neppe få særlig mye til gnist ved å korslutte ledningsendene 50m fra batteriet. noen ide om hvordan man kan få en gnist da? hva m å bruke en litt svær kondis fra en pc? Lenke til kommentar
myrdan Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 skal du ha gnisten til å fyre av en potetkanon så tror jeg den enkleste måten er å ta ut den greia som lager gnist i lighetere å bruke den. Eller sånne tennere som er på gassgriller, nesten samme opplegget bare litt kraftigere. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Plasser batteriet like ved der du skal ha gnisten; ha en kort ledning fram til noe som lager gnist, og koble på et rele som gjør at du kan skru på denne strømmen på lang avstand. Lenke til kommentar
myrdan Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 (endret) skal du absolutt bruke batteri og stå veldig langt unna og ha en full elektrisk tenning, så kan jeg anbefalle tennere til kald katode lys, de koster vel ikke mere enn en 50 lapp hos microplex og funker på 9 og 12 volt og lager en gnis på ca 0,5cm nok til å tenne på gassen i en potetkanon Endret 27. oktober 2009 av myrdan Lenke til kommentar
Lasse94 Skrevet 27. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2009 skal du absolutt bruke batteri og stå veldig langt unna og ha en full elektrisk tenning, så kan jeg anbefalle tennere til kald katode lys, de koster vel ikke mere enn en 50 lapp hos microplex og funker på 9 volt og lager en gnis på ca 0,5cm nok til å tenne på gassen i en potetkanon vil denne tenneren ha kontinuerlig gnist? Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Bygg deg en utløser av en treklesklype. Lages på ett minutt, koster ingenting og utløses med en hyssing. Enkelt, og fungerer helt fint. Lim to-tre fyrstikker til noe tungt, som du ikke får flyttet på, sett ripeflate i kjeften på klesklypen, bind en hyssing i klesklypen. Så fester du klesklypen på fyrstikkene. Når du drar klypen av med snoren, antennes fyrstikkene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå