Gå til innhold

Hvilke ledninger brukes EGENTLIG i en LAN-kabel?

Moskus

Anbefalte innlegg

Hvis jeg skal kutte ut noen ledere i en CAT5-kabel, hvor mange og hvilke kan jeg fjerne?

Idéen er å slippe å trekke flere enn en kabel, men vil i tillegg ha lyd-distribusjon og helst også video i samme kabel. Mye å ønske seg, men det hadde vært genialt. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kva skal du overføre frå og til?

Antar det er snakk om kompositt og stereo.

Ja, det er riktig. Lyd fra server til rommet, bilde fra kamera på utsiden av rommet og ned til serveren. Så ville jeg hatt en kabel-forbindelse til datautstyr også, men har mindre lyst til å perforere enkelte vegger med CAT5-kabler...

Strengt tatt kan du buke samme jord på video og lyd. Da blir det 4 ledere for lyd og bilde (stereo og kompositt-signal).

Lurte litt på det. Selv om det er signaler "to forskjellige veier" (se over)?

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Tror forresten bildekvaliteten blir temmelig råtten om du skal sende signalet mangfoldige meter gjennom en TP-kabel. Man skal helst ha skjerma coax med en viss impedans.

Edit: Muligens fare for jord-kluss hvis du blander sammen flere komponenter. Usikker selv.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Ikke noe problem å kjøre compositt over cat kabel. Gjort dette på mange større ITV anlegg, men generelt gode resultater.

Lit usikker på dette med å bruke felles jord på de to signalene. Men du kan jo legge en skjermet kabel eller lignende. Da får du 8 ledere + en felles jording. Eller med andre ord 9 ledere med lit kreativt bruk. ;)

Skal derimot ikke si at dette blir direkte bra, da du muligens kan få lit støy i mellom de forskjellige signalene.

Lenke til kommentar

Firma som selger kameraer til overvåking anbefaler cat5 på de strekningene alle ledningene går på samme sted eller strekningen er lang.

100M cat5 VS 400M med original ledning fra 4 kamera.

Om man får støy i merkbar grad synnes jeg ikke de burde anbefale det.

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...