Shirmah Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Har fått tatt opp vinterdekkene fra kjelleren, og merket med én gang at det ene dekket mangler relativt mange pigger. Minst halvparten er borte, og dette er konsentrert til innsiden av dekket. På de tre andre dekkene henger så og si alle piggene på fortsatt. Dekkene er ellers ikke spesielt slitne, det er igjen ca 7mm mønsterdybde på dem alle sammen, men resten av piggene er ganske så avrunda og bærer preg av slitasje. Lurer på hvor problematisk dette kan bli på glatta, og om jeg evt. bør få pigget om dekkene. Er en rimelig fersk sjåfør, og har ikke lyst til å kompromisse med veggrepet i min første sesong på glatta. Dekkene er av typen Hankook W404. Lenke til kommentar
War Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 (endret) Kanskje trykket i dekket har vært feil? Ugjevn slitasje. Du burde sette de dårligste dekkene bak, husk at piggdekk uten pigger er som sommerdekk å regne på glatta. Ser mange som "avpigger" dekkene sine for å slippe gebyr og det blir ikke automatisk piggfrie vinterdekk. Bytte inn piggdekkene = få penger Ingen avgift om du skal inn i en by = spare penger. Har du sjekket piggfri-pris? Jeg har en suziki liana 4x4 og betalte 650 pr dekk. Her er foressten resultatet av avpiggede dekk. Adressa.no Endret 26. oktober 2009 av War Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2009 Hadde absolutt ikke tenkt å fjerne piggene, men jeg har hørt at det går an å få satt inn nye. Tviler på at økonomien tillater kjøp av nye dekk nå, nemlig. Lenke til kommentar
War Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Repigging høres ikke så dyrt ut, svaret er vel en tlf unna. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Repigging høres ikke så dyrt ut, svaret er vel en tlf unna. Tviler på at det funker å sette nye pigger i gamle hull (de vil antakelig falle ut igjen ganske fort), og er tvilsomt at det er plasser å borre nye hull uten å komme i konflikt med sporene og seipingene i dekket. Skrupigger av denne typen vil antakelig kunne brukes i eksisterende hull, siden den delen som sitter i dekket er såpass mye større enn vanlige pigger, men er muligens i strid med diverse regler om maks utstikk, vekt på hver pigg, hvor mye kraft som skal til for å trykke dem inn plant med gummien etc. Sjansen for å bli bøtelagt for å bruke feil type pigger anser jeg likevel som nokså liten, så lenge man holder seg innen rimelighetens grenser. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Om du ikke har diff-sperre og/eller 4x4 så vil det en hjulet ofte spinne lettere når det er glatt dermed vil piggene forsvinne p.g.a differensialen Stor ulempe med piggdekk, hoveddelen av grepet er i piggene, så grepet forsvinner sammen med piggene.. Lenke til kommentar
KJLHGKJYHTGDF Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 (endret) Har fått tatt opp vinterdekkene fra kjelleren, og merket med én gang at det ene dekket mangler relativt mange pigger. Minst halvparten er borte, og dette er konsentrert til innsiden av dekket. På de tre andre dekkene henger så og si alle piggene på fortsatt. Dekkene er ellers ikke spesielt slitne, det er igjen ca 7mm mønsterdybde på dem alle sammen, men resten av piggene er ganske så avrunda og bærer preg av slitasje. Lurer på hvor problematisk dette kan bli på glatta, og om jeg evt. bør få pigget om dekkene. Er en rimelig fersk sjåfør, og har ikke lyst til å kompromisse med veggrepet i min første sesong på glatta. Dekkene er av typen Hankook W404. Repigging blir dårlig resultat. De nye piggene blir for lange, da dem krever mye mer spordybde. Og på personbildekk kan du ikke bore dypere. Pigger blir fort avrunda, men det betyr ikke att dem har miste veldig mye grep, Noe selvsagt. Jeg ville satt de beste foran, og de dårligste bak. Og ellers ikke gjort annet en å ta en test på isete plass uten noen andre biler, bare for å "føle" bilen. Du sier du er fersk, så husk heller å senk farten. Det blir ikke mer komprimiss en normalt andre året etter du har kjøpt nye dekk. Om du har 3 gode, og 1 med halvparten av piggene, så er det helt ok, du vil ikke merke veldig mye til det, om du setter dette bak. Men uansett, ta det rolig. For du vil kunne merke dette, om du kjører for fort i sving, rompa vill da komme. Endret 26. oktober 2009 av KJLHGKJYHTGDF Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå