Gjest Slettet-uVTr2vDm Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Takk til alle som ser på denne saken og kan komme med forslag til hva jeg bør gjøre, og eventuelt hvem som har rett! Historien: Sommeren 2007 bestiller jeg en 42" Full-HD fra en nettbutikk. Jeg betaler den og får den levert noen uker senere. Tv'en fungerer helt perfekt frem våren 2009. Plutselig sluttet den ene HDMI-inngangen å fungere. Jeg kontaktet nettbutikken med klage, og fikk beskjed om å registrere TV'en min inn i et skjema. Dette gjorde jeg og det tok ukesvis før jeg fikk svar. Etter at jeg fikk svar skulle jeg få tilsendt ei tom kasse til tv'en, noe som tok ytterligere nesten to uker. I denne må jeg pakke tven og levere den til UPS selv. Deretter sendes TV'en avgårde til vestlander for å repareres, jeg sender også en mail til firmaet som skal reparere den, for å sjekke om de har mottatt den. Dette ble svaret: Hei Vi mottok denne TVen 15.05 og bestilte deler til den 18.05. HDMI-kontakten ble omloddet men panelet I dette apparatet var også defekt. Vi mottok beskjed fra leverandør 22.05 at panelet var sendt. Jeg regner med at vi får panelet innen slutten av uken og sender apparatet tilbake til deg så snart det ferdig. Ditt produkt har fått servicenummer:xxxx Når produktet pakket og klart sender vi deg sporingsnummer. Den 16. juni kom endelig delene de hadde bestilt, merk at det tok nesten en måned. Dagen etter ble den sendt hjem til meg og jeg fikk den i slutten av uken. Altså tok det langt over en måned før jeg fikk den igjen. Når jeg mottar den, viser det seg at HDMI-inngangen ennå ikke er fikset. Så jeg klager inn igjen og får svar 22. juni. Tv'en sendes inn nok en gang.. jeg får den ikke tilbake før 2. september. De måtte nok en gang vente en måned på en del fra tyskland. Så da jeg får den tilbake fra reperasjon merker jeg at HDMI-koblingen er fikset, men at VGA-inngangen bare gir meg et grønt bilde, så altså fikset de én ting og ødela en annen. Jeg klager inn nok en gang, denne gang med krav om å få hevet kjøpet. Endelig får jeg altså beskjed om at saken min er godtkjent og at jeg bare må sende tven til Arendal, så skal jeg få pengene mine tilbake. Dette gjør jeg og jeg blir tvunget til å betale disse pengene i frakt selv uten noen sjanse for å få de tilbake. To uker senere kjøper jeg en ny tv, før jeg fikk pengene. Jeg tenkte dette ikke ble noe problem. Da kommer sjokkmeldingen: De videresendte tven til danmark for å teste den. Den ble testet i 24 timer og de klarte ikke finne noe feil på den, de ble nødt til å sende tven tilbake til meg og jeg skulle ikke få noe igjen. Ekstrainformasjon: Jeg brukte min xbox 360 på VGA-inngangen på tven, etter at den kom tilbake siste gangen fikk jeg bare et grønt bilde uansett hva jeg gjorde. Fargene var helt elendige. Hvem har rett? Jeg har jo blitt lovet at jeg skal få pengene. Jeg er DRITT lei av denne saken. Hadde det ikke vært for at jeg kjøpte ny TV, hadde jeg sittet uten fra starten av mai til langt uti september. Dessuten fikk jeg aldri en erstatningstv mens den var på reperasjon. Beklager rotete post. Takk for hjelp! Lenke til kommentar
Kongle2 Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 (endret) Heissan, kjedelig sak du har her. Ombytte/heving av kjøp, kan du kun kreve om det er samme feil (eller oppleves som samme feil) tre ganger. 2 x hdmi feil så en vga feil, blir 3 ganger, men ikke samme feil 3 ganger (vil jeg tro isåfall.) Butikken velger alikevel å heve kjøpet for å hjelpe deg og de regner med å få dekket dette av leverandøren (om de ikke er importør selv.) Uansett veldig ok av nettbutikken syns jeg (elendige når det kom til alt du måtte gjøre selv, men det er nå risikoen ved å bestille på nett og du får det billigere der og da.) Kunne vært interessant å visst hvem også, bare for å stille min egen nysgjerrighet. Heving av kjøpet krever naturligvis at det faktisk er en feil med tv. Så når et verksted sjekker tv og ingen feil funnet så blir det lite heving. Utlåns tv, er noe du må selv spørre om, og selv da, får man stort sett alltid et nei fra nett butikker, da de hevder at det blir en "urimelig kostnad" blant annet med transport. Jeg tror ikke at tanken med loven er at nett butikker skal slippe unna så lett, men det er nå slik praksisen er i dag. ----------- Det som jeg ville gjort: Tatt kontakt med nettbutikken, og forsøkt å finni en fornuftig person å snakke med (de godtok bytte, så nettbutikken forsøker faktisk å hjelpe deg.) Deretter fortalt dem at du vil sende tv inn til en tredjepart om ikke de har en annen løsning. Det er viktig at nettbutikken og den personen du får tak i, forstår at du er meget fornøyd med at de godtok bytte, og at du forstår at de må få dokumentert at det faktisk er en feil på tv. Og at du dermed vil sammen med dem komme fram til en minnelig løsning. Det kan hende at allerede her, vil en fornuftig selger, finne på en løsning, du vil ihvertfall få et svar, på e-mail som du tar vare på og bruker som dokumentasjon videre. ------------ Om dette ikke løste alt, så ville jeg tatt kontakt med nær butikker som driver med tv salg, og hørt hvem dem bruker til å reparere tver (et anerkjent tv verksted som også tar garanti service er nok det beste.) Deretter bruker du da dette verkstedet, har du flaks er det nærme nok til at du kan kjøre og levere det selv. Det er viktig (kanskje) at de ikke reparerer feilen, men kun viser til og dokumenterer at det er en feil. Beskriv feilen nøye, at den oppstår ved bruk av x-boks etc. Jeg håper også at dette ble gjort når man sendte det inn til service siste gangen. Så sender du all informasjon igjen inn til nettbutikken, har du hatt flaks og funnet en person du kan snakke med, kan alt adresseres til han, verkstedet kan nok sende direkte mail til nettbutikken også. Og til slutt ville jeg finni fram alle utgifter (disse må dokumenteres) når det gjelder transport som du ikke har fått dekket etc. Dersom de sender regning på siste reperasjon i danmark, ville jeg nektet å betale denne og hevdet tvist ovenfor eventuelle inkasso byrå. Jeg ville også gjort det helt klart til nettbutikken at regningen var omtvistet. ------------------- Dersom alt går galt, så er det viktig at du kan dokumentere alt som har skjedd. Så ta vare på alle regninger og e-mails etc. Slik at du kan vise til følgende: - du kontaktet nettbutikken og informerte dem om at du ville bruke et verksted for å bevise at det er noe feil på tv (viktig at verkstedet kun ser at det er en feil, ikke reparerer.) Nettbutikken hadde ikke noe imot dette, eller hadde ikke noe alternativ for deg. - alle utifter til transport. - at du har gjort tv tilgjengelig for nett butikken å hente. Informer hvor tv er i mail til butikken. Denne og sikkert mye mer er viktig å ha, om man havner i en FTU sak (som ikke vil løse seg før om et års tid eller noe slikt, så aller beste er å finne en person som du kan snakke med og holde deg til den personen.) ----------------- Det beste rådet mitt er egentlig å forsøke å være så hyggelig som mulig, samtidig som du står på krava dine. Å forsøke å se det fra nett butikkens side, framfor å hevde at de forsøke å " lure deg, eller svindle deg" som jeg så altfor ofte har lest her på diskusjon.no. Ikke tenk slik at dette er "butikkens problem", se på det som et problem dere har sammen, ha en god kommunikasjon og alt vil ordne seg til slutt (kan dog hende det først skjer rettslig om et års tid, men til slutt havner man i mål.) Lykke til. Endret 26. oktober 2009 av Kongle2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 *zipp* Takk for et langt svar. Vel, jeg forstår ikke helt hva du mener med bytte, men foreløpig har de ikke gått med på noe som helst annet enn at jeg kan få tv'en tilbake. Og det er uaktuelt, jeg har allerede ny tv. Jeg har en mail hvor jeg får bekreftet at jeg skal få pengene tilbake etter at jeg klagde inn 3. gang. MEN, var FØR de fikk sjekket tv'en for 3. gang ved å sende den til Danmark. Men har jeg allikevel krav på heving siden jeg har en bekreftende mail? Jeg sender hyggelige mail til denne personen som hjelper meg, men jeg forstår ikke hvorfor hu absolutt må ta alt gjennom leverandøren sin? De burde egentlig gi meg pengene først, for så å diskutere seg imellom. Dette er mine argumenter for å få hevet kjøpet: - Ingen erstatningstv noen av gangene. - Brutt tidsfrister flere ganger med mange ukers feil. - Alle gangene var det en feil som gjorde at jeg måtte velge hva jeg ville ha koblet til, tv'en hang på vegg så jeg måtte skru den ned hver gang jeg skulle bytte fra TV til DVD. Noe jeg mener er samme feil tre ganger. - Det står at servicetiden skal være rimelig, noe jeg ikke regner 1,5 måneder for å være. - Jeg har fått en mail hvor jeg blir lovet retur. - Jeg har i tillegg fått en mail som sier hevingen er godkjent og jeg må sende inn tv'en så får jeg pengene.. men de bløffet og sendte den til Danmark, frakten betalte jeg selv. - Jeg har sittet uten tv siden tidlig i mai, nå er vi i november snart,altså nesten 6 måneder. Er det noen som vet om disse argumentene holder vann i en eventuell sak videre? Jeg sitter ikke uten TV i et halvt år uten noen form for godtgjørelse. Jeg vil ikke gi navnet på nettbutikken i fare for å ødelegge for meg selv. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 En forutsetning for lovnaden om heving, vil naturlig nok være at det er feil på produktet. Når de ikke finner feil, faller hevingen naturligvis bort. Forbrukertvistutvalget sier at en reparasjonstid på 4-6 uker er rimelig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 En forutsetning for lovnaden om heving, vil naturlig nok være at det er feil på produktet. Når de ikke finner feil, faller hevingen naturligvis bort. Forbrukertvistutvalget sier at en reparasjonstid på 4-6 uker er rimelig. Hvis det ikke blir funnet en feil, kan jeg allikevel vise til alle de reperasjonene som har ført til at jeg har sittet uten TV i månedsvis? Det er jo midtpunktet i stuen som brukes hver kveld, og jeg var uten i et halvt år nesten. Jeg vil bare bli ferdig med denne saken. Har jeg, eller har jeg ikke hevingsrett hvis det ikke oppdages en feil denne siste gangen? Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Jeg kan ikke si så mye om du har rett til å heve kjøpet, men kan forsikre deg om at selger plikter å dekke dine fraktkostnader ved reklamasjon, om du ikke visste det fra før. Hvis de først har sagt at de aksepterer at du hever kjøpet, og så på et senere tidspunkt går tilbake på dette, da tror jeg du har en god sak. Det tror jeg ikke de kan gjøre, hvis jeg har forstått saken rett. Uansett vil jeg råde deg til å snakke med forbrukerrådet. http://www.forbrukerradet.no/ Ring og legg frem saken for dem. Koster litt ekstra, men det er det verdt. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 En forutsetning for lovnaden om heving, vil naturlig nok være at det er feil på produktet. Når de ikke finner feil, faller hevingen naturligvis bort. Forbrukertvistutvalget sier at en reparasjonstid på 4-6 uker er rimelig. Hvis det ikke blir funnet en feil, kan jeg allikevel vise til alle de reperasjonene som har ført til at jeg har sittet uten TV i månedsvis? Det er jo midtpunktet i stuen som brukes hver kveld, og jeg var uten i et halvt år nesten. Jeg vil bare bli ferdig med denne saken. Har jeg, eller har jeg ikke hevingsrett hvis det ikke oppdages en feil denne siste gangen? Om man sender inn TVn på service 5 ganger med feilbeskrivelsen "får ikke inn signaler", og TVn blir borte i 6 uker hver gang, for å komme tilbake med "Ingen feil funnet". Til slutt finner man ut at det er dekoderen som er defekt. Kan man heve kjøpet på TVn? Nei, såklart ikke. Produktet har etter leverandørs spesifikasjoner og etter test ingen feil i den stand den står. Jeg kan derfor ikke se noen grunn til at kjøpet skal heves. Når det gjelder VGA og feilen du beskriver kan den ofte vise seg med en dårlig/defekt kabel. Prøv i kjør en PC inn på VGA-inngangen. -- Beklager hvis dette har stått tidligere, men ville bare legge inn et svar ^^ Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 (endret) Dersom de ikke finner noen feil kan du ikke kreve at de hever kjøpet. Det må foreligge en mangel. Det du burde ha gjort ved en av de tidligere servicene var å kreve kjøpet hevet grunnet for lang servicetid. Personlig så regner jeg at tiden for avhjelp løper fra da selger har fått all nødvendig informasjon fra kjøper. Altså at du har fylt inn nødvendige skjema for reklamasjon og sendt disse til selger. Om selger da bruker 2-3 uker på å sende deg en eske for å sende inn varen, så må dette anses som selgers ansvar. Har hatt flere TVer inne til service der jeg jobber der verksted ikke har funnet noe feil, og det viser seg at problemer ligger i kablingen eller enheten som tilkobles. Sjekk altså opp at alt av utstyr og kabler som kobles til TV fungerer skikkelig. Endret 27. oktober 2009 av Nuffern Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Takk for alle svar. Men får å gjøre alt lettere skal jeg skrive en avhandling med datoer: 2. februar - Tven går i stykker, jeg klager samme dag. Feilen består av at den ene HDMI-inngangen ikke fungerer pluss at jeg har en stor sort strek midt på skjermen. 12.02 - Jeg purret på mailen. 25.02 - Jeg får endelig svar og beskjed om å fylle inn et nettskjema mellom 25.02 og 05.03 får jeg svart på skjemaet, det var detaljer som krevde at jeg måtte ringe til banken, skru ned tven for å finne serienummer osv. De skulle ha kvittering m.m. 12.30 - jeg får svar fra det tyske firmaet, hvor de bare godkjenner alle detaljene uten videre informasjon om hva jeg skal gjøre. Så jeg venter bare på at de skal ringe. 30.03 - jeg purrer og får svar, de spør om jeg har den orginale kassen, noe jeg ikke har, så de skal sende denne via UPS. 05.04 - kassen kommer, men jeg er ikke hjemme når de skal levere den ettersom jeg er på skole. Jeg har ingen bil så jeg får ikke hentet den selv. xx.xx - Jeg får lånt en bil så jeg får hentet den tomme kassen på andre siden av byen xx.xx - Jeg oppdager at jeg ikke har noen retur-post-lapp så jeg må få denne tilsendt, dette tar naturligvis noen dager. xx.xx - Jeg må låne bil igjen for å få kjørt pakken til postkontoret 10.05 - jeg sender pakken til Bergen. 15.05 - pakken blir mottatt av verkstedet 18.05 - deler blir bestilt til den fra tyskland og skal komme om ei uke 02.06 - jeg purrer og lurer på om den snart er ferdig, de sier delene ikke har kommet 08.06 - jeg purrer igjen, ingen deler ennå 16.06 - jeg får en mail, delene har kommet 17.06 - tven sendes tilbake til meg, reparert. 22.06 - jeg mottar tv'en, men oppdager at HDMI-inngangen ennå ikke fungerer, men streken er fikset. 29.6 - jeg får de til å bestille ny kasse fra tyskland, så den kommer snart 03.07 - jeg mottar ei ny kasse, denne gangen er jeg hjemme når den skal leveres Har ingen dato - jeg sender den inn ganske kjapt, men nok en gang må jeg få lånt en bil, noe som tar tid, og nok en gang må jeg få tilsendt en postlapp fra nettbutikken. Ting tar tid. 12.08 - jeg purrer på tv'en 25.08 - jeg purrer igjen 02.09 - jeg mottar tven og hdmi-inngangen fungerer, men nå fungerer ikke VGA-inngangen for meg, hvertfall trudde jeg det siden den fungerte på andre tv'er og slikt. Så jeg får altså en mail hvor jeg blir lovet heving, men jeg må selv betale frakt til Arendal. Dette gjør jeg og de sender den videre til Danmark på testing. De finner ingen feil og nå sier de jeg får den tilbake. Noen tidspunkt mangler, det er grunnet at jeg ikke har mail på alt som har skjedd. Men som dere ser tok det utrolig lang tid fra første gang jeg gjorde de oppmerksomme på at jeg hadde en ødelagt tv, til jeg fikk den i retur første gangen. Fra 2. februar til 22. juni. Noe av tiden er jo "min feil", men på en måte ikke min feil at jeg er student og ikke har bil slik at ting kan gå kjapt. Har heller ikke familie i byen, så ingen lett måte å gjøre det på når man er alene. Håper dette hjelper litt og at noen kan se noe jeg kan fortelle nettbutikken her. Lenke til kommentar
Kongle2 Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Skrev heving i starten, men klarte å blande bytte inn etterpå, mente heving selvfølgelig Dersom du ba om erstatningstv og de nekter det, i da en periode som varte flere måneder, er det kritikk verdig, men ba du skriftlig om låne tv, som du kan dokumentere? Uansett tvilsomt som heve grunn, spesielt nå når alt er i orden igjen (da det ifølge verksted ikke er en feil ved vga kontakten.) Dersom du har dokumenterte tidsfrister, så er det kjekt, hvis ikke så er det veldig vanskelig å få hevet kjøpet så lenge det har gått under 2 måneder, dersom leverandøren nekter (les leverandør ikke butikk, butikken vil normalt være kjempeglad for å kunne heve kjøpet og gjøre kunden fornøyd, men de krever at leverandøren tar kostnaden.) Uansett er alt nå reparert, og å heve pga for lang tid er vanskelig å få igjennom. Det virkelige problemet du har, er at det ikke ble konstantert noen feil på verksted, så det er ingen tredje feil som er dokumentert (selv om du argumenterer fint for at dette kan tolkes som tre like feil, så hevder de at det ikke finnes noen tredje feil i det hele tatt) Det er også mange fine tips her om kabler og lignende. Sjekk over alt, og hver sikker på at alt er ok hos deg, så sender du inn til en tredjepart verksted og får alt dokumentert at det faktisk er feil på tv og ikke hos deg. Butikken må ta dette opp og få det godkjent av leverandøren for å få dekket sine kostnader, det er grunnen til at butikken har snakket med leverandøren, ikke for å lure deg på noen som helst måte. Heving var basert på at det nok en gang var feil på tv, denne informasjonen viste seg å være feil (ifølge verksted.) Leverandøren hadde godtatt bytte, men krevde at tredje feil også skulle dokumenteres. Da det viser seg å ikke være noen feil, så nekter leverandøren å kreditere butikken og butikken nekter å kreditere deg. Jeg er overbevist om at forbrukerrådet vil støtte deg 100% og at de vil love deg gull og grønne skoger, men langt mer usikker på at du vil få dette dekket til slutt i en eventuell FTU sak. Dersom du ikke kan dokumentere at det faktisk er en tredje feil, så vil du muligens tape. Uansett vil det ta lang tid. Hadde du handlet i en vanlig butikk, kunne du tatt med tv og xbox til butikken, og vist ekspeditøren at det faktisk var en feil ved tv. Dette er rimelig vanskelig når det er en nettbutikk og en av risikoene ved å handle på nett. Jeg tviler sterkt på at det er mange nett butikker som ville behandlet deg noe bedre, unntaket måtte vel vært en nett butikk som også har fysiske butikker som du kan oppsøke. Så rett og slett en kjedelig sak, ta tida til hjelp og gi ikke opp Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Forbrukertvistutvalget sier at en reparasjonstid på 4-6 uker er rimelig. Og dette skulle trådstarter ha brukt til å få hevet kjøpet mens TVen var inne til reparasjon. At de bruker fra midten av mai til begynnelsen av september på å fikse en feil er langt fra holdbart. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Forbrukertvistutvalget sier at en reparasjonstid på 4-6 uker er rimelig. Og dette skulle trådstarter ha brukt til å få hevet kjøpet mens TVen var inne til reparasjon. At de bruker fra midten av mai til begynnelsen av september på å fikse en feil er langt fra holdbart. Jeg klagde faktisk før jeg fikk tilbake tv'en den 2. gangen. Da klagde jeg på at dette tok for lang tid, før jeg fikk tilbake en reparert tv. Denne mailen ble bare besvart med at nå var den snart reparert og da kunne vi bli kvitt problemet. Dette på tross at jeg skrev jeg ville heve kjøpet pga for lang behandlingstid. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 Forbrukertvistutvalget sier at en reparasjonstid på 4-6 uker er rimelig. Og dette skulle trådstarter ha brukt til å få hevet kjøpet mens TVen var inne til reparasjon. At de bruker fra midten av mai til begynnelsen av september på å fikse en feil er langt fra holdbart. Jeg klagde faktisk før jeg fikk tilbake tv'en den 2. gangen. Da klagde jeg på at dette tok for lang tid, før jeg fikk tilbake en reparert tv. Denne mailen ble bare besvart med at nå var den snart reparert og da kunne vi bli kvitt problemet. Dette på tross at jeg skrev jeg ville heve kjøpet pga for lang behandlingstid. Da skulle du gjort det klart seks uker inn i reparasjonstiden at du ikke godtok TVen tilbake, og at du krever heving av kjøpet. Du kan da nekte å ta i mot den ferdig reparerte TVen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Forbrukertvistutvalget sier at en reparasjonstid på 4-6 uker er rimelig. Og dette skulle trådstarter ha brukt til å få hevet kjøpet mens TVen var inne til reparasjon. At de bruker fra midten av mai til begynnelsen av september på å fikse en feil er langt fra holdbart. Jeg klagde faktisk før jeg fikk tilbake tv'en den 2. gangen. Da klagde jeg på at dette tok for lang tid, før jeg fikk tilbake en reparert tv. Denne mailen ble bare besvart med at nå var den snart reparert og da kunne vi bli kvitt problemet. Dette på tross at jeg skrev jeg ville heve kjøpet pga for lang behandlingstid. Da skulle du gjort det klart seks uker inn i reparasjonstiden at du ikke godtok TVen tilbake, og at du krever heving av kjøpet. Du kan da nekte å ta i mot den ferdig reparerte TVen. Dette gjorde jeg, jeg skrev jeg ikke ville ha tven, jeg ville jo nemlig heve kjøpet. Men jeg fikk bare til svar at den straks var ferdig og at jeg kunne vente den i posten om noen dager. Hva skulle jeg gjøre? Ikke åpne døra da UPS banket på? Hva synes du jeg burde gjøre nå da? Er løpet kjørt siden jeg tok den imot? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Eg vil påstå at du burde ha åpnet døren og sagt i fra til UPS at du ikke hadde tenkt å ta i mot pakken. Og om du har mottatt pakken, akseptert den og tatt i mot produktet så er løpet kjørt. Da har du akseptert avhjelpsforsøket til selger. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Eg vil påstå at du burde ha åpnet døren og sagt i fra til UPS at du ikke hadde tenkt å ta i mot pakken. Og om du har mottatt pakken, akseptert den og tatt i mot produktet så er løpet kjørt. Da har du akseptert avhjelpsforsøket til selger. Jo jeg ser den, men tenkte det ikke spilte noen forskjell om jeg tok den imot eller ikke. Ettersom jeg allerede hadde gitt beskjed om at kjøpet skal heves. Butikken ignorererte ønsket mitt gang på gang. Og det er DER jeg mener butikken har gjort noe galt, ettersom jeg faktisk prøvde å heve, men "fikk ikke lov" selvom retten var på min side. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Vel, å ta i mot er ikke det fallende punktet her, mener eg, men at du tok den "i bruk". Men når det er sagt. Eg synes butikken har opptrådt uryddig. Siden de bekreftet at de hever kjøpet så mener eg også at de får stå for dette, og heve kjøpet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Vel, å ta i mot er ikke det fallende punktet her, mener eg, men at du tok den "i bruk". Men når det er sagt. Eg synes butikken har opptrådt uryddig. Siden de bekreftet at de hever kjøpet så mener eg også at de får stå for dette, og heve kjøpet. Jepp. Jeg kan forsvare at jeg åpnet tven, jeg bodde da i ei 35 kvadrats leilighet sammen med dama, den tok jo halve leiligheten.. klart jeg åpner den og tester den etter å ha vært uten TV fra februar til juni. Har du prøvd å være uten tv bare så lenge som ei uke? Så legger du til at du brukte tv'en til pc-skjerm også. Jaja, vi får se hvordan det går. Jeg skal oppdatere tråden når noe skjer. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 31. oktober 2009 Del Skrevet 31. oktober 2009 Ei uke? Er du gal? Eg hadde ligget på sofaen i kramper etter 2 dager. Men seriøst. Det du kommer med er ingen unnskyldning. For å si det på en annen måte, om du ville heve kjøpet og verkstedet sendte TV'en til deg på tross av dette, så var praktisk sett ikke TV'en din å bruke/teste/pakke ut. De eneste du bør/kan gjøre i et slikt tilfelle er å avvise levering av pakken eller evnt ta i mot og sørge for at selger blir gjort oppmerksom på at TV'en står hos deg til tross for at du gav beskjed om at du ikke aksepterte videre avhjelp, og at du forventet av selger enten ordnet med henting av TV'en eller at dere ble enige om hvor den kunne leveres(samme dag). I det øyeblikket du tok i mot TV'en, pakket den ut og koblet den til så hadde du som intensjon om å bruke den(=akseptere avhjelp). Det at du så oppdager en feil og sender den inn igjen gjør at du gjør selger oppmerksom på dette. Med andre ord, så langt, tross at du har krevd heving av kjøp, så har du akseptert selgers forsøk på avhjelp. Når du så sender TV'en inn for en ny feil som viser seg å ikke være feil, så har du ikke krav på å heve pga tidligere feil(hvor du har akseptert løsningene). Surt, men slik tolker eg situasjonen. Forbrukerkjøpsloven gir oss forbrukere mange og gode rettigheter, men det krever også at vi står på kravene, følger lovverket og opptrår ryddig. Å dokumentere kommunikasjonen er heller ikke å forakte. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Ei uke? Er du gal? Eg hadde ligget på sofaen i kramper etter 2 dager. Men seriøst. Det du kommer med er ingen unnskyldning. For å si det på en annen måte, om du ville heve kjøpet og verkstedet sendte TV'en til deg på tross av dette, så var praktisk sett ikke TV'en din å bruke/teste/pakke ut. De eneste du bør/kan gjøre i et slikt tilfelle er å avvise levering av pakken eller evnt ta i mot og sørge for at selger blir gjort oppmerksom på at TV'en står hos deg til tross for at du gav beskjed om at du ikke aksepterte videre avhjelp, og at du forventet av selger enten ordnet med henting av TV'en eller at dere ble enige om hvor den kunne leveres(samme dag). I det øyeblikket du tok i mot TV'en, pakket den ut og koblet den til så hadde du som intensjon om å bruke den(=akseptere avhjelp). Det at du så oppdager en feil og sender den inn igjen gjør at du gjør selger oppmerksom på dette. Med andre ord, så langt, tross at du har krevd heving av kjøp, så har du akseptert selgers forsøk på avhjelp. Når du så sender TV'en inn for en ny feil som viser seg å ikke være feil, så har du ikke krav på å heve pga tidligere feil(hvor du har akseptert løsningene). Surt, men slik tolker eg situasjonen. Forbrukerkjøpsloven gir oss forbrukere mange og gode rettigheter, men det krever også at vi står på kravene, følger lovverket og opptrår ryddig. Å dokumentere kommunikasjonen er heller ikke å forakte. Takk for svarene, selvom det ikke var det jeg ville høre. Jeg ble selvfølgelig usikker og åpnet tv'en min etter 4 måneder uten (!!). De overså klagene mine og alt, og det har jeg dokumentert, så jeg får prøve så godt jeg kan. Er det ikke noe de har brutt ved å ignorere mine ønsker om å heve kjøpet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå