Datasmurf Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Har fått et mindre hyggelig problem med en av mine eskterne hdd-er (igjen). Alt fungerte lørdag morgen, skrudde av maskinen på vanlig vis, skrudde av bryteren bakpå PSUen, samt paddene. Kom tilbake i sted, starter opp, film-disken er tilbakestående og musikk-disken enda verre. Restart, Windows klarer ikke starte opp, systemgjenoppretting, Windows starter opp, film-disken fungerer og musikk-disken gir meg beskjed om at det er noe feil med den, men bortsett fra det, så fungerer den som den skal (finner den i device manager og i disk management (bortsett fra at der står den som at den har en feil, men fungerer (eller omvendt), men ikke i explorer). OS er Win 7 Pro. Har prøvd disken på laptopen med Win XP Pro og får det samme der. Har også prøvd å bytte kablene for å se om det kunne være problemet (før jeg fant ut at det var I/O device error. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Flyttet denne til Lagringsmedier. Det er ofte mye kluss med eksterne disker. Jeg fikk et problem selv (om enn ikke samme symptomet), prøvde 3 forskjellige PC'er uten hell. Tok jeg ut selve disken og koblet den internt på en SATA kabel, da fungerte den OK. Prøvde så å sette den tilbake i kabinettet, og da fungerte den der også. Stoler ikke helt på USB disker etter dette. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2009 Hmm, kan jeg ta ut disken uten spesielle verktøy? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 WD MyBook er litt krøkkete å åpne, men det finnes masse guider på nett. http://www.google.com/search?hl=en&sou...g-s1g2g-s2g-ms1 Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2009 Ah, flott. Da har jeg noe å gjøre i ettermiddag Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2009 Dette ser ut til å bli mer innviklet enn jeg trodde, de 500GB-MyBookene jeg finner på google har skruer, jeg finner ingen skruer her, tok til og med av det lille klistremerket med serial number og model number på, uten å finne noe mer. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Min (noe gammel) har en skrue, bortgjemt i et hjørne. Det er små sirkler i hvert hjørne, på den ene siden er det 4 gummibein og på andre siden er det ingenting bortsett fra en klistrelapp som dekker den ene skruen. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2009 Hmm, det er det ikke på min. Fant dog denne: http://carltonbale.com/2008/01/western-dig...ving-the-drive/ Ikke at det hjelper meg, fordi selv om jeg vet hvordan jeg skal åpne den, så får jeg ikke åpna den -_- Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Som jeg sa, det er ganske krøkkete. Sleit en del selv, det er vanskelig å forklare hvordan det gjøres. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2009 Ah, ser den. Får bruke resten av dagen på å prøve og finne ut av det. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2009 Oh ffs. Ble lei av å prøve og åpne opp kabinettet, og plugga i disken igjen, nå blir jeg spamma med spørsmål om jeg vil formattere disken. Trykker jeg cancel, får jeg opp en ny boks med akkurat det samme. Er det noe jeg ikke vil, så er det å formattere den -_- Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Bruk MBRlister og vis meg resultatet. Se link i signatur. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2009 Okay. BPB MBR Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Det er ikke noe galt å se der. Det betyr at Windows ser problemer dypere inn i filsystemet. Da er det vanskeligere å fikse. Prøv GetDataBack (for NTFS) for å se om det er mulig å finne filene. I såfall kan de kopieres ut til en annen disk. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2009 Hmm. Får prøve det. Selv om jeg ikke hadde mye flaks med det sist, endte opp med å kjøpe et program til $50. Acronis Disk Director eller noe sånt. Irriterer meg at den kommer og går. Først spretter Autoplay noen hundre ganger opp på skjermen, og så kommer formaterings-spørsmålet igjen Eller? Jeg har klart å komme inn på disken igjen. Uten at jeg helt vet hvorfor. Håper det varer lenge nok til at jeg får flytta de over på en annen disk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå