Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Hei, Jeg er for tiden innlagt på psykiatrisk sykehus pga. psykose (paranoid schizofreni). Har brukt Zyprexa 15mg i over ett år og har bestemt meg for å slutte på denne medisinen ettersom den har ruinert mye av året jeg har brukt den. Har mistet samboer, leilighet, venner og blitt apatisk, sløv og lagt på meg rundt 40kg. Jeg har vrangforestillinger som f.eks at jeg er paranoid og kan tro folk snakker om meg og at de følger etter meg. Samme med biler som kjører etter meg, må kjøre omveier og stoppe støtt og stadig fordi jeg tror det er sivilpoliti eller verre som er bak meg. Men har lært meg metoder for å forholde meg rolig og behersket i slike situasjoner. Har "lært meg og leve med det" for å si det sånn. Medisinen har ikke hjulpet på mye der for å si det sånn. Nå har legen fattet et vedtak om tvangsmedisinering med 15mg Zyprexa som fylkeslegen må godkjenne innen 48 timer. Hva kan jeg gjøre for å slippe dette? Livet føles helt meningsløst og er skikkelig nedfor akkurat nå pga dette. Takk for svar, Gjest. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Tvangsbehandling er et stort inngrep i ditt liv. Kun i helt bestemte situasjoner er dette lov. Du rett til advokatbistand for å sikre lovligheten av dette inngrepet. Hvis du selv ikke har en advokat du vil bruke, så skal sykehuset hjelpe deg til å finn en. Dag Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 " Livet føles helt meningsløst og er skikkelig nedfor akkurat nå pga dette." Du bør nevne denne setningen til din behandlende psykiater. Vaio Lenke til kommentar
Never Can Tell Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Er ikke så mye mer du kan gjøre enn å klage til fylkesmannen som du allerede har gjort. Men har du forsøkt andre medisiner når du synes at zyprexa ikke virker? Eller har du fått vise at du klarer å håndtere paranoia'n uten medisiner? Mener du at du har mistet så mye pga zyprexa eller pga psykosen? Håper det løser seg best mulig for deg. Utrolig synd at det skal være så kjipe bivirkninger av de antipsykotika som er idag. Lenke til kommentar
Gjest trådstarter Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 Ja jeg mener jeg klarer meg uten nevroleptika, har bevist dette innen tiden jeg har vært innlagt og taklet situasjoner greit uten medisiner. Bruker kun Wellbutrin 300mg for generelt slapphet og depresjon (en dopamin noradrenalin reuptake inhibitor NDRI), nettopp fordi Zyprexa 15mg har "skrudd av hjernen". Vedtaket er enda ikke gjort, men blir gjort i morgen, å da får jeg 48 timer på å klage til fylkeslegen, tror dette skal gå greit, men skulle det skjære seg kan jeg som siste utvei gå til retten med saken. Takk for svar! Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 29. oktober 2009 Del Skrevet 29. oktober 2009 (endret) Er det frivillig eller tvangsinnleggelse dette dreier seg om?. Du kan uansett lese litt på Rt. 2001 s.1481 "Psykisk helsevern II". Omhandler en person med en tilsvarende sinnslidelse som deg,men det er forøvrig kun deler av denne dommen som kan være av litt interesse. Lov om psykisk helsevern § 3-3 er hovedregelen for tvungent psykisk helsevern. http://lovdata.no/all/tl-19990702-062-003.html#3-3 Som tidligere nevnt oppfordres det å oppsøke juridisk hjelp og bistand. Lykke til. Endret 29. oktober 2009 av SLIguy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå