Gå til innhold

CS4 og RAM

Shiva82

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal kjøpe meg en helt ny stasjonær PC for bruk til tunge grafiske arbeidsoppgaver. Jeg kommer til å benytte meg av Adobe Creative Suite 4 Master Collection (CS4) en del (Photoshop, InDesign, AutoCAD, etc.) og lurer på hvor mye RAM dere anbefaler meg å ha på denne (tenkte å bygge en selv via Komplett.no).

Jeg vurderer også å kjøpe den med Windows 7. Hvis ikke blir det vel gode gamle XP ettersom jeg ikke har så mye til overs for Vista, om ikke den har forbedret seg siden 2008 :p

Jeg lurer også på om det går an å ha "for mye" RAM. For nå som jeg først skal kjøpe en helt ny fra scratch og tenkte å ligge på rundt 10.000 kr for hele maskina så regner jeg med at jeg kan få en del RAM. Hvor mye RAM anbefaler dere på henholdsvis XP, Vista eller 7 hvis jeg kommer til å gå for én av disse og kjøre CS4 på den? (Og hvor mye er altså "for mye"?)

Tenkte å kjøpe om tre-fire ukers tid så jeg har god tid til å evaluere svarene jeg får :)

På forhånd takk!

Endret av Shiva82
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare pass på å installer 64bit operativsystem.

Med et 32bit OS vil alt over 3Gb ram være bortkastede penger.

Nå er valg av OS veldig opp til personlig smak og behag og gamle vaner. Vista er blitt greit etter siste servicepack kom syns jeg, selv om jeg til tider tar meg i å savne enkelte ting med XP når jeg bruker det.

Har nyss installert windows 7, og selv om jeg skal være forsiktig med å skryte for mye etter kun få dager, kan jeg si at Win7 så langt er en positiv opplevelse.

Når det kommer til de programmene du lister opp, så ikke vær redd for å kjøpe for mye minne. En kjapp 4-kjerne prossesor og 6-8-12-16Gb ram er bare slikt som photoshop og dets venner elsker når du begynner bruke de effektivt :)

Lenke til kommentar

anbefaler win7 x64... brukt i 3mnd nå.. ingen problemer overhodet, og mye raskere en vista... en verdig arvtager for good old XP

men når det er snakk om RAM bruk har jeg selv (bare) 3GB og hele master collection på maskina, men selv om jeg åpner alle programmene så er jeg på ca 2,6GB RAM bruk ink OS... ikke mye for hele den pakka, men da er bare programmene åpne og ikke i aktivt bruk, men med noen saker i PS så er det fort opp i RAM forbruk...

sånn maskin messig så er kanskje en 1336 sokkel med en i7 920CPU, 6GB RAM (til å starte med?) og et radeon 5770 eller 5850 grafikk en mulighet?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...