Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forsikre bilen på foreldrene?

Anbefalte innlegg

Hvis du ikke har råd til å forsikre selv og du får lov til å sette den på foreldrene dine, så gjør du det. Når du er 23 går prisen BETRAKTELIG ned, da står du trolig bedre til økonomisk sett og vil kunne bygge opp egen bonus ;)

Ungdomstillegget man betaler for mye får man igjen, ihvertfall hos Gjensidige og Sparebank 1, om man kjører skadefritt. Så har man den samme bilen, og kjører skadefritt, så er det i ugangspunktet lik pris om du starter å forsikre den når du er 18 eller 23.

Du kan OVERTA bonusen til feks din mor eller far... eller bestemor for den saks skyld ;)

Jaha? Hvilket selskap tillater dette? Sist jeg snakka med forsikringsselskaper angående bilforsikring i fjor benektet ihvertfall Gjensidige og Sparebank 1 at det gikk an å overdra bonus.

Man kan få rabatt på forsikringa hvis man har bostedsadresse sammen med foreldra og de har samme selskap som bilen er forsikra i. Dermed kan man fort ende opp med å bli totalkunde selv om man bare har bilforsikringa på seg selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du ikke har råd til å forsikre selv og du får lov til å sette den på foreldrene dine, så gjør du det. Når du er 23 går prisen BETRAKTELIG ned, da står du trolig bedre til økonomisk sett og vil kunne bygge opp egen bonus ;)

Ungdomstillegget man betaler for mye får man igjen, ihvertfall hos Gjensidige og Sparebank 1, om man kjører skadefritt. Så har man den samme bilen, og kjører skadefritt, så er det i ugangspunktet lik pris om du starter å forsikre den når du er 18 eller 23.

Du kan OVERTA bonusen til feks din mor eller far... eller bestemor for den saks skyld ;)

Jaha? Hvilket selskap tillater dette? Sist jeg snakka med forsikringsselskaper angående bilforsikring i fjor benektet ihvertfall Gjensidige og Sparebank 1 at det gikk an å overdra bonus.

Man kan få rabatt på forsikringa hvis man har bostedsadresse sammen med foreldra og de har samme selskap som bilen er forsikra i. Dermed kan man fort ende opp med å bli totalkunde selv om man bare har bilforsikringa på seg selv.

Har finrekna på det, en sparer noen få tusen på og forsikre bilen på foreldra når en er 18, i forhold til og forsikre den på seg skjøl då en e 23, men når eg er 23 har eg verfall en betydelig høgre inntekt en no værande inntekt, og vil være meir rusta for og kunne bygge bonus ut i frå d

Lenke til kommentar

Det er vel når man får bonustap man mister muligheten til å få igjen ungdomstillegget.

Skulle man være så uheldig at man må bytte ruta eller har innbrudd kan man fort ha spart en del på å betale noen få kroner ekstra i året på delkasko.

Priim, når du regna på det, trakk du ifra de 5-7000,- du betaler ekstra i ungdomstillegg da fra du er 18-23?

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Når det gjelder ungdomstillegget; regnes man fremdeles som skadefri etter en viltpåkjørsel som ikke gav verken bonustap eller egenandel?

Denne lurer også jeg på. Enig med Actibus, når man er ung og har en billig bil, så trenger man ikke noe mer enn ansvarsforsikring. Jeg har en 91' Volvo, og betaler 4000 i året, med 30% bonus.

Lenke til kommentar

Kona gjorde dette for noen år siden, og fikk da sin bestemors bonus, da bestemor uansett ikke skulle kjøre mere bil.

Dette var da hos if...

Selv så fikk jeg min mors bonus for 2 år siden og er forsikret gjennom enter forsikring.

Min kones lillesøster kjøpte seg sin første bil nå, og fikk sin mors bonus, så hun er 18år og har full bonus ;)

Personen du overtar bonusen fra, minster selvfølgelig sin bonus.

Lenke til kommentar

Om du ikke har planer om å kjøre gris så bør det holde lenge med ansvarsforsikring, om bilen ikke er så altfor dyr. 22 000 er veldig mye penger per år.

Evt. bør du kjøpe en bil som har rimligere forsikring, bygge opp bonus i noen år. Så kan du heller da kjøpe drømmebilen uten at du blir robbet av forsikringselskapet.

Evt. et tredje alternativ. Du forsikrer bilen på foreldrene dine. Samtidig kjøper du en grisebillig råttebil som er nesten gratis forsikring på. Gjerne veteran. La denne bare stå, for å bygge opp din egen bonus, som selvfølgelig vil øke da det er null sjanse for uhell med en parkert bil.

Lenke til kommentar

@cossiemk1:

Det er vel 10 år siden det ble slutt på den ordningen. Nå er det bare reelle samboere og ektefeller/partnere bonusen kan overføres mellom. Dette er jo noe forsikringsselskapene ble enige om gjennom det som i dag er FNH. Et kjapt søk viser jo at de fleste selskapene skriver på sine hjemmesider at dette ikke er mulig lenger. Så da har det enten vært noe fiksfakseri ellers så er selskapet ditt ikke medlem av FNH og følger forsikringsselskapenes fastsatte regler.

Utdrag fra en 10 år gammel artikkel på Dinside:

Nå er det i visse tilfeller mulig for foreldre eller besteforeldre å overføre bonus til sine håpefulle men lite bilvante barn og barnebarn. Denne praksisen vil ta slutt med den nye ordningen. Dette betyr at bonus heretter kun kan overføres mellom ektefeller og det Forsikringsforbundet kaller reelle samboere.
Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Om du ikke har planer om å kjøre gris så bør det holde lenge med ansvarsforsikring, om bilen ikke er så altfor dyr. 22 000 er veldig mye penger per år.

Evt. bør du kjøpe en bil som har rimligere forsikring, bygge opp bonus i noen år. Så kan du heller da kjøpe drømmebilen uten at du blir robbet av forsikringselskapet.

Evt. et tredje alternativ. Du forsikrer bilen på foreldrene dine. Samtidig kjøper du en grisebillig råttebil som er nesten gratis forsikring på. Gjerne veteran. La denne bare stå, for å bygge opp din egen bonus, som selvfølgelig vil øke da det er null sjanse for uhell med en parkert bil.

Fjerde alternativ. Tjene mere penger :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...