samsungjet Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 (endret) Hei Vi har fått oppgave på skolen om å skrive om drømmeyrket vårt. (Jeg går i 1. klasse på VGS studiespesialisering) Drømmyrket mitt er som tittelen sier; Sivilingeniør i nanoteknologi. Oppgaven sier at vi må spørre/snakke med noen som har dette yrket, og jeg tenkte jeg kunne gjøre det her. Er litt usikker på om noen er utdannet dette yrket, da det er såpass nytt... Hadde vært fint om f eks noen studenter som utdanner seg som dette, kan hjelpe meg litt her. - Hva er snittet for å komme inn? - Hva er forventet lønn? - Hvor kan man få jobb? - Hvor sikker er man for å få jobb? - Bionanotek. / Nanotek. for materialer, energi og miljø / Nanoelektronikk Hva er dette? Forskjeller På forhånd; tusen takk for alle svar Endret 26. oktober 2009 av samsungjet Lenke til kommentar
Constanse Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Ooh, denne tråden må jeg følge nøye med på, lurer på mye av det samme som deg, spesielt energi og miljø-studiet, som jeg har lyst til å ta. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Jeg vet at utdanning tar 5 år og NTNU er eneste universitet i Norge som har denne utdanningen. Høyskolen i Vestfold har master i "mikrosystemteknologi", som igrunnen er mikro og nano-teknologi. Hadde jeg vært deg så hadde jeg ringt skolen og snakket med en veileder. Den personen kan muligens sette deg i kontakt med en student også. Lenke til kommentar
Hans_Hölzel Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 NTNU er ikke eneste sted som tilbyr dette studiet, du vil blant annet finne det på UiB. Poenggrenser: Samordna Opptak - Poenggrenser '09 Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Først vil jeg si en ting: jeg studerer nanoteknologi ved UiO, dvs bachelorprogrammet Materialer, energi og nanoteknologi(MENA) på 3 året. Det å studere nanoteknologi kan være så mangt. Du har i realiteten to typer studier. Ingeniør og "forskning" studier og blanding av de to. Nanoelektronikk eller mikroteknologi som det egentlig er tilbys flere steder. Det er en utdanning hvor du lærer om teknologien i elektronikk komponenter. Ut i fra definisjonen av nanoteknologi så er de strengt tatt ikke et studium hvor du lærer om nanoteknologi. Så har du sivilingeniør og forkningsdelen. Dvs NTNU vs UiO og UiB. På ntnu så får du en utdanning som er veldig relevant for industri. Du lærer anvendt og hvordan ting brukes i næringslivet. Det er det som skiller NTNU fra UiO ihvertfall, for på UiO så lærer du teorien bak alt på en generell form. Det gjør deg mer egnet til å fortsette som forsker innenfor området. Dette kan illustreres ved at du på UiO kan hoppe fra MENA over på fysikk eller kjemi stort sett når som helst i graden uten større problemer. Mens du på NTNU har egne linjefag som gjør studiet mer spesialisert. Det viktigste da er at du ikke søker ingeniør i nanoelektronikk hvis du vil drive med NanoBio science, og at du setter deg inn i hva de forskjellig programmene tilbyr. Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 28. oktober 2009 Del Skrevet 28. oktober 2009 Jeg forventer at studenter fra NTNU kommer skrikende og sier at de er et forskningsuniversitet, men de er det til mindre grad en UiO. Lenke til kommentar
samsungjet Skrevet 30. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2009 Tusen takk for svar Lenke til kommentar
__Lars__ Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 For NTNU så kan du prøve å ta kontakt her: http://www.timini.no/?timinnhold=kontakt Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 30. oktober 2009 Del Skrevet 30. oktober 2009 (endret) Oppgaven sier at vi må spørre/snakke med noen som har dette yrket, og jeg tenkte jeg kunne gjøre det her. Jah.. Det setter ikke begrensninger... Uansett er dette noe som høres veldig spennende ut.. Edit: Last oppg. opp her når du er ferdig Endret 31. oktober 2009 av 2ball(s) Lenke til kommentar
samsungjet Skrevet 1. november 2009 Forfatter Del Skrevet 1. november 2009 Oppgaven sier at vi må spørre/snakke med noen som har dette yrket, og jeg tenkte jeg kunne gjøre det her. Jah.. Det setter ikke begrensninger... Uansett er dette noe som høres veldig spennende ut.. Edit: Last oppg. opp her når du er ferdig Hei Jeg har sendt flere spørsmål til NTNU, men jeg har ikke fått svar ennå... Jeg kan sikkert skrive opp spørsmålene og svarene fra NTNU her (så fort jeg får svar), siden du ønsker det Lenke til kommentar
VeloX Skrevet 1. november 2009 Del Skrevet 1. november 2009 Du kan jo høre med forskningsleder ved SINTEF Mikrosystemer og Nanoteknologi (MiNalab) om hun kan svare: http://www.sintef.no/content/page3____154.aspx. Hvis ikke hun har tid, så kan hun kanskje henvise deg til noen som har det. Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Skal sies at MiNalab ligger ved blindern. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 - Hva er forventet lønn?- Hvor kan man få jobb? - Hvor sikker er man for å få jobb? -Sikkert veldig normalt. Snittet til NITO sier ~375' som nyutdannet ingeniør (bachelor og master til sammen) -Aner ikke -Lite Fra hva jeg har hørt er det veldig vanskelig å få seg annet enn forskningsjobber på dette feltet i Norge. Drar du til utlandet er du nok mere ettertraktet, men er er det enda et snevert marked for slike ting i Norge. Mange av de som studerte mikroteknologi på Høgskolen i Vestfold hoppet over på elektronikk, da det var mye lettere å få jobb innen den retningen. Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 - Hva er forventet lønn?- Hvor kan man få jobb? - Hvor sikker er man for å få jobb? -Sikkert veldig normalt. Snittet til NITO sier ~375' som nyutdannet ingeniør (bachelor og master til sammen) -Aner ikke -Lite Fra hva jeg har hørt er det veldig vanskelig å få seg annet enn forskningsjobber på dette feltet i Norge. Drar du til utlandet er du nok mere ettertraktet, men er er det enda et snevert marked for slike ting i Norge. Mange av de som studerte mikroteknologi på Høgskolen i Vestfold hoppet over på elektronikk, da det var mye lettere å få jobb innen den retningen. Det må gjelde for bachelor. Er ihvertfall ingen som har hatt problemer å få jobb hos etter master. Kan også hende at det gjelder for bestemte høyskoler. Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 14. november 2009 Del Skrevet 14. november 2009 Hvis du lurer på hvor man kan få jobb så kan du får en viss anelse her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå