LMarie Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 (endret) Hei Trenger hjelp og vet ikke hvor jeg skal spørre så legger det her. Har laget en liste over tidspunkt og skal ved hjelp av knapper øke antall med 1 eller senke antallet med 1. Alle opplysningene hentes fra en database og hvis du trykker på legg til tegnet på 06:00 skal raden antall, på 06:00, økes med en og minskes med en hvis du trykker på slett. Vedlagt et eksempel på utseende. Har laget listen i html. Hvordan kan dette gjøres? Takknemlig for alle tips Endret 26. oktober 2009 av LMarie Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Du må velge deg et serverside scriptspråk. PHP er et populært valg, og det er også forholdsvis enkelt å lære seg. Lenke til kommentar
LMarie Skrevet 27. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2009 Har tenkt på muligheten til å bruke php men klarer ikke å finne ut hvordan jeg skal avgjøre hvilken av knappene som er trykket på og på hvilken linje (tidspunkt). Koden jeg har så langt er: <?php koble til database ?> <html> <body> <h5>Test</h5> <table border= 1 width=100%> <tr><td><b>Tidspunkt</b></td> <td><b>Antall local</b></td> <td><b>Legg til / fjern</b></td> <td><b>Antall remote</b></td> <td><b>Legg til / fjern</b></td></tr> <?php $sporring1="spørring fra databasen"; $result = mssql_query($sporring1); while($row = mssql_fetch_array($result)) { echo "<form action='/index.php/test2' method='POST'>"; echo "<tr><td>" . $row["time"] ."</td>"; echo "<td>" . $row["local"] ."</td>"; echo "<td><input type='image' src='/images/apply_f2.png' width= '15' height= '15' alt='Submit' name='submit' value='Submit1'><input type='image' src='/images/cancel_f2.png' width= '15' height= '15' alt='Submit' name='submit' value='Submit2'></td>"; echo "<td>" . $row["remote"] ."</td>"; echo "<td><input type='image' src='/images/apply_f2.png' width= '15' height= '15' alt='Submit' name='submit' value='Submit3'><input type='image' src='/images/cancel_f2.png' width= '15' height= '15' alt='Submit' name='submit' value='Submit4'></td>"; } mssql_close($dbhandle); ?> </td> </table> </form> </center> </body> </html> Hvis man nå trykker på en av image knappene. Kan jeg finne ut hvem av de som er trykket på ettersom de har fått forskjellige navn men ikke hvilken linje (tidspunkt de tilhører) så hvordan skal jeg få til det? sånn at jeg vet hvilken linje som skal oppdateres? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 onclick='document.open("minfil.php?linje=$ln")' Eller noe slikt, driver svært lite med webutvikling. Lenke til kommentar
footnote Skrevet 27. oktober 2009 Del Skrevet 27. oktober 2009 Hei LMarie, du kan gjøre dette på mange måter, her er et eksempel bare med PHP: Kall alle knappene for det samme, i eksemplet: "op". Dette fordi man bare kan trykke en knapp om gangen, også har du en eneste variabel å sjekke for å se om brukeren har trykket på en av knappene. Gi dem en egen verdi for hver linje, samt for hva brukeren gjorde (trykket øke eller minke) og om det var local eller remote. en verdi kan da bli: inc.remote.3 // for å øke verdien til remote på linje 3 dec.local.0 // for å redusere verdien til local på linje 0 bruker punktum her for å skille mellom verdiene, det kunne vært hvilket som helst passende tegn. eksempel: if (isset($_REQUEST['op'])) { // One of the buttons was pressed. echo "Operation: ${_REQUEST['op']}\n"; // Assign the values to variables ( eg.: dec.remote.4 ) // $operation = 'dec' # decrease // $location = 'remote' # remote // $row = 4 # 4th row. list($operation, $location, $row) = explode('.', $_REQUEST['op']); switch($operation) { case 'inc': // increase value of $location on $row echo "increase value of $location on row $row\n"; break; case 'dec': // decrease value of $location on $row echo "decrease value of $location on row $row\n"; break; } } ?> Du må da gjøre en operasjon mot databasen der jeg bare skriver ut "increase ..." I stedet for å bruke bare en teller for hver rad, kan du bruke ID fra databasen hvis du bruker dette. Det gjør det mye enklere å gjøre operasjonen mot rett linje i databasen. skriv gjerne ut $_REQUEST variabelen på siden slik at du enklere kan se om det er noen feil: <pre> <?php print_r($_REQUEST); ?> </pre> Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå