Gå til innhold

Hva utgjør individet?

Anbefalte innlegg

Individ - av lat. individuus 'udelelig'.

Hva er altså dette "udelelige"? Er det den fysiske delen av mennesket? Den mentale? Hukommelsen? Personligheten? Sjelen, hva nå enn dét er?

Det sies at menneskekroppen har skiftet ut alle sine celler etter elleve år. Betyr det at jeg ikke er det samme individet "jeg" var for 11 år siden?

Folk som mister all hukommelsen sin eller fullstendig skifter personlighet (f.eks. etter en traumatisk hendelse), er de nye individer? Er det gamle individet borte? Burde man ikke da bli frigjort fra alle handlinger man tidligere har begått, eksempelvis slippes ut av fengsel, eller fratas krigsmedaljer?

Er det sjelen som utgjør individet? I så fall, hva er en sjel?

Hva gjør meg til meg?

Endret av 793
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det mentale mener jeg, og der inngår personlighet, hukommelse og alt annet som blir styrt av hjernen din

Så om du mister hukommelsen og personligheten din, er du et annet individ enn det du var før? Om denne begripelsen av individet er ektefølt, mener du ikke da også at mennesker som lider av hukommelse- og personlighetstap burde frigjøres fra eventuelle konsekvenser (f.eks. fangenskap) de lever under som følge av handlinger som ble begått av et annet individ?

Lenke til kommentar
Kan svare med et annet spørsmål: syns du en fengselsstraff burde følge hodet eller kroppen til en person som får utført en kroppstransplantasjon (gitt at det er mulig)
Jeg mener straffen bør følge "hodet". Altså hukommelsen og personligheten.

Dessverre svarer ikke spørsmålet ditt på spørsmålet mitt, ettersom dette er hva jeg mener.

Dessuten, eksempelet ditt forutsetter ikke at vedkommende lider av hukommelse- og personlighetstap.

Endret av 793
Lenke til kommentar
Individ - av lat. individuus 'udelelig'.

Hva er altså dette "udelelige"? Er det den fysiske delen av mennesket? Den mentale? Hukommelsen? Personligheten? Sjelen, hva nå enn dét er?

Artig diskusjon som kommer til å oppta oss resten av livet, blant andre emner. :)

Vi må plages med dette å være et fraseparert fragment fra den store kollektive bevisstheten.

Et individ er et ledd av menneskeheten som en helhet. Vi søker alle etter det felles opphavet.

Og det er jo der vi alle kommer fra og omsider ender opp.

Sjelen er kanskje noe av det mest diffuse vi beskriver oss selv med, og om den eksisterer er kanskje mer ønsketenkning vil noen si - i mangel av bredere forståelse av hva individet innebærer. Jeg velger å ikke kommentere det, men vi er etter min mening definitivt mer enn både det mentale (herunder også hukommelsen) og personligheten. Det er mer innlærte og påtatte holdninger som påvirkes såvel fra andres atferd som vår egen.

Hvis sjelen eksisterer, er den upåvirkelig.

Det sies at menneskekroppen har skiftet ut alle sine celler etter elleve år. Betyr det at jeg ikke er det samme individet "jeg" var for 11 år siden?

Biologisk sett har du en signatur, en kjerne, som jeg tror aldri forandres.

Kan det hende at vitenskapen ikke har klart å detektere den enda?

Alle sine celler - vel, om sjelen eksisterer; er den da fysisk?

(på noen som helst måte)

Folk som mister all hukommelsen sin eller fullstendig skifter personlighet (f.eks. etter en traumatisk hendelse), er de nye individer? Er det gamle individet borte? Burde man ikke da bli frigjort fra alle handlinger man tidligere har begått, eksempelvis slippes ut av fengsel, eller fratas krigsmedaljer?

Nei, vi er entiteter. Vi ER ikke bare tingene vi GJØR.

Er det sjelen som utgjør individet? I så fall, hva er en sjel?

Ja, jeg tror det.

Sjelen? En del av en større bevissthet, en segregert del av evigheten, som gjennom bevissthetens gnist får et levende vesen til å leve et liv?

Endret av Alvorlig
Lenke til kommentar

Enig med siste taler.

Vår bevissthet er kun elektriske og kjemiske signaler lagret i cellene i hjernen. Når vi dør slutter de elektriske og kjemiske signalene å virke og "sjelen" som noen kaller det vil dø ut. Det er individet. Kanskje vi før eller senere klarer å overføre de signalene og de kjemiske reaksjonene til en computer og leve evig? (Helt til neste strømbrudd ihvertfall :D )

Lenke til kommentar
Folk som mister all hukommelsen sin eller fullstendig skifter personlighet (f.eks. etter en traumatisk hendelse), er de nye individer?

Dette er et spørsmål om perspektiv. For den det gjelder, har vedkommende fortsatt et "selv" (gitt at det ikke er snakk om alvorlig hjerneskade o.l.) - og ville nok ikke følt at sitt "selv" er blitt erstattet med et annet.

For folk som kjente vedkommende før, derimot, så kunne kanskje vedkommende like godt vært en annen person. Bortsatt fra at man ikke uten videre kan kvitte seg med alle tidligere minner om noen.

Mennesker defineres altså også ved sin fortid. Derfor er tidligere synder noe som hefter ved også den "nye" personligheten.

Lenke til kommentar

Jeg vil si at individer er ikke en helt uforanderlig ting. En er ikke samme personen gjennom hele livet. Hukommelsen vil endres, erfaringer vil gjøre at en gjør andre beslutninger, har andre meninger osv.

Er en egentlig samme person gjennom hele livet dersom alt bortsett fra navnet ditt (og noen ganger det også) endres?

Jeg mener at det vi kaller individer er kun et navn vi har satt på vårt eget synspunkt, men selv det endres. Jeg tror ikke på noen evig sjel, fordi jeg fatter ikke hvor den skal passe inn eller hva den skal være til.

Lenke til kommentar

Det stemmer ikkje, det er bare visse celler i kroppen som fornyes, t.d. vil du i løpet av livet ha fornya om lag 60% av hjartet (visse forutsetninger).

I alle tilfeller vil kodinga di (DNA) vere den same gjennom heile livet, det gjer deg unik.

Lenke til kommentar

Oppfatningen av "jeg"-et er nødvendigvis sammensatt av mange forskjellige trekk ved oss selv. Lik en datamaskin, er oppfatningen av meg som et individ, basert på hva jeg består av og hva jeg kan gjøre - men kanskje mest viktig den oppfatning av at dette er meg.

Det er kanskje ikke så nødvendig å gå gruble stort mer over det; "Jeg"-et er en oppfatning, en idé. Man kan starte med en datamaskin og bytte ut komponentene en etter en, til ingenting er likt ved denne maskinen som ved utgangspunktet. Likevel er vi av den oppfatning at dette er den datamaskinen.

Det er bare en idé.

Lenke til kommentar
Kanskje vi før eller senere klarer å overføre de signalene og de kjemiske reaksjonene til en computer og leve evig? (Helt til neste strømbrudd ihvertfall :D )

Nå så jeg for meg en fengselserver der de har lagret kriminelles "backup" inntil straffen er ferdig sonet :p

EDIT: Med firewall :wallbash:

Endret av HulkHaugen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...