Gå til innhold

Semi Profesjonelt HD Videokamera! HJELP

Anbefalte innlegg

Hallo alle sammen.

Mitt navn er Marius Holst.

Jeg er på utsikt etter et semi profesjonelt HD kamera.

jeg er en profesjonell SFX produsent, men trenger dette kameraet til meg selv og mine egne prosjekter. Jeg vil ut fra erfaring si at jeg er ikke den skarpeste kniven i skuffen når det kommer til videokamera, siden jeg bruker meste parten av tiden bak det, hehe..

Men... dette er noen av spesifikasjonene jeg vil ha.

- MiniDV, siden jeg vil ha real film og uten komprimering.

- Jeg vil ha en Optisk zoom på MAX. 10x til 15x. trenger ikke mer siden jeg ikke kommer til å bruke zoomen noe spesielt

- Jeg må ha Optisk bildestabilisator.

- Jeg vil ha bildebrikke av type: 3CCD

- Optikk: Er svært viktig for meg, jeg fortrekker Leica fra mindre erfaring. men er åpen for Carl Zeiss, fordi det er viktig at optikken er lyssterk. Jeg vil si mellom 1.8 - 2.8 i lysstyrke? selv er jeg litt usikker her.

- Jo mindre megapiksler, jo bedre.. jeg trenger all lysfølsomhet jeg kan få uten at det blir kornete da jeg skal filme i begrenset belysning. pluss jeg skal ikke bruke det til å ta bilder med, det har jeg fotokamera til.

Men hovedsaklig, det skal brukes til profesjonell redigering i After Effects uansett, derfor jeg ikke vil ha noe komprimering.

PRISKLASSE: alt fra 10.000,- til 20.000,- er kanskje litt lite, men noen som har noen tips om "slike" kameraer?

Takker for alle forslag og tips.

Mvh, Marius

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først av alt - glem det du tror du vet om kompresjon og DV/MiniDV.

Fra Wikipedia:

Video compression

DV uses DCT intraframe compression at a fixed bitrate of 25 megabits per second (25.146 Mbit/s), which, when added to the sound data (1.536 Mbit/s), the subcode data, error detection, and error correction (approx 8.7 Mbit/s) amounts in all to roughly 36 megabits per second (approx 35.382 Mbit/s). At equal bitrates, DV performs somewhat better than the older MJPEG codec, and is comparable to the intraframe-only variant of MPEG-2 which is still used in specialized capture equipment. DV compression is inherently lossy, and sometimes suffers from distortion around regions of rapid color or intensity changes, such as text and fine textures.

Lenke til kommentar

Ja, MiniDV har også komprimering. Ukomprimert video ville tatt sinnsykt mye plass, spesielt HD.

Så vidt jeg vet har Panasonic Leica-optikk og Sony Carl Zeiss-optikk. Det blir enten Panasonic eller Sony. Satser du på Canon har de eget optikk.

Jeg tror alle kameraer i denne prisklassen har optisk stabilisator.

Du kan jo ta en titt på www.camcorderinfo.com og finne priser på disse på hardware.no.

Lenke til kommentar

Flotters.. som sagt jeg er ikke en smarting på kameraer, så takker for tipsene..

Men jeg har svært lyst på et panasonic, av en eller annen grunn liker jeg ikke sony, ettersom de holder seg for til sine egne produkter (altså Minnekort osv) etter det jeg har hørt.

Men noen som vil anbefale noen kameraer med minst mulig komprimering?

takker på forhånd

Lenke til kommentar

Høres flott ut.. Men har du ide om hvordan HD opptak fungerer på MiniDV ? Det går rett oppå?

Jeg tenkte kanskje jeg skulle google den før jeg spurte men :p

Sats på kamera med MiniDV. De bruker Mpeg2 som er mindre komprimert enn minnekort-kameraene (Mpeg4).
Lenke til kommentar
Ja, MiniDV kan også brukes til å lagre HD-videostrøm. De lagres som 25 Mbps Mpeg2 på DV-kassettene i 1440x1080 oppløsning. Du finner masse info ved å google.

Jepp fant ut av det :) hehe..

men finner ikke stort mange gode HD MiniDV til under 20k :(

Endret av Holsty
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...