12345689 Skrevet 25. oktober 2009 Del Skrevet 25. oktober 2009 Forventer trafikklæreren at du har noe erfaring når du skal begynne på kjøretimer? Hvordan fungerer dette? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Forventer trafikklæreren at du har noe erfaring når du skal begynne på kjøretimer? Hvordan fungerer dette? Tuller du? Hvor mye skal førerkortet koste dersom du ikke kjører bil før første kjøretime med kjørelærer? Lenke til kommentar
12345689 Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2009 Forventer trafikklæreren at du har noe erfaring når du skal begynne på kjøretimer? Hvordan fungerer dette? Tuller du? Hvor mye skal førerkortet koste dersom du ikke kjører bil før første kjøretime med kjørelærer? Var ikke akkurat det jeg lurte på, prisen er ikke relevant i det hele tatt, lurer som sagt på om det forventes... Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Nei det er ikkje forventa. Det er anbefalt at ein køyrer nokre gonger med lærar før ein byrjar å køyre med foreldra for å sikre at ein får inn grunnleggjande teknikk på rett måte. Lenke til kommentar
12345689 Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2009 (endret) Nei det er ikkje forventa. Det er anbefalt at ein køyrer nokre gonger med lærar før ein byrjar å køyre med foreldra for å sikre at ein får inn grunnleggjande teknikk på rett måte. Takker, men du mente vel omvendt? Endret 26. oktober 2009 av 12345689 Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 (endret) Takker, men du mente vel omvendt? Nei eg meinte ikkje omvendt. Det er truleg lenge sidan foreldra dine tok sertifikatet, og ting vart gjerne gjort på ein annan måte då enn no. Du må lære det som krevst for å stå til oppkøyring og teori. Difor er det best å få inn rett teknikk frå starten av slik at du ikkje treng å venje deg av med det foreldra dine kan ha lært deg feil rett før oppkøyringa. Start nokre gonger med køyrelærar, deretter køyrer du med foreldra dine, og når du nærmar deg oppkøyringa startar du med køyrelærar att. Endret 26. oktober 2009 av Kalvegodt Lenke til kommentar
.V. Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Kjørelærere har ingenting imot folk som starter fra scratch, er jo bare ekstra penger for dem. Er forsåvidt enig med Kalvegodt; få inn det grunnleggende med kjørelærer, så kjører du MYE privat for å få erfaring før du avslutter med kjørelærer. Lenke til kommentar
Trafikkstudenten Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Er såpass god elevtilgang de fleste steder i landet, at du ikke trenger være redd for at trafikklæreren tyner ekstra timer ut av deg. For øvrig deler jeg inntrykket til E-Ton med flere her, start med en kjøretime eller to, og kjør mye privat. Gjerne 2000 km eller mer. Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 Dere må jo ha penger opp i rævva, jeg startet å kjøre med mine foreldre. Når jeg startet med kjøretimer trengte jeg bare en. Lenke til kommentar
TechTiger Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 (endret) Det trenger slettes ikke være så altfor dyrt å starte fra scratch, dog kommer det an på hvor fort du lærer deg å kjøre. Personlig hadde jeg aldri mulighet til å øvelseskjøre, så jeg måtte starte fra scratch. Kjørelærer satte opp en plan for hvordan hvert trafikk-element skulle gjennomgås og læres. Ca en time pr "ting" (rundkjøring, kryss, etc). Brukte ikke mer enn ca 12-15.000 totalt for hele lappen over en 6 mnd periode, med en total kjøretid på ca 23 timer. Hadde dog full jobb ved siden av. Endret 26. oktober 2009 av TechTiger Lenke til kommentar
Samegerilja Skrevet 9. november 2009 Del Skrevet 9. november 2009 Hadde bittelitt erfaring med å kjøre, men fikk snart vite at det var en del uvaner han måtte luke ut. Alt kommer ann på hvor raskt du kommer inn i det å kjøre. Hadde en lang pause i slutten av kjøretiman (utdanning) så etterpå testa han meg om jeg kunne avansere til å ta langkjøringen (3 timers tur). Trafikklærere (ihvertfall min) går etter en oppsatt plan og skal vurdere eleven om han har klart de forskjellige oppgavan som blir satt etterhvert som man har kjøretimer... Sånn som jeg har forstått det så samler Vegvesenet inn resultater fra alle kjørelærere og skoler for å vurdere strykprosenten. Har ën kjørelærer høy strykprosent i forhold til en annen kan det etterhvert bli vurdering av kjørelærerens plan for eleven. Derfor bruker ikke læreren å sende ut elever til oppkjøring, om han ikke føler de er klar for det. Så det eneste du må tenke på er å kjøre etter hvordan han sier du skal kjøre, men samtidig være klar over at læreren kan "lure" dæ med å si at du trenger flere timer enn det du trenger, noe som kan bli dyrt... Lenke til kommentar
Pixl. Skrevet 11. november 2009 Del Skrevet 11. november 2009 Forventer trafikklæreren at du har noe erfaring når du skal begynne på kjøretimer? Hvordan fungerer dette? Tuller du? Hvor mye skal førerkortet koste dersom du ikke kjører bil før første kjøretime med kjørelærer? Jeg gjorde det, hadde ikke kjørt før da je startet med timer. betalte 14'000 for lappen Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 12. november 2009 Del Skrevet 12. november 2009 (endret) Det er sikkert lurt å ta en kjøretime eller to tidlig i opplæringsfasen, men jeg husker at det fungerte flott å lære seg alt det tekniske sammen med muttern også. Vi pleide å dra til en svær parkeringsplass i et industriområde. Kjørte sikkert 15 timer til sammen på den plassen og de omkringliggende småveiene før jeg beveget meg ut i trafikken. Fordelen var at jeg da hadde god kontroll på alt det kjøretekniske, og kunne konsentrere meg om å lære trafikkregler. Kjørte nok til sammen godt over 2000 km med L på luka. Klarte meg derfor med minimumskravet av timer, som vel var 7-8 timer(?), pluss et par for moro skyld rett før oppkjøring. De sistnevnte var vel mest fordi kjørelæreren min kjørte Audi S3. Stod for øvrig med glans på første forsøk. EDIT: Jeg er ikke oppdatert på nye regler for de som skal ta førerkort, da jeg kjørte opp i 2004. Endret 12. november 2009 av tor_erik Lenke til kommentar
OlafG Skrevet 13. november 2009 Del Skrevet 13. november 2009 Jeg hadde ikke særlig med kjøreerfaring før jeg begynte på kjøreskole, hadde kjørt kanskje 6-7 timer privat. Det mener jeg er for lite, du bør ha det meste av kjøreteknikk inne mener jeg, ellers blir det bare til at du må ta flere timer som meg(måtte betale for 20 totalt), det er i og for seg greit, da blir jeg jo ikke sendt for tidlig til oppkjøring, men kjedelig å betale ekstra for noe du kunne ha øvd på hjemme. Det er dog ikke så lett å øvelseskjøre når man bor på hybel borte fra foreldre. Du burde ha alt med start, stopp, giring, bakkestart og krypkjøring og litt rygging inne før du begynner på kjøreskole, sånn at kjørelærer evt. kan hjelpe deg med det, så du slipper å begynne på nytt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå