Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte bremseskiver på audi 80

Flimzes

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en Audi 80 95-modell med en feil på høyre brems foran, det er skiftet bremseklosser på den, men det er fortsatt noe galt med den, så antageligvis er det skivene. Noen som vet om dette vil være dyrt å skifte, om det ikke er umulig vanskelig så kan jeg skifte dem selv.

Er dette veldig dyrt?

Er dette veldig vanskelig?

Hvor får man i så fall tak i deler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig dyrt er det ikke, men det kommer seg nok på ca. 2500kr på verksted. Akkurat hvordan det er å skifte på 80'en vet jeg ikke, men sannsynlig vis er det nok best å la verkstedet gjøre det. Hadde det vært en gammel Volvo hadde du nok greid det. Delene får man gjennom forhandler.

Lenke til kommentar

Skiftet skiver og klosser på bilen min her om dagen, en Jeep Grand Cherokee. Det tok omtrent like lang tid å skifte klosser/skiver som å ta av hjulet... Er stort sett bare å hekte av det gamle og på med det nye. Men varierer litt fra bil til bil, hvor trøblete det er på Audien vet jeg ikke. Søk på Youtube, er mange DIYs der.

Antageligvis er det absolutt rimeligst å handle skiver fra utlandet. Sjekk feks eBay. Selv betalte jeg 1/3 av norsk pris (med frakt og moms og alt inkludert) for "sportsbremser" på eBay fremfor kjipe originalbremser fra importør i Norge.

Lenke til kommentar
Skiftet skiver og klosser på bilen min her om dagen, en Jeep Grand Cherokee. Det tok omtrent like lang tid å skifte klosser/skiver som å ta av hjulet... Er stort sett bare å hekte av det gamle og på med det nye. Men varierer litt fra bil til bil, hvor trøblete det er på Audien vet jeg ikke. Søk på Youtube, er mange DIYs der.

Antageligvis er det absolutt rimeligst å handle skiver fra utlandet. Sjekk feks eBay. Selv betalte jeg 1/3 av norsk pris (med frakt og moms og alt inkludert) for "sportsbremser" på eBay fremfor kjipe originalbremser fra importør i Norge.

Har du husket å pusse vekk drit fra glideflatene? Husket å smøre godt i glideflater og oppå klossene? Dette er ting som hjelper i lengden. Det forhindrer piping og heng i bremsene og alt blir lettere neste gang ;) Men alt i alt er det veldig enkelt å skifte.

Etter man har fått av hjulet er det max 4 skruer som skal ut, kommer an på om man har en "klave" som holder kalipper eller ikke. Bare husk å ikke plukke på bremseslangen, da må bremsene luftes også ;)

Kan også nevne at noen biler har hjullager integrert i bremseskivene bak, dette gjelder iallefall enkelte utgave av Peugeot, noe som gjør skiveskift bak til en dyrere affære.

Endret av rublings
Lenke til kommentar
Hvis bremsene dine tar skjevt, så er det nok IKKE skivene sin skyld, da er det nok heller kalipperen som er treg, så sjekk det først du ;)

Biltema har både kalippere og skiver, så det er ikke noe problem...

Kalipper og klosser er skiftet. Bremsene pulserer hurtig hvis man svinger kraftig og bremser.

Kjenner jeg blir skeptisk når du sier biltema :p

Sjekka opp biltema nå, og de har et par skiver, står ingenting om dimensjoner eller noenting, så det er vel ikke godt å si om de passer?

Fant to forskjellige på ebay

http://cgi.ebay.com/Brembo-Brake-Disc-AUDI...=item3ef9050399

http://cgi.ebay.com/AUDI-80-B4-2-3-FRONT-P...2a020e9bcd#shId

Noen dere tror virker bra?

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Skeptisk?? fordi det er billig?? Jeg har brukt skiver fra biltema på flere forskjellige biler, og aldri hatt noe problemer med det...

Skivene må selvsagt rengjøres skikkelig før montering, og "innkjøres" akkurat som med alle andre skiver ;)

Nå vet ikke jeg om du har en 2.0E, men gikk ut ifra det... http://www.biltema.no/carparts/carpart_inf...RelItemId=70645

Er det feil, så gå inn på reservedeler, bremser, skivebremsedeler, bremseskiver, velg audi, og du får opp de forskjellige typer audi de har skiver til.

De du har finni kommer på over 1000kr stk, og den ene typen der er til 2,3 liter opp til 92 ;)

Lenke til kommentar

Det der klarer du helt fint selv! :)

Kjøp skivene fra biltema, eller sjekk mekonomen.no

Og anbefaler deg å kjøpe en Haynes håndbok til bilen dersom denne finnes til din modell, disse finner du på Biltema. Der står det alle slags reparasjoner og vedlikehold, illustrert med bilder. Kjekt å ha!

Har selv en 89-modell Audi 80, og har skiftet både skiver og allslags mange ganger.. :)

Lenke til kommentar
Biltema kalipere er søppel. De er ikke å regne som orginale imo. Godset er mye mykere enn i orginale, de er ikke tette engang! En bekjent prøvde også skivene deres. Disse var også søppel utenom å huske helt hvorfor.

Hver sin smak.. jeg har kjørt med både kalipere og skiver fra Biltema i årevis. Det er jo begrenset hva man gidder å bruke på en gammel Audi 80! Hvis man har en nyere og dyrere bil kan jeg se poenget med orginaldeler, men jeg bruker f.eks. ikke 5-6000 på nye kalipere på min 89-mod Audi 80 (som var ca prisen på alternativet til Biltema)! :)

Lenke til kommentar

En kammerat av meg har kjørt med biltema kaliper og jeg har skiver og klosser derfra. Har ikke hatt noen problemer med det annet en at de kanskje mister bremseevnen når det kjøres ganske aktivt litt fortere en kjentere merker, men jeg kjører ikke bilen min på bane så er ikke akkuratt noen problemstilling. Ellers er nok biltema sine produkter til bil mye av det samme som andre bilrekvisitta butikker selger. Biltema har ikke akkuratt noen egen fabrikk som lager skiver og klosser.

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg har en Audi 80 95-modell med en feil på høyre brems foran, det er skiftet bremseklosser på den, men det er fortsatt noe galt med den, så antageligvis er det skivene. Noen som vet om dette vil være dyrt å skifte, om det ikke er umulig vanskelig så kan jeg skifte dem selv.

Er dette veldig dyrt?

Lenke til kommentar
Hei!

Er dette veldig dyrt?

Det er veldig enkelt, gjorde det på min Audi 80 i går Når du har tatt av hjulet skrur du av kalipper , den sitter fast med 2 bolter med 17 mm fast nøkkel , skiven detter da av av seg selv, mulig den sitter litt pga rust gi den da ett slag med noe og slå med. handlet skiver og bremser til begge sider foran til under 1000 kr.

Er det noe du lurer på kan du maile meg [email protected] eller ring 94861572

Byttet begge sider på en time. PS det lønner seg og skrape vekk smuss og rust akkurat der bremse klossene skal ligge imot kalipper du kan også legge litt fett der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...