Gå til innhold

[Løst]Trenger ny laptop.

Anbefalte innlegg

Heisann heisann! Da er det min tur til å kjøpe meg en laptop, men vet ikke hvilken, hva slags eller noe som helst.

Maskinen skal brukes til skolesammenheng, media (Musikk, film osv) og delvis gaming. Men det går som regel i wow og cs hvis jeg først spiller, men greit om jeg kan kjøre på litt høy oppløsning uten å få lagg problemer :) (dvs. i eventuelle andre spill siden wow og cs ikke krever en dritt :p).

Jeg vil jo helst betale så lite som mulig, men KAN gå helt opp til 10 000,- men vil helst slippe.

Jeg lurer også på om hva som er lurest akkurat nå. Jeg er en XP bruker og er veldig nyskjerrig på Windows 7, men lønner det seg og kjøpe en mac eller en pc?

Også vil jeg helst ha 17", men hvis det er 15" som er aktuelt på en pc som passer mitt bruk så er det ikke verdens undergang.

Hvis noe er uklart er det fordi jeg er helt utslitt og rimelig trøtt, spør hvis det er noe dere lurer på !

-Ola !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ser etter akkurat det samme, og du har jo denne eller denne

du har bedre skjerm, prosessor og litt bedre skjermkort på den første, men ellers er det mye av det samme

EDIT: ups, feil url på den første :p

EDIT 2: har sett litt på andre pcer i 10 000 kr klassen (+-500) og de fleste virker greie nok, MEN det som går igjen er at de har WXGA skjerm (maks 1366 x 768) i motsettning til den fra multicom som har full HD oppløsning (1900 x 1080)

er det noen andre som kan komme med innspill?

EDIT 3: på multicomen skal specsa være, 15.6" Wide-LED skjerm full-HD, Intel® Core™2 Duo P8700 og 500GB SATA 7200RPM = 9 904,-

Endret av Borbra
Lenke til kommentar
sjekk denne tråden ;)

Takk :) Har allerede vært innom der men fant ikke noe brukbart der for min del.

Tusen takk for innspill Borbra, så litt på de to første du linka og falt veldig for den fra Multicom :p Ettersom jeg har sett litt på prislappene og funnet ut at jeg ikke har råd til mer enn 7000. (Må nemlig ha penger nok til depositum på en leilighet!). Men hva er forskjellen på HD-Ready og Full-HD? Som jeg sa så har jeg veldig lite peil på sånt.

EDIT: Å herregud, la ikke merke til alle smilyene jeg skrev! Fjerner noen jeg.

Så spørsmålet ang. harddisc, jeg har nesten 1 TB i min stasjonære nå, så jeg tenkte jeg kunne bruke de også litt. Men ja, blir nok en 500GB disc !

EDIT2: Jeg vil gjerne ha Windows 7 Proffesional tho, men burde jeg ta 32-bit eller 64-bit? Har hørt noe om at 64-bit ikke er helt inne enda? Eller er jeg heeelt på jordet nå?

Endret av Pherol
Lenke til kommentar

den eneste forskjellen mellom HD-ready og full-HD som jeg skjønner, bort sett i fra oppløsningen, er hvis du kobler den til f.eks. en full-hd tv. da har du nytten av å ha full-hd på pcen.

er det noen andre som kan bekrefte dette? sliter litt selv med å finne løsningen på den problemstillingen

vet ikke noe om 64-bit er inne eller ikke, men siden de fleste nye pcer i 10K klassen kommer med 4 GB minne eller mer, og for å dra nytten av de 4 GB så trengs det 64-bit versjon. 32-bit versjonen støtter bare opp til 3 GB med minne (trodde jeg til jeg leste litt bedre på wiki)

for å si det enkelt så forskjellen mellom de to ca slik:

Think 32-lane highway vs 64-lane highway: twice as much traffic can use the highway at any given time.

fra en artikkel om akkurat dette.

de fleste programmer har i dag støtte for 64-bit versjonen, som vil si at det lønner seg å kjøpe 64-bit versjonen fremfor 32-bit versjonen fordi 64-bit versjonen drar mer nytte av RAMet

noen som evnt. kan komme med en korreksjon her og? jeg mener at dette er riktig, men ingen er feilfri :p

Lenke til kommentar
den eneste forskjellen mellom HD-ready og full-HD som jeg skjønner, bort sett i fra oppløsningen, er hvis du kobler den til f.eks. en full-hd tv. da har du nytten av å ha full-hd på pcen.

Kommer det da ikke til å fungere å koble den til en TV som er full HD? Ikke i det hele tatt liksom?

Leste litt om 32bit vs. 64bit, og virker som du har rett:) Ganske greit forklart her.

Lenke til kommentar

ang hd ready og full-hd så tok jeg vist litt feil, eneste måten å se forskjell er hvis du har en 100'' eller noe :p så det har ikke så mye å si hvilken du velger

og det kommer til å funke helt fint uansett om tven er hd ready eller full-hd, så lenge du bruker HDMI kabel (lyd og bilde i ett) får du ett knall bra resultat.

det er tydligvis veldig lite forskjell på hd ready og full-hd på en vanlig tv, se bare her

eneste grunnen til at du skal velge full-hd er at oppløsningen er større

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...