Gå til innhold

nevne egenkapital til eiendomsmegler?


Daniel-G

Anbefalte innlegg

Hei..

 

Har nå funnet meg en leilighet jeg vil kjøpe (for første gang)..

Endelig en som er til en ok pris, uten å måtte pusse opp ALT! :)

 

men ser på budskjemaet at det står under rubrikken finansiering, at det står "Jeg/Vi anskår at vår egenkapital er på kr:"

 

 

Er dette noe man MÅ si til megler?

jeg er av den oppfattningen av at det er bedre å ikke la selger/megler vite for mye om hvor langt jeg kan/er villig til å gå..

 

jeg har egenkapital nok til å betale 10% ved kontraktsinngåelse.. Det burde jo være nok å vite for selger/megler..

 

jeg har heller ikke gitt megler noe finansieringsbevis og jeg har heller ikke tenkt til å gjøre det.. (han må jo uansett ringe banken for å få bekreftet hvert bud jeg gir..)

 

Så.. er dette noe jeg må fylle ut?

står ikke noe om at "alt" må fylles ut..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Budskjema sende gjerne inn skriftelig for det første budet du skal legge inn. Megler gidder ikke å ringe banken før etter at du står som vinner av budrunden.

 

Det du fyller ut på budskjema er kun en forklaring til det budet du ønsker å gi på budskjemaet. Slik at hvis det første budet du har tenkt til å legge inn er på en million, så oppgir du på budskjemaet en finansiering på i alt en million... Du trenger ikke da å skrive at du har tre mill i cash og banken er villig til å spytte inn fem mill.

 

Kopi av finansieringsbevis til megler er som du sier ikke nødvendig.

 

Hvis du tror det holder for megler å vite at du kan betale 10% ved kontraktsinngåelse så har du misforstått noe.

Lenke til kommentar

Jeg sier det med 10% fordi det er noe som skal komme fra "fri kapital"..

kan ikke sette eiendommen som pant før hele summen er betalt/skal betales og får jo dermed ikke den delen av banken regnet jeg med..

 

men uansett.. om det ikke er nødvendig å føre opp noe på den posten, så gjør jeg det bare ikke.. :)'

 

Det er jo til første budskjema, som må sendes inn skriftlig.. resten tar jeg over tlf.. men satser da på at jeg får leiligheten på første bud ;)

Lenke til kommentar

Tja.

Det ligger mye psykologi rundt budgivning.

 

Det kan ha noe å si om megler kjenner til de økonomiske begrensningene eller ikke, spesielt ved budrunder ved få deltakere.

 

F.eks: Som eneste budgiver legger du inn et bud som er levere en hva du er villig til å betale. (med mindre du er økonomisk låst, eller ikke fult så smart).

Megler vet selfølgelig dette, og jobben videre er å finne ut hvor langt kan en strekke den potensielle kjøperen.

Om megeler da har et tall å forholde seg til, kan dette være til hjelp.

Lenke til kommentar
Ser uansett ikke helt problemet med at megler får denne informasjonen. Det er da ingen automatikk i at man skal ha vilje til å strekke seg høyere enn det man byr bare fordi man har råd til det.

 

Tenk deg følgende situasjon: Du har vunnet budrunden. Prisen er fortsatt gunstig fordi budet ikke mer enn en 50.000 under takst. Megler skal nå gi råd til selger om selger bør akseptere budet eller ikke.

 

Jeg for min del tror at meglers anbefaling ville kunne bli påvirket til å gi selger råd om å ikke selge, dersom megleren hadde vært sikker på at du kunne legge inn enda et høyere bud.

Lenke til kommentar

Joda, jeg forstår hva du mener, men jeg tror ikke meglere flest vil tørre å prøve den varianten. Man risikerer like fort at budgiveren ikke orker å betale mer, fordi han har funnet en annen leilighet som han heller vil kjøpe dersom prisen stiger 50.000. Da er plutselig selger up shit creek uten flere budgivere. Eneste logiske grunn til å forlange et høyere bud er dersom budet rett og slett er for lite til at man har lyst til å selge. Siden man uansett ikke har tenkt å godta budet er det ingen risiko med at kjøper trekker seg.

 

 

Nå legger kanskje jeg litt for mye lit til folks rasjonalitet når det kommer til slike ting da. :)

Lenke til kommentar
Tenk deg følgende situasjon: Du har vunnet budrunden. Prisen er fortsatt gunstig fordi budet ikke mer enn en 50.000 under takst. Megler skal nå gi råd til selger om selger bør akseptere budet eller ikke.

 

Jeg for min del tror at meglers anbefaling ville kunne bli påvirket til å gi selger råd om å ikke selge, dersom megleren hadde vært sikker på at du kunne legge inn enda et høyere bud.

 

Megleren har normalt en provisjon på ca. 2 prosent av salgssummen. For ham er variablene i det tilfellet du skisserer en mulig ekstrafortjeneste på 1000 kroner, målt mot risiko for ikke å få solgt. Tro meg, enhver megler som ikke er fullstendig idiot vil heller få solgt der og da enn å risikere en ny runde med visninger o.l. for en tusenlapp.

Endret av kvasbo
Lenke til kommentar
Da jeg kjøpte leilighet vant jeg den med nest høyeste bud siden jeg hadde mye mer solid finansiering enn den som bød høyest.

Da er vel sannsynligheten stor for at den som bød over faktisk ikke hadde finansieringen i orden, eller har fått i gjennom en avtale om å trekke budet.

 

En megler kan ikke bestemme hvilket bud som skal vinne, det er det selger som gjør.

Hvis finanieringen er i orden, vil normalt høyeste bud vinne, men enkelte selgere velger å se større på det og tilby lavere budgivere eiendommen.

 

Når det gjelder provisjon og høy risiko for veldig lite:

 

Det er selvfølgelig en situasjon som må vurderes nøye. Det er veldig mange variabler som vil være med på å avgjøre en meglers anbefalinger til selger.

 

Det vil uansett være et mål for de fleste meglere å gjøre selger fornøyd.

Et godt navn/rykte er mye viktigere i meglerbransjen en 1000 kroner fra eller til.

Lenke til kommentar
Da jeg kjøpte leilighet vant jeg den med nest høyeste bud siden jeg hadde mye mer solid finansiering enn den som bød høyest.

Da er vel sannsynligheten stor for at den som bød over faktisk ikke hadde finansieringen i orden, eller har fått i gjennom en avtale om å trekke budet.

 

En megler kan ikke bestemme hvilket bud som skal vinne, det er det selger som gjør.

 

Selvsagt, regnet med at det var implisitt :)

 

Det vil uansett være et mål for de fleste meglere å gjøre selger fornøyd.

Et godt navn/rykte er mye viktigere i meglerbransjen en 1000 kroner fra eller til.

 

Men igjen tror jeg risikoen for et dårlig rykte og en misfornøyd kunde er verre ved å si "vent". Taksten er jo bare megleren som har tenkt på et tall uansett. Det dummeste jeg ser er meglere som reklamerer med "vi selger flest over takst". Det de sier er jo "vi er dårligst på markedet til å takstere".

 

Dette blir dog bare spekulasjoner.

Lenke til kommentar

jeg hørte fra ei på jobben, at når hun skulle selge så var det igjen en budvinner.. selgeren ringte henne, og sa at "han skulle bare få han til å gi 10'000 kroner mere.." -Det er jo ikke noe en selger sier hvis han ikke tror kjøperen har penger nok, eller han tror kjøper er villig til å strekke seg..

 

Men.. den andre kjøperen ville ikke gi noe høyere bud enn mitt første (jeg la inn bud på 1,8m -taksten var på 2,1m..) så føler meg veldig heldig.. så selger skulle vurdere budet til i dag..

 

føler det er litt skummelt, og er veeldig spent!

hadde det vært en budrunde med flere ville nok selger fått ett bedre syn på hva leiligheten er verdt, og solgt med en gang..

nå er jeg redd for at de vil ha en ny visningsrunde med en gang.. -siden det var dårlig vær i helga, og bare 2-3 kom å så på den STORE FINE leiligheten deres.. bildene av leiligheten som ligger på finn.no sier heller ikke så mye som inntrykket man får når man kom.. vi var 3 stk. som ble sjokkert når vi gikk inn døra!

Lenke til kommentar
jeg hørte fra ei på jobben, at når hun skulle selge så var det igjen en budvinner.. selgeren ringte henne, og sa at "han skulle bare få han til å gi 10'000 kroner mere.." -Det er jo ikke noe en selger sier hvis han ikke tror kjøperen har penger nok, eller han tror kjøper er villig til å strekke seg..

 

Det er en vanlig taktikk fra eiendomsmeglere å forsøke å overtale siste budgiver til å gi 10 000 ekstra ved å si at selger da vil akseptere budet.

 

Har selv opplevd det to ganger:

  • Når jeg selv solgte og eiendomsmegler fikk siste budgiver til å øke sitt siste bud med 10 000.
  • Når jeg selv kjøpte, der eiendomsmegler forsøkte å få meg til å gi 10 000 ekstra når jeg var siste budgiver. Jeg avslo og budet mitt ble likevel godtatt.

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar
jeg hørte fra ei på jobben, at når hun skulle selge så var det igjen en budvinner.. selgeren ringte henne, og sa at "han skulle bare få han til å gi 10'000 kroner mere.." -Det er jo ikke noe en selger sier hvis han ikke tror kjøperen har penger nok, eller han tror kjøper er villig til å strekke seg..

 

Det er en vanlig taktikk fra eiendomsmeglere å forsøke å overtale siste budgiver til å gi 10 000 ekstra ved å si at selger da vil akseptere budet.

 

Har selv opplevd det to ganger:

  • Når jeg selv solgte og eiendomsmegler fikk siste budgiver til å øke sitt siste bud med 10 000.
  • Når jeg selv kjøpte, der eiendomsmegler forsøkte å få meg til å gi 10 000 ekstra når jeg var siste budgiver. Jeg avslo og budet mitt ble likevel godtatt.

 

Er ferdig med greia nå..

Ble en med i budrunde, som jeg vant.. måtte gå opp 275'000 pluss 10'000 som selger fikk meg til å gi ekstra..

 

megler sier jo selvfølgelig at "selgeren er litt usikker, vil du gå opp litt mer for å få den"

så nervøs for å ikke få den som jeg var, så sa jeg at jeg kan gå opp 10 til..

 

føler liksom at man må gå opp men.. fikk ihvertfall det jeg ville ha, til under takst :)

Lenke til kommentar
Er ferdig med greia nå..

Ble en med i budrunde, som jeg vant.. måtte gå opp 275'000 pluss 10'000 som selger fikk meg til å gi ekstra..

 

megler sier jo selvfølgelig at "selgeren er litt usikker, vil du gå opp litt mer for å få den"

så nervøs for å ikke få den som jeg var, så sa jeg at jeg kan gå opp 10 til..

 

føler liksom at man må gå opp men.. fikk ihvertfall det jeg ville ha, til under takst :)

 

Her henger jeg ikke med. Skal ikke selger akseptere budene på et tidligere tidspunkt enn vinnerbudet? Ser ikke helt at selger skal være usikker etter å ha fulgt med på en budrunde som har økt med en kvart mill..

Lenke til kommentar
Budskjema sende gjerne inn skriftelig for det første budet du skal legge inn. Megler gidder ikke å ringe banken før etter at du står som vinner av budrunden.

 

Hmmm...isåfall vil jeg nesten ha spurt om hva han i det hele tatt gjør på arbeid.

Er vel kanskje noe av det viktigste som bør gjøres, da det selvsagt har påvirkning på senere bud. Faktisk ren svindel etter min mening å ikke kontrollere deltakerne har faktisk rett til å delta, i.e. kapital for å stå ved sine løfter.

Endret av Luftbor
Lenke til kommentar
Her henger jeg ikke med. Skal ikke selger akseptere budene på et tidligere tidspunkt enn vinnerbudet? Ser ikke helt at selger skal være usikker etter å ha fulgt med på en budrunde som har økt med en kvart mill..

Høyeste bud var jo fortsatt under takst, så selger kan jo fortsatt kvie seg for å selge..

 

Daniel-G, gratulerer med leilighet! :new_woot:

Lenke til kommentar

Takker :)

 

Megleren kontaktet faktisk ikke bank-kontakten min før det var slutt..

for han ringte meg enda en gang, og fortalte at han ikke fikk tak i han..

Så jeg ringte banken først, og banken ringte megleren..

 

 

Selgeren behøver jo ikke å selge hvis han ikke er fornøyd med høyeste bud..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...