Gå til innhold

Hvor avanserte spill kan man lage i qbasic!


Anbefalte innlegg

jeg har prøvd qbasic så vidt og lurer på hvor avanserte spill/ting man kan lage med det..

selv har jeg sett brukbare snake-versjoner men det går sikkert an med noe bedre...

hva er det mest avanserte dere har sett/laget?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har skrevet en grafikkmotor som ligner på wolfenstein 3ds grafikk. Det kan egentlig ikke kalles et spill frodi det er ingen fiender eller våpen.

 

Det er 3D i samme gate som wolf3d (90 graders vegger med samme høyde), 320 ulike "stråler" sendes ut og treffer en vegg og skalerer den og tegner den. Veggene er dekt av 64*64 teksturer, og målet var å få grafikken til å bli ca. like detaljert som wolf3d.

 

Dessverre oppnår man ikke verdens raskeste ytelse med QBasic, men det kjører helt fint på maskiner som er noen år gamle. (går treigere helt nærme veggene).

 

Man kan øke ytelsen enten ved å senke detaljnivået (f.eks mer "kantete" grafikk eller ensfargete vegger) og få langt over 30 bilder i sekundet. Man kan også bruke Assembly eller BIOS calls i koden sin for å få den raskere. Jeg gjorde ikke det, for jeg ville se hvor raskt jeg kunne få det med ren QBasic-kode. Grafikken er like detaljert som wolf og jeg fikk det til å kjøre bra.

 

Konkusjon: Det er mulig å lage andre spill enn snake i QBasic!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...