Gå til innhold

sett opp shuotcast


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tast output fra kommando: ls

og: pwd

og: whoami

 

Satte opp Shoutcast for litt siden, og det eneste jeg husker er sånn sett at det var meget enkelt. Da må det ha vært enkelt.

 

Kan rett og slett ikke huske om det var noen konfigureringsfil der, men det skulle man da tro.

 

I så fall så er det vel ikke så dumt å bruke nano. Det er da i det minste et alternativ. Nano er vel sånn sett innstallert som default på de fleste Linux distroer.

Lenke til kommentar

Hadde noe langt i bakhodet ja, om en konfigureringsfil i samme directory som en eksekverbar programfil i samme directory. Ser ut til å stemme. Bare den første guiden jeg googlet opp.

 

http://www.webhostgear.com/396.html

 

Første trinn er jo bare å "installere", dv med andre ord si å dekomprimere og plassere inn i en directory med riktig eierskap.

 

Så er det å editere konfigureringsfilen. I guiden er det brukt pico men nano er jo picos tvillingbror.

 

Starten gjennomføres ved å eksekvere den eksekverbare filen sammen med angivelse av konfigurasjonsfilen, altså noe ala:

 

./sc_serv sc_serv.conf

 

Dette forutsetteer vel at man "står" i det samme directory der den eksekverbare filen og konfigureringfilen ligger.

 

Husker ikke hva jeg skrev inn i konfigureringsfilen, men det var vel på en eller annen måte selvforklarende. (Ettersom nettradien stadigvekk kjører og jeg husker ingen ting av det.)

 

Aner ikke hvilken Linux distro jeg satte det opp på men vil ikke se bort fra at det var Debian. (Holder meg ellers normalt til Centos.)

 

Shoutcast skal ellers være ganske uavhengig av pakkesystemer og slikt fordi den består kun av en eksekverbal fil og en konfigurasjonsfil ..(hvis jeg nå husker dette riktig.)

Lenke til kommentar

Først har jeg lastet ned sc_serv_1.9.8_Linux.tar.gz til skrivebordet Dette er hos meg Desktop liggende under home

 

Kommandoer som skal kjøres er merket i rødt, alt annet er output

 

marius@x:~/Desktop$ mkdir shoutcast

marius@x:~/Desktop$ mv sc_serv_1.9.8_Linux.tar.gz shoutcast/

marius@x:~/Desktop$ cd shoutcast/

marius@x:~/Desktop/shoutcast$ tar -zxvf sc_serv_1.9.8_Linux.tar.gz

README.TXT

sc_serv.conf

sc_serv

marius@x:~/Desktop/shoutcast$ nano sc_serv.conf #eventuelt gedit hvis man har xserver kjørende

 

!!!<Her endrer jeg passord til admin, og passord for den som skal sende>!!!

 

marius@x:~/Desktop/shoutcast$ ./sc_serv #ikke mellomrom mellom ./ og sc_serc

*******************************************************************************

** SHOUTcast Distributed Network Audio Server

** Copyright © 1998-2004 Nullsoft, Inc. All Rights Reserved.

** Use "sc_serv filename.ini" to specify an ini file.

*******************************************************************************

 

Event log:

<11/11/09@19:01:40> [sHOUTcast] DNAS/Linux v1.9.8 (Feb 28 2007) starting up...

<11/11/09@19:01:40> [main] pid: 6991

<11/11/09@19:01:40> [main] loaded config from sc_serv.conf

<11/11/09@19:01:40> [main] initializing (usermax:32 portbase:8000)...

<11/11/09@19:01:40> [main] No ban file found (sc_serv.ban)

<11/11/09@19:01:40> [main] No rip file found (sc_serv.rip)

...OGSÅ VIDERE...

 

 

Fra første post ser jeg også at det slurves med stor og liten bokstav, samt mellomrom i kommandoer. Det eneste som man trenger å endre i konfigurasjonsfilen i første omgang er passord til admin innlogging og passord til å logge seg på for å spille.

 

(Edit: lagt til - forran zxvf)

Endret av -Logos-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...