Gå til innhold

beste pentium 4 prossesor?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei hei.

Jeg har selv en P4 2.53 GHz, og er veldig godt fornøyd med den. Etter en liten titt på Komplett o.l., ser jeg at 2.66 brikkene har kommet ned i akseptabel pris også. Dette antakelig grunnet brikkene med 800 MHz bus.

Det kommer litt an på hvilket hovedkort du skal velge, men stort sett kan de fleste brikkene som kjører 400 MHz og er <= 2 GHz klokkbare til 533 på bussen, og du får da en rimelig fräsh hastighetsøkning. Jeg hadde en 1.8/400 som jeg jekket til 2.4/533. Den har jeg nå solgt grunnet nytt kabinett/hovedkort, og den nye eieren er strålende fornøyd.

Du burde dog vurdere de nye 800MHz-prosessorene grunnet hyperthreadingen. Du får litt mer juice for pengene ved kjøring av mange og tunge oppgaver. Det vil du nok sette pris på over langen.

En annen ting du kommer til å like er varmeutviklingen; eller rettere sagt kjøligere prosessor. Med den kommer det mindre viftestøy og mer ro. Det hjelper når man jobber. (Eh. Jeg mener spiller og surfer. :) )

Kan anbefale P4, men husk at den ikke får boltret seg skikkelig med mindre den blir parret med et bra hovedkort og kjapp ram. Det koster fort penger.

Lenke til kommentar

Skal du ha en Pentium 4 i den prisklassen er 2.4C (HT og 200Mhz QDR fsb) det beste valget. Den koster 1819 kroner på komplett. Kan sikkert finne den litt billigere andre plasser. Har enda ikke sett en test der en 2.4C har klart mindre enn 3 ghz.

Lenke til kommentar

Hadde ventet til P4 2,4 GHz med 800 MHz buss kommer i butikkene, denne har hyperthreading, og er stepping C, som gjerne overklokker til 3,0-3,3 ghz med luftkjøling. Sammen med den kjøper du et i875p basert hovedkort og 2xPC3200 rambrikker og et directx 9 skjermkort :)

Lenke til kommentar

En fordel med 800FSB versjonene av P4 er at de kommer med HyperThreading aktivert. Jeg gidder ikke gå inn på HVORDAN HT gjør at maskinen blir kjappere, den bare gjør det. (-5% -> +25% ytelse, avhengig av programmene du bruker).

P4 med 400 eller 533FSB har IKKE HT aktivert.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale en Pentium4 2,4GHz med 200MHz "800" buss. (Evt 133MHz "533"), men pass på å få et hovedkort som støtter 200MHz "800" FSB slik at du kan oppgradere senere.

Per i dag er nok hovekort med i865PE chipsettet det beste valget med hensyn på både ytelse og pris. (Dvs i875P er nok 2-5% raskere i følge tester, men som regel 50-80% dyrere)

Men fortell litt mer vital info:

1. Hvilket system har du i dag, og er det mulig å oppgradere mye?

2. Hva skal du hovedsaklig bruke systemet til? Spill, evt. hvilke?

Lenke til kommentar
så hvis jeg skal kjøpe meg en pentium så burde jeg kjøpe

en 2.4 533? det er det jeg tenkt mest på !!

Har du i det hele tatt lest hva folkene anbefaler?

De aller fleste anbefaler en P4 2,4/800.

Den banker en P4 2,53/533 i det aller meste...

Lenke til kommentar
Hadde ventet til P4 2,4 GHz med 800 MHz buss kommer i butikkene, denne har hyperthreading, og er stepping C, som gjerne overklokker til 3,0-3,3 ghz med luftkjøling. Sammen med den kjøper du et i875p basert hovedkort og 2xPC3200 rambrikker og et directx 9 skjermkort :)

Har ikke alle 800 mhz stepping D :roll:

Lenke til kommentar

sorry meldingen min kom veldig mye senere enn det den skulle!! altså :

(SjitLægg skrev:

så hvis jeg skal kjøpe meg en pentium så burde jeg kjøpe

en 2.4 533? det er det jeg tenkt mest på !! )

men nå har jeg lest alle og da blir det vel en 2,4 800...

har ikke den kommet i butikkene ? de har den i hvertfall men ikke på lager... (mangelvare)

jeg skal kjøpe

Point of View GeForce4 Ti4680XP-8X 128Mb

Abit BH7 i845PE 3DDR-DIMM 5PCI SATA Audio LAN Socket478 ATX

TwinMOS Original 512Mb DDR-DIMM PC2700/DDR333 184pin 333MHz CAS2.5

også en prossesor.

men de er jo veldig dyre !!!

Lenke til kommentar
jeg skal kjøpe

Point of View GeForce4 Ti4680XP-8X 128Mb

Abit BH7 i845PE 3DDR-DIMM 5PCI SATA Audio LAN Socket478 ATX

TwinMOS Original 512Mb DDR-DIMM PC2700/DDR333 184pin 333MHz CAS2.5

også en prossesor.

men de er jo veldig dyre !!!

Du bør velge et kort basert på 865PE, da får du støtte for dual channel ddr og 200mhz QDR fsb. Abit har et slikt kort til rett under 1000 kroner på komplett.

http://komplett.no/k/k.asp?action=info&p=3...35&AvdID=1&s=sc

Du bør også velge DDR400 ram, tror de fleste er enig med at Pentium 4 trenger dual channel ddr400 for å vise hva den er god for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...